Kuten varmasti monilla muillakin, minulla on vaikeuksia tehdä mitään puolivillaisesti.
Aion asentaa FTX-aggregaatin vanhaan taloon. Tämä on suositeltu minulle tarkastusmiehen toimesta.
Silloin minun täytyy repiä lattia yläkerrassa ja laittaa kanavia välikerrokseen. Sen jälkeen talo tulisi myös tiivistää paremmin. Joten voisin yhtä hyvin repiä pois seinät ja tarkistaa muovin. Mutta, siellä ei ole muovia, vaikka rakennuspiirustuksissa vuodelta -69 sanotaan, että niiden pitäisi olla seinissä ja katossa.
Tuntuu vähän ikävältä repiä pois paksuja, sovitettuja lautoja. Ovatko ne ehkä myös osa rakenteesta? Ne ovat todennäköisesti 1” paksuja.
Pitäisikö minun laittaa muovi sisäpuolelle sitten:
Ristikkolevy, 10 mm levy sekä kipsi? Huone pienenee 4 cm
Arvaan, että katossa on sama tilanne, mutta en ole vielä edennyt niin pitkälle.
Mitä ongelmia sinulla on ollut talon kanssa, kun tarkastaja suosittelee FTX-aggregaattia?
Aivan oikein, ullakolla on hometta.
Mutta tajuan, että FTX-aggregaatin asentaminen vanhaan taloon on liikaa työtä.
Vaikuttaa siltä, ettei ole ketään, joka tietäisi asiasta jotain. Kaikki asiantuntijat, joiden kanssa puhuu, ovat eri mieltä keskenään.
Mahdollisesti jälleenmyyntiarvon vuoksi.
On parempi asentaa fresh hundred ja modernit pax-ventilaattorit.
En kuitenkaan pidä siitä, että talossa on alipaine, en halua vetää hometta taloon.
Toivottavasti en ole mokannut liikaa, kun olen purkanut vanhat levyt, ne varmasti täyttivät jonkin funktion.
Ongelman korjaamiseksi sinun täytyy pestä home pois ja sitten asentaa kosteudenpoistaja.
Kyllä ja ei
Kunnostaa, jotta saataisiin olemassa oleva home pois kyllä.
Mutta syy on vuotava ja liian tiukka talo samaan aikaan.
Seinät ja ikkunat ovat liian tiiviitä, joten uutta ilmaa ei pääse sisään. Ratkaistaan freshventtiileillä.
Samaan aikaan lämmin sisäilma painuu ylös vuotavan / joissakin tapauksissa olemattoman höyrynvakaimen läpi ullakolle, missä se kohtaa kostean ulkoilman ullakolla ja aiheuttaa kosteusviskoitumista, joka johtaa homeeseen.
Paras on estää sisäilmaa nousemasta ylös.
Joo ja ei
Poistaaksemme olemassa olevan homeen kyllä.
Mutta syy on se, että talo on sekä tiivis että vuotava samaan aikaan.
Seinät ja ikkunat ovat liian tiiviitä, joten uusi ilma ei pääse sisään. Ratkaistaan freshventtiileillä.
Samalla lämmin sisäilma työntyy ylöspäin vuotavisesta / tietyissä tapauksissa puuttuvasta höyrynsulusta ullakolle, jossa se kohtaa kostean ulkoilman ja saa aikaan kosteuden tiivistymistä, mikä aiheuttaa homeen.
Parasta olisi, että sisäilma ei nousisi sinne.
Ei, jos sinulla on kylmä ullakko, sinun pitäisi pitää se tuuletettuna. Vuotava kylmä ullakko on hyvin tuuletettu ullakko ja siellä harvoin on mitään ongelmia.
Ja vuotavalla tarkoitan vuotavaa ulkoilmaan nähden. Ei vuotavaa alakuvaisessa kylpyhuoneessa esim.
Ei, jos sinulla on kylmä ullakko, sinun on varmistettava, että se pysyy tuuletettuna. Vuotava kylmä ullakko on hyvin tuuletettu ullakko ja siellä harvoin tulee ongelmia.
Ja vuotava tarkoittaa vuotavaa ulkoilmaa kohti. Ei vuotavaa esimerkiksi alakerran kylpyhuonetta kohti.
Se on tuuletettu.
Tarkoitan höyryjarrua/höyrysulkua eli sisätilojen ja ullakon välillä.
