Hei,

Haluan saada vinkkejä rakennusratkaisuista lattiahirren vaihtamiseksi.

Kellarirapumme kääntyy 90 astetta portaiden alaosassa niin, että normaalipituinen henkilö lyö päänsä kellarin kattoon alemmilla askelmilla. Välttääkseni pään lyömisen kattoon, haluaisin poistaa/viistää osan kellarin katosta portaiden kohdalla. Ongelma on kuitenkin, että siellä on luonnollisesti lattiahirsi. Jos katkaisen sen, minun täytyy vaihtaa lattiahirsi jotenkin. Yksinkertaisin tapa on tietenkin tukea sitä pystypylväällä lattiahirren ja kellarin lattian välissä. En kuitenkaan halua lattiatolppaa sinne, koska se estäisi suurten esineiden kantamisen ylös ja alas portaita.

Alla näkyy katon kohta portaiden luona, johon olen sahannut tarkistusaukon:

Kellarin portaikon katossa on suorakulmainen tarkastusaukko, josta paljastuu puinen palkki ja sisäkaton rakenne.

Minulla on pari rakennusratkaisua/ideaa kuvattuna alla olevissa kuvissa/teksteissä:

Neljän lattianpalkin ristikkäistysten suositelmat; A: kavennus ja yksi palkki, B: katkaisu ja yksi palkki, C: useampi palkki, D: kolme palkkia.

Taustatiedot:
Lattiahirsien mitat ovat 4,9 cm x 21,5 cm. Talo on muuten rakennettu vuonna 1963 - talo, jossa tuntuu, että materiaalista ei kitsasteltu, esim. seinät paneloitu joka puolelta jne. Ehkä hirsipalkit ovat ylimitoitettuja?

Vaihtoehdot tekstissä:
A:
Kaventaa lattiahirsi (puoliksi?) ja vaihtaa lyhyillä hirsillä vierekkäiseen lattiahirteen.
B: Katkaista lattiahirsi kokonaan ja vaihtaa lyhyellä hirsillä vierekkäiseen lattiahirteen.
C: Katkaista lattiahirsi kokonaan ja vaihtaa noin 10 lyhyellä pitkittäin vierekkäiseen lattiahirteen.
D: Katkaista lattiahirsi kokonaan ja vaihtaa useilla (3 kpl?) lyhyillä vierekkäiseen lattiahirteen.

B, C ja D etuna on, että voin saada maksimaalisen kattokorkeuden portaiden kohdalle. Sen vuoksi suosin jotain näistä.
Vaihtoehto B tuntuu liian heikolta rakenteelta. Onko se oikein?
Vaihtoehto D, olen piirtänyt 3 kpl, mutta kuinka monta lyhyttä hirsipalkkia suositellaan?
Vaihtoehdot B, C ja D perustuvat siihen, että vierekkäinen lattiahirsi kestää molempien painon. Kestääkö se?
Pitäisikö ehkä vaihtaa vielä kerran, eli viereisestä pidemmälle olevan lattiahirteen?

Onko jollain muita vaihtoehtoja/ideoita ratkaisuihin?

Kiitollinen kaikista mielipiteistä ja ideoista!

terveisin Martin

Paras perusta päätöksenteolle on pohjapiirros, josta voi nähdä kokonaiskuvan. Ilman sellaista saatetaan tulkita luonnoksiasi eri muunnelmina intialaisesta köysitempusta, valitettavasti.

Hei,

OK, ymmärretty. Tässä on pohjapiirustus sisääntulokerroksesta ja kellarikerroksesta:

Planikuva pohjakerroksesta, jossa punainen viiva osoittaa purettavan kattopalkin osan. Mukana ruokailutila, kylpyhuone ja halli.

Kellarikerroksen pohjapiirros, jossa punainen viiva osoittaa poistettavan osan lattiahirrestä katon korkeuden lisäämiseksi. Näkyy varasto, wc ja halli.

Kuvien punainen viiva osoittaa sen osan lattian palkista, jonka minun täytyy poistaa kattokorkeuden lisäämiseksi.

ystävällisin terveisin, Martin

On olemassa useita mahdollisia ratkaisuja, mutta ei yhtään niistä, joita olet hahmotellut.
1) Tee uusi porras, jossa on vähemmän askelmia ja joka alkaa juuri siitä, missä lattiapalkki on. Pitäisi olla mahdollista, jos portaat on piirretty mittakaavassa.
2) Vaihda lattiapalkki liimapuupalkkiin. Voit helposti päästä 15 cm palkkikorkeuteen.
3) Aseta pylväs nykyisen palkin alle, mutta sijoita se niin, että saat riittävästi avautumismittaa.

