Olen aiemmin rakentanut yksikerroksisen talon, nyt suunnittelen 1,5-kerroksista taloa ja pohdin, kuinka tehdä välipohja kantavaksi.
Taustalla on talorunko, joka on 10*12 m ja tulee rakentaa paikalla rakentaen. Harjakatto, jonka kaltevuus on 30-35 astetta, sekä kattoikkuna, joka ulottuu 1/3 katon pituudesta talon toisella puolella.
Ajattelin, että kattoristikkot olisivat kehikko, jossa on 70 cm kohotettu seinäosa.
Kuitenkin kattoristikkotoimittaja ei voi mitoittaa ristikkoja ennen kuin olen päättänyt pohjapiirroksen alakerrasta, koska välipohja tarvitsee purkaa kuormaa.
Olen ymmärtänyt, että puhutaan kantavista seinistä sekä sydänseinistä. Mutta en oikein ymmärrä, miten sijoittaa sellainen seinä alakerrassa. En halua seinää, joka kulkee poikittain talon keskellä, kuten Wikipedian kuvassa.
Miten pitäisi ajatella? Riittävätkö 95 mm koolaukset kantavassa seinässä? Oletan, että kantavaan seinään voi tehdä suurempia aukkoja kuormaa vähentämällä? Täytyykö seinän olla talon keskellä, jos leveys on 10 m? Tarvitseeko välipohja kuormanpurkua useammasta kohdasta 10 m jännevälistä?
Olen rakentanut aiemmin yksikerroksisen talon, nyt suunnittelen puolitoistakerroksista taloa ja pohdin, miten välikatto saataisiin kantavaksi.
Taustana on 10*12 m talorunko, joka rakennetaan irtona. Satulakatto, jossa 30-35 asteen kattokulma ja kattolyhty kolmanneksen katon pituiselta matkalta talon yhdellä puolella.
Olen suunnitellut kattotuolit runkorakenteeksi, jossa korotettu seinämä 70 cm.
[kuva]
Kuitenkaan kattotuolitoimittaja ei voi mitoittaa kattotuoleja ennen kuin olen päättänyt pohjapiirroksen alakerran osalta, koska välikatto tarvitsee kevennystä.
Olen ymmärtänyt, että puhumme kantavista seinistä sekä sydänseinistä. Mutta en oikein ymmärrä, miten sijoittaa tällainen seinä alakertaan. En halua seinää, joka kulkee talon keskellä poikittain kuten Wikipedian kuvassa.
[kuva]
Miten pitäisi ajatella? Riittävätkö 95 mm koolaukset kantavassa seinässä? Oletan, että kantavaan seinään voi tehdä suurempia aukkoja kevennyksellä? Täytyykö seinän olla talon keskellä, jos leveys on 10 m? Tarvitseeko välikatto kevennystä useammassa kohdassa 10 m jännevälillä?
Kyllä, voit tehdä suuria aukkoja, jos ne kevennetään palkeilla.
95 mm koolaukset riittävät.
Yksi seinä riittää, sydänseiniä voidaan siirtää keskeltä, mutta tämä vaatii suurempia lattiajuoksujen mitoituksia.
Jos saat kaksi sydänseinää, voit tehdä vielä pienempiä mitoituksia lattiajuoksuille.
Tarvitsee ja tarvitsee.......ei ole varmaan mikään ongelma mitoittaa kattotuoleja niin, että ne ovat itsensä kantavia, mutta ne saattavat tulla karkeiksi ja maksaa sen mukaisesti. Kaikki riippuu siitä, mahtuuko alakertaan kantava seinä vai ei. Jos et halua sellaista, niin sitten sen mukaan täytyy toimia.
Tarvitsee ja tarvitsee.......ei varmaan ole ongelmaa mitoittaa kattoristikkoja niin, että ne ovat itsestään kantavia, mutta ne voivat olla karkeita ja maksaa sen mukaan. Kaikki riippuu siitä, onko kantavaa seinää pohjakerroksessa vai ei. Jos et halua sellaista, niin silloin lähdetään siitä liikkeelle.
Mutta ei kai kattoristikko voi olla itsestään kantava, jos jänneväli on 10m, jos välipohjaa pitää pystyä kulkemaan?
joo se voi kyllä mutta se tulee näyttämään sen jälkeen siltä.............Se on luultavasti siksi he heti sanovat, että sinun täytyy varmaan olla joku kantava seinä.
Mutta kattoristikko ei kai voi olla itsekantava, jos jänneväli on 10m ja välipohjassa pitää voida liikkua?