Jos talo noudattaa perinteistä standardia vuodelta -69, on siinä luultavasti savupiippu ja öljykattila kellarissa? Näin suurin osa taloista rakennettiin 80-luvulle asti, kun sähkö oli suhteellisen halpaa ja öljy oli noussut hintaan suuren ja pienen öljykriisin jälkeen 70-luvulla. Seurauksena suorasähköstä tuli enemmän tai vähemmän vakiostandardi taloissa 80-luvulta lähtien.
Tarkoitus on, että kaikissa taloissa, joissa on savupiippu, ullakko on hieman lämmin savupiipun ansiosta, joka oli aina lämmin. Kun öljykattila sitten poistetaan ja korvataan suorasähköllä, johon kaikki VP:t myös lasketaan, ullakon lämmöntuotto katoaa, eli siitä tulee hieman kylmempi. Nämä yksittäiset asteet kylmän ullakon keskilämpötilassa tekevät koko eron kuivan ja homeettoman ullakon ja kylmän ja kostean homehtuneen ullakon välillä. Jos ullakkorakenne on lisäksi lisäeristetty, ongelma kasvaa entisestään.
Trygghetsvakten on tietääkseni periaatteessa lämmityskaapeli, joka tekee työn, jonka aiemmin lämmin savupiippu teki.
Pelkkä ullakon lisäventilointi tekee siitä kylmemmän ja kosteamman.
Kosteudenpoistin toimii myös, mutta edellyttää, että ullakko tiivistetään tehokkaasti, jotta se toimii optimaalisesti.
Sisäilman parannetulla ilmanvaihdolla (FTX) vähennetään ullakon kosteuspitoisuutta, koska sisätilojen suhteellinen kosteus laskee FTX:n myötä verrattuna perinteiseen itsevetäytymiseen.
Tulisi olla myös aktiivisia ullakon ilmanvaihtojärjestelmiä, mutta ne eivät näytä olevan yleisiä. Ainakaan tavallisille taloille, ja siksi ne ovat todennäköisesti suhteellisen kalliita.
Jos talo vuodelta -69 on toiminut mätänemättä nykyisellä rakenteella, ei ole mitään syytä sekoilla muovin kanssa nyt, ellet aio lisäeristää ja tiivistää kunnolla. Mutta silloin täytyy tehdä paljon samassa yhteydessä kosteuden käsittelemiseksi, josta tulee paljon suurempi ongelma sitä mukaa, mitä enemmän eristystä ja ilmatiiveyttä on.
Ongelman ratkaisemiseksi sinun täytyy pestä pois home/desinfioida ja asentaa kosteudenpoistolaite.
Ei pidä vastata niin varmasti asioihin, joista ei tiedä mitään.
Kosteudenpoistolaite on pikemminkin hätäratkaisu, jos ilmanvaihto on puutteellinen. Rakennuksen ilmanvaihdon korjaaminen on AINA ensimmäinen askel, jos on ongelmia homeen kanssa vintillä. (ellei toki ole vuotoja ulkopuolelta)...
Kosteudenpoistimen asettaminen vintille on luultavasti yksi huonoimmista ratkaisuista, koska se lisää pysyvästi talon energiankulutusta eikä edes koske perusongelmaan.
Jos talossa on perinteinen standardi vuodelta -69, niin siinä on todennäköisesti savupiippu ja öljypannu kellarissa?
Näin on useimmissa taloissa, jotka on rakennettu 80-luvulle asti, jolloin sähkö oli suhteellisen edullista ja öljyn hinta nousi paljon 70-luvun öljykriisien jälkeen. Siksi suoralla sähköllä toimivat lämmitysratkaisut yleistyivät taloissa 80-luvulta eteenpäin.
Pointti on, että kaikki talot, joissa on savupiippu, ovat saaneet ullakolle hieman lämpöä savupiipusta, joka oli aina lämmin. Kun öljypannu poistettiin ja korvattiin suoralla sähköllä, mihin myös kaikki lämpöpumput lasketaan, ullakon lämpöolosuhteet muuttuivat, eli siitä tuli hieman kylmempi. Nämä muutamat asteen erot keskilämpötilassa kylmällä ullakolla tekevät koko eron kuivan ja homeettoman sekä kylmän ja kostean homeisen ullakon välillä. Jos ullakon eristys on lisäksi parannettu, ongelma kasvaa.
Trygghetsvakten on ymmärtääkseni periaatteessa lämmityskaapeli, joka hoitaa sen työn, jonka aiemmin lämmin savupiippu teki.
