Aion rakentaa vähän sisäseinä ja pohdin, miten rakentaa 90 asteen kulman ja 45 asteen kulman.

Molemmissa tapauksissa siihen tulee OSB ja sitten kipsi.

Kysymys on oikeastaan eniten siitä, riittääkö kaksi regeliä vai tarvitaanko yksi ylimääräinen regel 90 asteen kulmaan, jotta regel ulottuu aivan kulmaan asti.

• Tykkään
Gusten_Gnuk ja 1 muu
  • Laddar…
En tiedä oikein, miten aiot tehdä, mutta minä laitan pelkistimen OSB:n ja kipsin väliin ja ruuvaan suoraan läpi.

Protte

Onko näin yleensä tehty vai onko tämä jokin ratkaisu, jonka olet itse keksinyt?
Tiedän, että yleensä kipsilevyyn spakkeloidaan jonkinlainen plåkinkel, mutta en ole ajatellut, että ehkä pitäisi olla sellainen myös välissä.

Pääasiallinen kysymys oli lähinnä, miten tehdä levyjen takana kulmassa, tarvitsetko siihen jonkin reglen vai riittääkö kulman sisäpuolelle tulevat reglar. Nämä reglar eivät siis ulotu aivan ulkokulmaan asti.

Ola78
Tee kulmasi näin, tavallinen tapa joka toimii hyvin

• Kulmakaavio, jossa näkyy rakennusmateriaalien kerrokset: OSB/lastulevy, eristys ja puukehikot, noin 4-5 mm liikkuvarako levyjen välissä.
  • Kulmaeristys poikkileikkaus; kuvassa on eristysmateriaalia ja rakennusohjeet, kuten kiilat ja säännöt kulman tekemiseksi rakenteessa.
  • Tykkään
LATH ja 6 muuta
  • Laddar…
Täydellistä, kiitos!!

• Tykkään
kryptic ja 1 muu
  • Laddar…
Rakennan sisäseinää ja löysin tämän langan.

Pitäisikö kuvassa 2 oleva kiila mennä ylös saumanauhaan (ylempi vaakatasossa oleva karmi)?
Toisin sanoen, että höylätään karmi, jotta siitä tulee kiilamainen.

Alemmassa kuvassani (2) minulla on T-muotoinen karmin liitäntä. Näyttääkö se hyvältä? Tässä tapauksessa punaisen karmin tulisi hieman mennä vihreän yli?
T-muotoinen säännön liitäntä, punainen kiila keskellä, muut säännöt harmaalla.
T-muotoinen kehysrakenne, jossa on punainen ja vihreät palkit; kysymys punaisen palkin limityksestä vihreiden palkkien kanssa.

Ei kokenut?

• Tykkään
Big T
  • Laddar…
P
Luonnos puurunkoisesta seinärakenteesta, jossa on osoitettu puukoolaukset, OSB/plyfa-levyt ja kipsilevyn asennus. Mukana mitat ja väritunnisteet.

HUOM. Ei mittakaavassa oleva piirustus.

Näin minä olisin tehnyt.. Vaikea piirtää paperille, joten toivon, että se tuli oikein nyt. Teen tällaisia vapaalla kädellä. Kokolattiat ja vastaavat harvoin piirretään rakennuspiirustuksiin töissä. Tämä on esimerkki, joten sinun ei tarvitse seurata mittoja tarkalleen. Kunhan ymmärrät, kuinka ajattelen näillä mitoilla. Suosin metallikiskoja ylhäällä ja alhaalla ja sitten puupalkkeja tähän.

Ensimmäiseksi. Kun aiot asentaa tukipuut, ajattele aina ensin, mihin aiot jatkaa ulointa levyä (kipsiä). Niin vältyt sähläykseltä pienillä palasilla tai siltä, että levy ei yksinkertaisesti riitä koko matkan. Kipsillä on myös tasoitusreuna, joka on leikattava pois siltä puolelta, joka tulee seinän kulmaan. Tämä tarkoittaa, että kulmassa se on vain 850 mm leveä (yleensä otetaan 5 cm). Ja älä unohda OSB/vanerin paksuutta, joka on takana. Se myös ulottuu noin 12 mm lisää kulmatukipuun ulkopuolella.