On olemassa muita mahdollisuuksia, mutta se, että sinulla on kylpyhuone yläkerrassa, rajoittaa käytännössä.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Hei

Kiitos vastauksestasi. Ehdotustesi suhteen: 1) en pidä sitä vaihtoehtona. 2) on tietenkin vaihtoehto, mutta olen piirtänyt viivan seinään, joka merkitsee, mille korkeudelle pääni osuu - noin 17 cm nykyisestä kattokorkeudesta ylöspäin. Koska koko lattianpalkki on 21,5 cm korkea, jää liimapuupalkille vain noin 4,5 cm.

Olen miettinyt uutta ratkaisua - lyhyt sääntö/tolppa, jonka kiinnitän vangstyckeen. Ajattelen, että vangstycke toimii silloin käytännössä lattiapylväänä. Katso luonnos alla olevassa kuvassa:

Käsin piirretty kaavakuva tikasrakenteesta portaikon yläpuolella, joka osoittaa uuden pylvään kiinnityspaikan seinään ja rakenteeseen.

Tällä hetkellä tämä vaihtoehto tuntuu: lyhyt sääntö/tolppa ruuvattuna vangstyckeen yhdessä vaihtoehdon B) kanssa aiemmassa viestissä parhaalta kokonaisratkaisulta. Olen siis aikeissa toteuttaa molemmat yhdessä.

Ajattelen sitten, että vangstycke ottaa osan voimasta, ja myös viereiseen lattianpalkkiin liittyvät lyhyet palkit ottavat osan - että ne siis jakavat kuorman keskenään.

Kommentit otetaan kiitollisena vastaan.

yhteistyöterveisin Martin

E eztoril sanoi:
Juuri nyt tämä vaihtoehto tuntuu: lyhyt sääntö/pylväs kiinnitettynä porraspuuhun yhdessä vaihtoehdon B) kanssa aiemmassa viestissä parhaalta kokonaisratkaisulta.
Valitettavasti se ei ole OK. Miksi et halua tehdä uutta portaikkoa? Jos olet valmis remontoimaan kylpyhuoneen, voit saada leveämmän portaikon kaventamalla kylpyhuonetta hieman pituudelta.

Uudet portaat = kallista. Olen saanut tarjouksia uusista portaista yläkertaan - noin 50.000 kr ja se ei sisällä asennusta.

En myöskään valitettavasti ole valmis tekemään kylpyhuonetta uudelleen - uusi vedeneristys, laatoitus jne.

Joten jäljelle jää vain jokin ratkaisu lattiapalkkien alapuolelta. Olen tänään paljastanut reiän viereiseen lattiapalkkiin. Se on noin 44 cm etäisyydellä siitä, jonka aion katkaista:

Kaksi kuvaa: vasemmalla puupalkit ja alajuoksu seinän sisällä, oikealla avonainen aukko katossa, jossa näkyy puurunko.

Kuten kuvista näkyy, alaosaan lattiapalkkeja naulatut paneelit sitovat jossain määrin lattiapalkkeja. Lattiapalkkien yläosassa on myös kuten näkyy lastulevyt, jotka myös sitovat lattiapalkkeja yhteen.

/Martin

Et voi jättää sitä osaa kylpyhuoneen lattiasta, joka tällä hetkellä lepää palkin päällä, ilman tukea. Silloin vesieriste ja klinkkerit menevät pilalle. Ratkaisusi eivät toimi. Yksi mahdollisuus on käyttää terästä liimapuupalkin sijasta, jos vaihdat koko palkin alhaalta päin. Silloin riittäisi 80x80x5 VKR putki. Muuten portaiden vaihto on helpoin. Kellariporraskäytävän nikkaroit helposti itse. Tarvitset vain piirustuksen.

• Tykkään
Joak ja 1 muu
  • Laddar…
Ok, kiitos tiedosta. Silloin VKR-putki tuntuu parhaalta ratkaisulta. Koska haluan vähentää korkeudessa rakentamista, ajattelin kiinnittää yhteen kaksi pituutta 40x40x5mm VKR:

https://www.velltra.se/product/vkr-40x40x5mm-s355j2h-6m

..ja sitten kiinnittää nämä kaksi yhteen kierrettyä VKR-putkea lattian palkin sivulle. Silloin kaikki rakentuu vain 40 mm korkeudelle. Kaksi putkea pitäisi kai antaa riittävän jäykkyyden?

Mitä mieltä olet siitä?