Vaatii lisää ilmanvaihtoa, mikä tekee ullakosta kylmemmän ja kosteamman.
Kosteudenpoistaja toimii myös, mutta se vaatii, että ullakko tiivistetään tehokkaasti optimaalisen toiminnan saavuttamiseksi.
Sisäilman tehostettu ilmanvaihto (FTX) vähentää ullakon kosteuslisäystä asunnosta, koska RH sisätiloissa laskee FTX:n ansiosta perinteiseen painovoimaiseen ilmanvaihtoon verrattuna.
Olemassa on myös aktiivista ullakon ilmanvaihtoa, mutta ne eivät vaikuta olevan yleisiä. Ainakaan tavallisille taloille, ja siksi luultavasti suhteellisen kalliita.
Jos talo on vuodesta -69 toiminut mätänemättä olemassa olevalla rakenteella, ei ole syytä sotkea muovilla nyt ellet aio lisäeristää ja tiivistää kunnolla. Mutta silloin paljon on tehtävä samanaikaisesti kosteuden hallitsemiseksi, koska se tulee suuremmaksi ongelmaksi mitä enemmän eristystä ja ilmatiiveyttä on.
Kiitos perusteellisesta vastauksesta.
Se on alusta asti varustettu sähköradiaattoreilla ja minulla on edelleen se, jota täydentää ilma-ilma-lämpöpumppu.
Nockvindin ja yläkerran välillä on maksimissaan 100 mm eristystä (1,5 kerrosta).
Talo on joskus lisäeristetty ulkoseinissä ja myös nockvindin harjalla, mutta ei kattoon. Tämä tulkitsen hyväksi asiaksi ettei sitä ole tehty.
Olen erittäin kiinnostunut lisäämään eristystä nockvindiin (sisäkaton yläpuolelle), mutta hieman huolestunut, että se menee pieleen.
Se pitää paikkansa Trygghetsvaktenin osalta. Mutta uudemmat tekevät sen vain silloin kun se on tarpeen. Kun on alle (en muista tarkasti, luulisin siinä olevan noin 0), niin se on liian kylmä ja silloin ei tarvita lämmityskaapelia, kun lämpötila on tietyn tason yläpuolella, ei myöskään ole kasvun riskiä. Tuuletin pitäisi käynnistyä vain silloin kun ullakolla on kosteampaa kuin ulkona. Tuntuu hieman huijaukselta oikeastaan. Kuten sanot, lämmityskaapeli tekee työn, yhtä hyvin voisi olla lämmityspuhallin lämpöanturilla ullakolla. Ne toimivat selvästi, mutta eivät kuten he yrittävät saada kuulostamaan, myyjät harvoin mainitsevat lämmityskaapelia.
Mitä tulee FTX:ään, olen hieman hämmentynyt. Kuten sanot, puhutaan ilman kosteuden alentamisesta. Mutta minulla on nykyään noin 30-40. Kun luet FTX-yksiköistä, ne eivät ainoastaan talteenoteta lämpöä vaan myös kosteutta. He pyrkivät pitämään sisäilman kosteuden noin 60. Toisissa yhteyksissä niitä markkinoidaan myös kosteuden lisääjinä. "vältä kuivaa sisäilmaa". Minulla on luultavasti liian kuivaa ilmaa, koska perheemme saa kuivaisia iho-oireita.
Se saattaa johtua myös siitä, että minulla ei ole toimiva ilmanvaihto tänään. En tuo "tarpeeksi" kosteaa ulkoilmaa sisään asuntoon.
Olen kallistumassa FTX-yksikköön, mutta anna yksikön toimia hieman korotetulla poistoilmalla, jotta kosteus ei kulkeudu ullakolle. Lisäksi estetään lievä ylipaine tuloilmassa.
Tarvitsen todennäköisesti tehdä jotain ullakolla myös.
Ullakolle:
1 puhdista, tai oikeastaan tappa olemassaoleva. Kenties FTX-yhdistelmä riittää.
Ajattelen nostavani eristystä ja vaihtaa höyrysulkua, mutta en laita muovia, missä voin, ja tiivistän kaikki kaapeliputket, jotka kulkevat ullakolla.
Jos minun pitäisi asentaa Trygghetsvakt tai kosteudenpoistaja myös.
Vaikea valita. Useimmat sanovat, että kosteudenpoistaja kuluttaa enemmän, mutta eikö se ole vain alussa kunnes se kuivuu?