1. Aloitamme "pohjasta". Helpoin (mielestäni) on käyttää U-profiilia/uraa molemmilla puolilla. Kiinnitä ne lattiaan ja kattoon. Jätä ura/tukipuu (X.) noin 30 mm urasta (Y.). Tämä, jotta voit laittaa OSB:n ja kipsin seinärakenteen sisäpuolelle (tulee vaiheessa 3.), saat kunnollisen tukevan seinän! Vaihtoehtoisesti aseta urat vastakkain ja leikkaa vain noin 30 mm kaistale sisäkulmassa.

2. Asenna tukipuut kuten olen piirtänyt. Kaikki paitsi se, jonka olen merkinnyt VIHREÄLLÄ. Katso sinisiä mittoja. Huomioi, että aloitat aina tukipuun kanssa, joka tulee uloimman levyn jatkokohtaan, sitten mittaat taaksepäin 450 mm tästä ja kohti kulmaa. Ja sitten mittaat samasta tukipuusta toiseen suuntaan 450 c/c.

3. Kiinnitä nyt kaksi OSB/vaneri-levyä, jotka olen merkinnyt ORANSSILLA piirustuksessa. Aloita uloimmasta. Ei siitä, joka menee kulmaan sisään. Vaaitse tämä kunnolla ja kiinnitä. Voit yksinkertaisesti laittaa kaikki muut levyt tämän jälkeen paikoilleen ja vältyt räpeltämiseltä. (Teet samoin kipsin kanssa myöhemmin. Niin menee nopeasti vain heittää ylös sitten.) Ja kiinnitä sitten kipsi, jonka olen piirtänyt PUNAISEKSI.

4. Kiinnitä nyt tukipuu, joka on piirustuksessa VIHREÄ. Ja ruuvaa se kipsin ja OSB:n kautta kulmatukipuun.

Sitten voit jatkaa OSB:n kanssa ja sitten kipsin päälle. Aseta levyt lomittain kuten olen piirtänyt kulmassa, niin siitä tulee siisti ja tukeva.

Muutamia vinkkejä matkalle:

- Jos käytät metallikehyksiä, on etu, että ruuvaat vanerin kunnolla. Muuten voi olla riski, että ruuvi työntää vaneria kehyksestä, kun ruuvaat kipsiä. Jos sinulla on puukehykset, sinun ei tarvitse ruuvata niin tiheästi, koska ruuvaat sitten kipsin kaksikerroksisilla kipsiruuveilla, jotka pitävät sekä vanerin että kipsin kiinni kehyksessä. Se on edullista ruuvata molemmat kerrokset kehyksiin. Vaikka voitkin itse asiassa ruuvata kipsin pelkästään vaneriin, jos kehystys ei ole täysin kunnossa ja jokin kohta jää väliin.

- Jätä mieluiten sekä vaneri/OSB että kipsi hieman irti lattiasta, vähentääksesi riskiä, että levyt imevät mahdollisesti kosteutta esimerkiksi betonilattiasta, roiskeista jne. Lattialista peittää tämän kuitenkin myöhemmin.

- Kun kiinnität viimeisen ja uloimman kipsilevyn, voit jättää sen leikkaamatta ennen asentamista. Se on helpompaa asettaa ylös ja sitten sahaa pois se, mikä ulottuu yli käsisahalla. Asetat käsisahan viereiseen levyyn ja saat näin siistin suoran kulman, joka seuraa toisen kipsin linjaa.

- Jos teet kuten olen piirtänyt OSB:llä kulmassa ulkopuolella, sinun pitäisi pystyä käyttämään vähän leveämmän levyn leikattua palasta ja asentaa se palanen kulman ympäri. Se on oikeastaan aika loogista. Pitäisi vain miettiä vähän etukäteen :-)

Toivottavasti tämä auttoi sinua vähän.
Jos minulla on aikaa, palaan 45° kulmalla toisella kertaa.

Onnea matkaan!

• Tykkään
slothy ja 15 muuta
  • Laddar…
P
Koska kyse on T-rakenteesta, se on helpompi. Sinun ei tarvitse ylityöskennellä. Olisin rakentanut suoran seinän ensin, mutta varmistanut, että minulla on koolaus siellä, missä liittyvän seinän tulisi tulla, jotta saadaan kunnon kiinnitys. Vanerilevy ja kipsi tai mitä tahansa halutaankaan siihen seinään, ja kiinnitä sitten yksinkertaisesti liittyvä seinä siihen koolaukseen kunnollisilla puuruuvilla. Jos olet jo tehnyt suoran seinän koolauksen, älä pura kaikkea ja muuta, vaan lisää vain yksi koolaus, jotta sinulla on kunnollinen kiinnitys liittyvää seinää varten. Koolaus, jonka asennat, laitetaan samaan suuntaan kuin muut suorassa seinässä, ei "litteinä" tai mikä se nyt onkaan. Eli ei niin kuin harmaa koolaus luonnoksessasi.