/Martin

Valitettavasti rakennusstaatiikka ei toimi niin. Hetkiytimemomentti, joka on palkin jäykkyyden mitta, kasvaa korkeuden kuutiolla. Kaksi 40x40:n palkkia yhdessä omistavat hetkiytimemomentin 12+12 = 24 cm4. Yksi 80x80x5:llä on 137 cm4

Kiinnostavaa! Miten lasketaan pinta-alajäykkyysmomentti mittojen ja paksuuden perusteella? Onko sinulla kaavaa?

Koska olen lähes pakkomielteinen korkeuden vähentämisestä, toimisiko 60x60x6,3mm VKR-teräsputki suunnilleen yhtä hyvin kuin 80x80x5mm? Siinähän on 1,3 mm paksumpi teräs, joten sen pitäisi varmasti kompensoida kokoa, ajattelen minä?

.https://www.velltra.se/en/product/vkr-60x60x63mm-s355j2h-12m

Alla olen piirtänyt rakenteelle tämän neliömäisen VKR-teräsputken:

Kaaviokuva teräsrakenteesta: VKR-putki kiinnitetty puupalkkiin punaisilla kierretangoilla ja muttereilla, näkymä edestä ja perspektiivistä.

Kuten yllä näkyy, minulla on tässä 160 cm pitkä VKR-putki. Tämä putki on kiinnitetty olemassa olevaan lattian palkkiin poraamalla useita reikiä puolivälin pituudelle, 80 cm, ja sen jälkeen käyttämällä 4 kpl (tai enemmän) kierteitettyä tankoa (punaiset kuvassa) porattujen reikien läpi ja kiristämällä kaikki yhteen muttereilla päissä.

Jotta teräsputki siirtyisi mahdollisimman paljon seuraavaan lattian palkkiin (antaakseen mahdollisimman paljon kattokorkeutta) olen laittanut teräsputken ja lattian palkin väliin puuriman, esimerkiksi 120x45-riman, (katso harmaa kuvassa). Mahdollisesti voisin laittaa kaksi sellaista rimaa väliin, jotta teräsputki siirtyisi vielä lisää.

Mielipiteitä tästä rakenteesta?
Kiitos etukäteen.

/Martin

E eztoril sanoi:
…, voisiko 60x60x6.3mm VKR-teräsputki toimia suunnilleen yhtä hyvin kuin 80x80x5mm? Siinähän on 1.3 mm paksumpi teräslevy, joten sen pitäisi kompensoida kokoa …
80x80x5:llä on 2,10 kertaa suurempi taivutusjäykkyysmomentti kuin 60x60x6,3:llä, mikä tarkoittaa puolet pienempää taipumaa samalla kuormituksella …

• Tykkään
justusandersson
  • Laddar…
Jos käytät teräspalkkia, sen pitäisi olla saman pituinen kuin alkuperäinen puupilari, eli sitä ei tulisi jatkaa matkalla. Suorakulmaisen poikkileikkauksen pinta-alan laskentakaava on b*h^3/12. Vastaavat terästiedot saadaan taulukoista. (Helppo ladata Tibnorin verkkosivuilta) Jos käytät cm mittayksikköä, tulos saadaan yksikkönä cm4, mikä on helpoin käsitellä. Kun vertailet eri materiaaleja, kuten liimapuuta ja terästä, käytät taipumisjäykkyyttä, joka on pinta-alan ja materiaalin kimmomodulin tulo, usein lyhennetään I*E. Voisit käyttää VKR putkea, joka on 140x70x4 ja asettaa sen matalalle reunalleen. Silloin se on 70 mm korkea. Se on luultavasti alin, mihin voit päästä.

Hei,

Päivitys: Olen pohtinut asiaa edestakaisin. Mutta nyt olen päättänyt laittaa tuen/pylvään lattiaan kuitenkin. Syy on se, että meidän pian 2-vuotias lapsemme saattaa pian alkaa tulla alas kellariin (tällä hetkellä meillä on lapsiportti) ja silloin tarvitsemme todennäköisesti kaiteen, joka estää häntä putoamasta portaita alas aukosta, joka on katon ja nousulaudan välissä. Emme ole aiemmin ajatelleet asiaa tästä näkökulmasta. Koko ideani tavallaan kaatuu siihen. :-)

Kiitos silti vastauksista.

/Martin

Hei taas,

Mietin, minkä tyyppistä puurakennetta voisin/pitäisi käyttää? Lattiahirsi, joka lepää tämän tukipylvään päällä, on noin 215x50 mm. Ajattelen, että 70x70 mm olisi sopiva koko. Mutta sitten tulee kantokyky - on kaikkea C14:stä kalliisiin liimapalkkeihin. Mitä riittäisi minun tapauksessani?

Linkitä mielellään tuote.

Yst. terv. Martin

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.