Minulla on 7m ilman kantavaa seinää alla, kulkukelpoista pituutta on 5m.
Talon välipohjassa on 5m palkit ilman tukea.
Jos käytät liimapuuta, saat uskomattoman kestävyyden ja jäykkyyden, mutta se maksaa enemmän. Kaikki riippuu siitä, kuinka paljon olet valmis maksamaan ja kuinka paksuja niiden tulee olla (johonkin pisteeseen asti, jossa tulee stoppi).
Minun ovat 7m ilman kantavaa seinää alla, kulkukelpoinen pituus on 5m.
Talon välipohjassa on 5m palkit ilman mitään tukea.
Jos käytät liimapuuta, saat mahtavan kestävyyden ja jäykkyyden, mutta se maksaa enemmän. Kaikki riippuu vain siitä, kuinka paljon olet valmis maksamaan ja kuinka paksuja niiden tulee olla (johonkin murroskohtaan saakka, jossa tulee raja vastaan).
Mikä on lattiapalkeidesi mitat? Tarkoitatko, että voi rakentaa liimapuupalkin jokaiseen kattoristikkoon vai että kattoristikko pysyy ylhäällä poikkisuuntaisen liimapuupalkin avulla alla?
Minulla on 8,4 metrin kantavia kehystettyjä kattotuoleja, joiden jänneväli on 120 cm ja välibeemi, joten lattia on 60 cm välein.
Voit soittaa/sähköpostitse kattotuolivalmistajalle ja kysyä kantavia kehystettyjä kattotuoleja.
Unohdin kirjoittaa, että lattiarakenteeni korkeus on 32 cm.
Mikä estää sinua piirtämästä pohjapiirrosta ennen kuin tilaat kattotuolit?
10 m on pitkä matka ja voi vaatia pari ylimääräistä askelta portaissa, jos et voi saada tukea keskeltä, välipohjasta tulee paksu. (Arvailua, luultavasti liioiteltua)
Joten seinä suunnilleen keskelle ja palkit isompien aukkojen kohdalla tekevät siitä paljon helpompaa ja antavat ohuemman välipohjan. Palkin voi laittaa yläkertaan ja piilottaa siellä olevaan seinään.
Aloittaisin piirtämällä talon, jonka haluan, ottamatta huomioon kuormia, jännevälejä tai vastaavia. Sitten ottaisin avuksi rakennesuunnittelijan, joka auttaisi laskelmissa, sekä kuormien että materiaalikustannusten osalta talon pohjaratkaisun suhteen. Sen jälkeen alkaisin miettiä kompromissiratkaisuja kantavien seinien ym. osalta, jos kustannukset tai rakenteiden koko kasvaa liian suureksi.
Minkä kokoiset ovat lattianiskojesi mitat? Tarkoitatko, että voisi rakentaa liimapalkin jokaiseen kattoristikkoon, vai että kattoristikko pysyy pystyssä sen alla olevan poikittaisen liimapalkin avulla?
Sinun ei pitäisi katsoa palkkieni mittoja, mikään minun olosuhteissani ei vastaa sinun tarpeitasi.
Sehän riippuu siitä, kuinka paljon kuormitusta pitää kantaa ja kuinka pitkä se on. Jos asetat portaat keskelle taloa, voit käyttää apuna tukipilaria siellä, vain yhtenä esimerkkinä.
Ehdotus piirtää se ensin sellaiseksi kuin haluat on täysin oikein. Pienillä muutoksilla jälkeenpäin saat varmasti toimivan ja edullisen ratkaisun.
Kiitos vinkeistä, olen alkanut katsella 1,5-kerroksisia taloja suurilta talotoimittajilta ja heidän pohjapiirroksissaan näkee selvästi, että niillä on kantava seinä koko talon rungossa.
Kiitos vinkeistä, olen alkanut tarkastella 1,5 kerroksisia taloja suurilta talotoimittajilta ja heidän pohjapiirroksistaan näkee selvästi, että niissä on kantava seinä koko talon läpi.
Ja se seinä voidaan poistaa esimerkiksi teräspalkilla tai liimapuupalkilla ja kuormaa purkavalla pylväällä lähellä keskiosaa. Hinta ratkaisee palkin tuloksen/koon.
Kellarikerroksessani on epäsymmetrinen väliseinä, se onnistuu, jos on hieman tukevammat palkit kuin jos asettaisi väliseinän keskelle. Välikerroksessa ei ole lainkaan väliseinää, mutta silloin lattia on myös paksu (ristikko varsinaisessa lattiassa).
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.