Hei! Minulla on pieni hirsimökki, jota olen parhaillaan remontoimassa sisältä. Olen tehnyt uuden oven/aukon keittiön ja olohuoneen välille ja ajattelin sulkea (runkoa kiinni) vanhan aukon, joka on vasemmalla kuvissa. Hirsiseinä on kantava siinä mielessä, että kattopalkki lepää sen päällä. Olen vahvistanut aukkoa yhdellä 145x45-puulla kummallakin puolella aukkoa, mutta saattaisin tarvita vielä vähän lisävahvistusta. Kuvassa oleva paneeli puretaan ja korvataan osb:llä sillä seinällä.

Kuinka te olisitte vahvistaneet seinän?

• Vanha hirsitalon sisätila, jossa pieni huone näkyvissä. Keskellä tuettu aukko hirsiseinässä, oikealla takka ja vasemmalla remontoitava aukko.
  • Vanha puurakennus, jossa uusi ovi-aukko keittiön ja olohuoneen välillä. Vasemmalla vanha aukko, jota ollaan tukemassa lisärakenteilla.
Jos puutavaralla on hyvät tukipisteet molemmilla puolilla, sitä tuskin tarvitsee vahvistaa. Lepääkö se savupiipun päällä?

Jos olisin sinä, poistaisin 45*145 puut ja katkaisisin ne hieman niin, että runko voi jatkaa ikuista asettumistaan esteettömästi. Suunnittele sitten "gåtarna":n kiinnitys soikeilla rei’illä, jotta et estäisi puutavaran painumista. Jos et ole vielä tehnyt mitään gåtspår:a ja ohjausta puutavaralle, mielestäni sinun pitäisi tehdä se ennen kuin seinä alkaa pullistua/ kallistua.

• Tykkään
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta! Harmi, että kiinnitin koolaukset kunnon nauloilla. 😅 Täytyy irrottaa ne ja tehdä ponttiliitokset sen sijaan. En usko, että tukkipuu lepää savupiipun päällä, se on varmaankin vain savupiippua vasten.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.