Kymmenen vuoden ajanjaksolla Trygghetsvakt voi kuluttaa enemmän sen sijaan.
Olen myös kuullut, että kosteudenpoistaja lisää olemassa olevan eristyksen eristysarvoa kuivattamalla eristyksen (minulla on keltaista, luulen sen olevan lasikuitua). Ei mitään käsitystä pitääkö se paikkansa.
Ajattelen myös, pitäisikö lisäeristää ja käyttää cellulosaeristystä, koska se imee kosteutta.
Vanha sahanpuru toimi vetäen kosteutta talvella ja kuivaen kesällä.
Kenties vältetään Trygghetsvakt ja kosteudenpoistaja silloin?
Kuten myös mainitset, talo on vuodelta 69 ja siinä on mustaa hometta pohjoispuolella seinissä mutta ei missään mädännyttä.
Ei pitäisi vastata niin varmana asioista, joista ei tiedä mitään.
Kosteudenpoistaja on pikemminkin hätäkeino, jos ilmanvaihto on puutteellinen. Talon ilmanvaihdon korjaaminen on AINA ensimmäinen askel, jos ullakolla on homeongelmia. (ellei ole vuotoa ulkoa tietysti)...
Kosteudenpoistajan laittaminen ullakolle on luultavasti yksi huonoimmista ratkaisuista, koska se lisää pysyvästi talon energiankulutusta eikä edes koske perusongelmaa.
Kyllä, vanhan talon kosteusongelma kylmäullakolla ratkaistaan tekemällä siitä vähemmän tiivis (parempi ilmanvaihto), kuten asentamalla päätyventtiileitä tms.
Jos talo on toiminut painovoimaisella ilmanvaihdolla kaikki nämä vuodet, en näe mitään hyötyä vaihtaa sitä energiankuluttavaan ja meluisaan FTX-järjestelmään.
Jotta saisit koneellisen ilmanvaihtojärjestelmän sinne, joudut sahaamaan runkoa olemattomaksi. Se ei tuo suurempaa terveyshyötyä, jos sinulla on maailman nykyaikaisin ilmanvaihtojärjestelmä, kun katto romahtaa niskaan tai kun lyyhistyy uupumuksesta ja kuolee lauantai-iltana viikon kuudennen 16-tuntisen työpäivän päätteeksi, yrittäessään epätoivoisesti maksaa tarpeetonta remonttiaan. Oldboy'lla on paljon hyvää sanottavaa.
Miettisin ratkaisua seuraavasti:
-Vaihda lasivilla ullakolla ekokuituun. Se kestää hieman kondensaatiopisaroita kerran vuodessa ja kuivuu sen jälkeen.
-Varmista, että ilmanvaihto ullakolla on hyvää.
-Asenna kunnollinen varaava takka ja liitä se olemassa olevaan savupiippuun tai uudelleen muuratun tiilipiipun samaan paikkaan. Polta muutama kuutio puuta vuodessa. Se auttaa lämpöpumppua kylminä kausina ja pitää ilman kiertämässä ja ullakon kuivana. Modernit moduulisavupiiput ovat ikävä asia, koska ne ovat niin hyvin eristettyjä, etteivät ne pidä ullakkoa kuivana. Sen pitää olla oikeaa klassista tiilimuuria.
-Tuuleta avoimilla ikkunoilla kesäisin, kun et polta.
Se, että FTX-ilmanvaihdon suositteleminen on melkein muuttunut muodollisuudeksi kaikissa tarkastusraporteissa. Täysin riippumatta siitä, toimiiko se talon kanssa vai ei. Täysin riippumatta siitä, onko se taloudellisesti järkevää. Koska FTX on moderni standardi uusissa rakennuksissa ja selvästi puuttuu vanhemmista taloista, sitä suositellaan vain rutiinisti.
Kyllä, vanhan talon kosteusongelmia ullakolla voidaan korjata tekemällä siitä vähemmän tiivis (parempi ilmanvaihto), eli asentamalla päätyventtiilejä jne.
Jos talo on toiminut painovoimaisella ilmanvaihdolla kaikki vuodet, en näe hyötyä vaihtaa sitä energiaa kuluttavaan ja meluavaan FTX-järjestelmään.
Ei, se mistä puhut, voi aiheuttaa päinvastaisen vaikutuksen. Ainoa asia, joka varmasti laskee ullakon kosteustasoa, on alipaine talossa. Ullakon tuulettaminen voi luoda uusia ongelmia ja enemmän kosteutta.