P
Jos teet kuten olet piirtänyt T:hen, ei jää paljon tilaa jäljelle levyjen kiinnittämiseen, kun olet verhoillut toisen seinän. Vaneri + kipsi ovat noin 25 mm, sääntö on vain 45 mm. Ja kyllä... 20 mm riittää, mutta on hankalaa päästä koneella kulmaan joutumatta ruuvaamaan vinoon. Vinossa oleva kipsilevyn ruuvi täytyy syventää, jotta koko kanta saadaan sisään. Ei pysy yhtä hyvin, hankalaa maalarille, ja on vaara, että kipsin reuna halkeaa.

Suuret kiitokset vastauksesta!
Laitan uuden kuvan t seinästä. Parempi näin? Voin mainita, että yksi huoneista on kylpyhuone. Huomasin, että yhden koolauksen mitta oli vahingossa 34, pitäisi olla 40.
Kuvassa on rakennusmalli seinärungosta, jossa on eriste levyjä ja mittoja, kuten 0,34 m ja 0,40 m.
Kuvassa on rakennuksen seinärakenne, jossa näkyy eristekerros ja osittain valmiit puurunko ja levyt. Yksi mitoitus on korjattu 40:een.

P
Näyttää hyvältä. Mutta jos aiot laatia kylpyhuoneen, sinun tulisi asentaa 300 c/c sijaan 450 mm seinille. Eli keskuksesta keskukseen tappien välillä. Sinun tulisi myös laittaa vaneri kipsilevyn taakse kylpyhuoneessa mahdollisten kiinnitysten vakauttamiseksi. Ole tarkkana valitessasi oikeaa ruuvin pituutta, jotta et mene molempien kerrosten läpi kiinnittäessäsi. Jos tiedät mihin haluat kalusteet ja sellaiset, aseta lyhyempiä tukia sinne. Sikäli kuin mahdollista, tee kaikki kiinnitykset yhteen tappiin. Se pitää paremmin ja vähentää kosteusvaurioiden riskiä niissä paikoissa. Molly-tulpat pelkässä kipsilevyssä eivät ole hyväksyttyjä kylpyhuoneessa, esim.

P
Kuten sanottu. 450 c/c muuten. Et voi olla 400 väliä, jos reglarna ovat 50. Silloin levyt eivät sovi, koska ne ovat 900.

Ajattelin käyttää 45x70 rimaa ja kaksi puolikasta 45 on melkein 50. En tiedä, ajatteleinko oikein. Sain neuvon käyttää 300cc kylpyhuoneessa laattojen kanssa, vaikka VVS-standardit sanovat 450.

Olen myös saanut neuvon asentaa sisäseinä laatalle metallilevyllä, jonka alla on tiivistepaperi. Aion asentaa Granab-rimat ja suunnitelmani oli asettaa sisäseinä niiden päälle. Mitkä ovat edut ja haitat siinä?

P
Hei taas. Kaksi puolta 45 muodostavat 45 ;-) Kun piirrät, mihin asettaa koolaukset, mittaat esimerkiksi ensimmäisen koolauksen vasemmasta reunasta seuraavan vasempaan reunaan. Jos mitta on 450, niin mitta keskeltä keskelle on sama. Siksi se kutsutaan c/c. Laatat painavat enemmän kuin esimerkiksi märkätilatapetti. Jos sinulla on plywood taustalla, ja sekä kipsilevy että plywood on ruuvattu koolauksiin, olet turvassa myös 450:llä. Mutta yleensä käytetään 300, kun laatoitetaan. On aina etu, että on runsaasti kunnon kiinnityspisteitä sisustukselle ja mahdollisille hyllyille ja koukuille. Ja älä unohda upottaa lyhyempiä palkkeja, joihin kiinnität pesualtaan esimerkiksi.

Kyllä, se oli mitä tarkoitin u-profiileilla tai ns. kiskoilla, pohja- ja yläjäljillä. Sinun ei tarvitse upottaa puukoolausta näihin.

• Tykkään
ddoo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.