Hei,
Olen juuri ostanut kaksikerroksisen rivitalon, joka on rakennettu myöhään seitsemänkymmentäluvulla. Yhdessä yläkerran huoneessa on poikkeava haju, jota kuvailisin parhaiten ummehtuneeksi. Haju esiintyy vain kyseisessä huoneessa. Epäilen, että se johtuu kosteudesta ulkoseinässä, jossa puupaneeli vaikuttaa kylläkin olevan kohtuullisessa kunnossa, mutta josta (epämääräinen määrä vuosia sitten) on vuotanut varastoon, joka sijaitsee pohjakerroksessa ja jonka katto on ulkoseinää vasten. Kun irrotan jalkalistaa, se tuntuu olevan parhaimmillaan ulkoseinän vieressä, erityisesti kohdan yläpuolella, joka on varaston yläpuolella.

Sitten kysymykseeni:
Onko minun kokemattomana amatöörinä mahdollista avata sisäseinän kipsilevy tarkempaa tarkastelua varten? Olen kiinnostunut pääasiassa koolauksista. Epäilen, että saatan kohdata höyrysulkua ennen sitä, ja kun kerran teen siihen reiän, sen korjaaminen (miten?) voi olla hankalaa tarkistusreikäni kautta. Ja kuinka paljon näen edes reiästä, sanotaanko 20 cm? Yritän tähdätä keskelle koolausta riskialueella, mutta haluaisin saada hieman kokonaiskuvaa, jotta voisin tehdä johtopäätöksiä.
Onko muita parempia ehdotuksia? Anticimex ja Ocab eivät tee ilmeisesti mitään näin invasiivista saamani tiedon perusteella, kun soitin heille. Jopa Ocabilla työskentelevä kaveri ehdotti, että voisin avata kipsilevyn itse, kun olen jo tehnyt sen työn mitä he yleensä tekevät.

Ymmärrän, että nämä ovat vaikeita kysymyksiä vastata, mutta kaikki apu olisi arvokasta, ennen kuin teen jotain, mikä aiheuttaa haittaa minulle ja perheelleni.

Vanhojen, 70-luvulta peräisin olevien talojen tavallinen alue on, että peruspuu (syll) on painekyllästettyä puuta ja siinä ei ole kosteussuojaa alustaa vasten, mikä luo tunkkaisen hajun. Haju voi varmasti ryömiä korkeammalle ulkoseinään. Mutta avata ja katsoa ei ole iso työ.

Voisitko aloittaa tarkastamalla ulkopuolelta, eli poistamalla muutaman paneelilaudan epäillyltä alueelta? Nehän voi vain naulata takaisin myöhemmin. Jos kosteus tulee ulkoa, on varmaankin parempi mennä suoraan lähteeseen sen sijaan, että alkaisi tehdä vaurioita sisäseiniin ja höyrysulkuun?

H Håbbe01 sanoi:
Tavallinen ongelma vanhemmissa 70-luvun taloissa on, että alajuoksu on painekyllästetystä puutavarasta ja siitä puuttuu kosteussuoja alustaa vasten, mikä aiheuttaa tunkkaisen hajun. Se voi varmasti levitä ylemmäs ulkoseinässä. Mutta avata ja katsoa ei ole iso työ.
Etkö yleensä tunne sitä ryömintätilassa? Jos haistelet lattialistoja pitkin muissa huoneissa, et huomaa mitään. Uusi hypoteesini on, että se on vanha kostea asfaboardi, jonka haistan. Löysin raon varaston katossa, jossa avautui suoraan asfaboardiin, joka rankkasateen jälkeen oli huomattavasti kostea. Todella huonosti tehty sen rakentajan toimesta, joka siellä rakensi. Todennäköisesti toistuu useimmissa sadekeleissä. Nyt olen tilapäisesti korjannut tämän, mutta se pitäisi tehdä paremmin. Ja kysymys kuuluu, voiko tästä hajusta päästä eroon poistamatta asfaboardia - vai onko kosteus aiheuttanut vakavampia jälkiseurauksia siellä sisällä.

R Radhusfarsan sanoi:
Eikö sitä yleensä tunne ryömintätilassa? Jos nuuhkii lattialistoja muissa huoneissa, ei huomaa mitään.

Uusi hypoteesini on, että tunnen vanhan kosteuden käyttäessäni asfaboardia. Löysin raon varaston katosta, jossa oli suora aukko asfaboardiin, joka oli merkittävästi kostunut rankkasateen jälkeen. Erittäin huonosti tehty sen rakentajan toimesta. Tämä toistuu varmasti useimpien sateiden aikana. Olen tilapäisesti korjannut tämän, mutta täytyy tehdä paremmin. Ja kysymys kuuluukin, voiko hajusta päästä eroon vaihtamatta asfaboardia - tai onko kosteus voinut aiheuttaa pahempia seurauksia siellä sisällä. T
Mielestäni haju pitäisi silloin tuulettua ulos, jos siinä joka tapauksessa on rako. Oletko tarkastanut, että ryömintätila on ehjä?

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sanoi:
Et voi aloittaa tarkastamalla ulkoapäin, eli ottamalla pois muutaman paneelilaudan epäillyltä alueelta? Nehän voi vain kiinnittää takaisin jälkeenpäin. Jos kosteus tulee ulkoapäin, on varmaan parempi mennä suoraan lähteeseen, kuin alkaa tehdä vaurioita sisäseiniin ja höyrynsulkuun?
Ei kuulosta huonolta idealta, varsinkin kun luulen, että olen jäljittänyt alkuperäisen ongelman julkisivun vikaan ja huonoon silikonisaumaukseen varaston katolla, mikä luultavasti on yhdessä aiheuttanut kosteusimun asfaboardille seinän sisällä.

Ongelmana ulkoisessa lähestymisessä on varmaan se, etten näe asfaboardin taakse, mutta oletan, että minun täytyy siksi poistaa siitä pala ja sulkea niin hyvin kuin pystyn.

• Tykkään
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H Håbbe01 sanoi:
Mielestäni haju pitäisi tuulettaa ulos matkalla, jos se kuitenkin raollaan. Oletko tarkistanut, että ryömintätilan on ehjä?
Olen tutkinut ryömintätilan, eikä siellä haise mitään outoa. Se tekee painetun yläohjauspuun hajusta epätodennäköisen, eikö vain?

H Håbbe01 sanoi:
Mielestäni hajun pitäisi silloin tuulettua pois matkalla, jos se kumminkin pääsee raosta läpi. Oletko tarkistanut ryömintätilan, että se on kunnossa?
Täsmennys, paljastettu asfaboard sijaitsee suunnilleen lattian korkeudella sillä ulkoseinällä, jossa tunnen hajun huoneessa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.