Toisaalta olen samaa mieltä siitä, että jos talo ja ihmiset siinä voivat hyvin painovoimaisella ilmanvaihdolla, ei pidä asentaa FTX-järjestelmää vain sen vuoksi. Mutta nyt emme puhu talosta, joka voi hyvin
Ei, se mitä puhut riskinä voi saada päinvastaisen vaikutuksen. Ainoa asia, joka varmasti vähentää kosteutta ullakolla, on alipaine talossa. Ullakon tuulettaminen voi luoda uusia ongelmia ja enemmän kosteutta.
Toisaalta olen samaa mieltä siitä, että jos talo ja ihmiset talossa voivat hyvin painovoimaisella ilmanvaihdolla, niin ei pitäisi asentaa FTX vain sen takia. Mutta emme puhu nyt talosta, joka voi hyvin
Riippuu täysin siitä, missä päin maata asuu, onko hyvä vai huonoa tuulettaa? Ja tietysti siitä, mikä vuodenaika on kyseessä. Asuessaan Etelä-Ruotsissa ilman oikeita talvia on periaatteessa syksyn ilmasto koko talven ajan kostealla ilmalla kylmällä ullakolla. Silloin voi tulla ongelmia tuulettaessa sisään enemmän raakaa ja kosteaa ulkoilmaa sinne.
Asuessaan kuten minä Pohjois-Ruotsin sisämaassa on oikeita talvia. Ja kun ulkona on todella kylmää, on myös alhainen ilmankosteus. Silloin voi olla hyvä tuulettaa. Olen asentanut loggerin minun kylmälle ullakolleni, joten tiedän mistä puhun. Niinä talvipäivinä, kun ulkona on todella kylmää, minulla on alhaisin lämpötila ullakolla mutta myös alhaisin RH.
Katso esimerkiksi liitetyt näyttökuvani loggereistani maakellari, perustus ja ullakko.
Detta är utomhus. (Hoppas bilden är klickbar så det går att urskilja detaljerna...)
Ok, ingen skorsten. Direktel från början. Antar att du då inte vet när mögel började dyka upp på vinden?
Det kan ha börjat redan -69, men mer troligt att det kommit efter tidigare tilläggsisolering.
Att det är värst ut mot gavlarna, och på norrsidan, indikerar att det är de kallaste ställena. Norrsida är alltid värst utsatt eftersom det är den kallaste sidan som får minst uppvärmning (=>uttorkning) från solen. Mögel vid gavlarna kan också indikera att det är där som vindsluften huvudsakligen passerar in/ut. Beroende på från vilket håll det blåser.
Jag tror att uppvärmning/aktiv ventilation av vinden är det bästa för TS. Dvs troligtvis störst positiv effekt (=>minskad fuktbelastning) för minsta ingrepp och kostnad. Har intryck av att driftskostnaden inte är så farlig, men det bör man försöka ta reda på, (för likvärdiga hus i motsvarande klimat som TS hus). Vet inte i vilken utsträckning vindens storlek påverkar driftskostnaden. Tänker att uppvärmning alltid står i proportion till storleken på det som värms upp. TS nämner nockvind ovanför ett 1,5-planshus, vilket för mig indikerar att vinden inte är så stor, men det beror såklart på...
Precis som tidigare nämnts så är nog FTX en rekommendation som är att anse som lika påtvingat reflexmässig för gamla hus som att benämna det mesta som riskkonstruktion. Inget av det är relevant om det inte finns påtagliga problem, utan endast bör hållas i minnet om man börjar ändra på någonting. Principiellt är isolering och fuktrisk diametralt motsatta. Dvs mkt isolering => hög fuktrisk och lite isolering => låg fuktrisk. Det betyder att gamla hus med klen isolering som har fungerat fint i mååånga år riskerar starkt att få fuktproblem om man ökar på isoleringen eftersom konstruktionen inte är gjord för det.
Kan också vara bra att känna till att övervåningen alltid har den fuktigaste luften och "övertryck", vilket gör att om det finns otätheter i taket mellan ovanvåning och vind så kommer varm fuktig luft att smita upp till vinden. Så, en badrumsfläkt, (om det finns badrum på ovanvån), kan göra skillnad.
Som alltid så beror det på hur stora de respektive problemen är. Om t ex det är små läckage via elgenomföringar så kan en frånluftsfläkt på ovanvån hjälpa, men om det är större problem såsom att läckagen är lika stora som om vindsluckan saknades så gör det varken till eller från.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.