Me aiomme laajentaa matalakattoisella katolla. Jänneväli 7,2 m, yhteensä 8 m pitkä. Pulpet-kattotuolit

Katossa on myös kaksi kattokupolia 1200x1200.

Laajennuksen suunnittelija suunnitteli kattotuolin liimapuusta (56x495mm). Sellaista mittaa ei ole vakiovalikoimassa. Pitäisikö minun liimata yhteen 56x225 ja 56x270 palkit?

Annoin mitat läheiselle kattotuolinvalmistajalle, joka suunnitteli kattotuolin ohjelmallaan. Ongelma oli, että kattotuolit piti asettaa c-c 600 sijasta c-c 1200, mikä törmäsi kattokupoleihin!

Hänen ehdotuksensa oli laittaa kattotuolit kaksinkertaisesti, mutta ohjelma, jota hän käyttää, ei voinut laskea naulaamista.

Mitä teen nyt? Voinko esimerkiksi ruuvata kattotuolit pareittain ja jatkaa eteenpäin?

Et voi pyytää suunnittelijaa käyttämään standardimittoja?

Lisäksi laske teräspalkilla sen sijaan, että käytät liimapuuta

R Relaxia sanoi:
Aiomme rakentaa matalakaltevan katon. Jänneväli 7,2 m, yhteensä 8 m pitkä. Pulpetin kattotuoli

Katossa pitäisi olla myös kaksi kattokupolia 1200x1200.

Laajennuksen suunnittelija suunnitteli liimapuukattotuolin (56x495mm). Tämä mitoitus ei ole vakiokoko. Pitäisikö minun liimata yhteen 56x225 ja 56x270 palkit?

Annoin mitat lähellä olevalle kattotuolivalmistajalle, joka teki kattotuolin ohjelmallaan. Ongelma siinä tuolissa oli, että ne piti asettaa c-c 600 sijasta suunnitellun c-c 1200, mikä törmää kattokupoleihin!

Hänen ehdotuksensa oli, että kattotuolit voisi asettaa kaksinkertaisesti, mutta ohjelma, jota hän käyttää, ei voinut laskea naulauksen määrää.

Mitä teen nyt? Voinko esimerkiksi ruuvata kattotuolit pareittain yhteen ja jatkaa?
En oikein ymmärrä ongelmaa, anna suunnittelijan valita standardipalkki. Toimii erinomaisesti sekä Vaneripalkin (Kerto) että liimapuun kanssa. Tee uudelleen, tee oikein...

• Tykkään
mexitegel
  • Laddar…
Ok, ymmärrän teitä. Teen uudelleen ja oikein jne.

Suunnittelijaa, joka teki piirustukset rakennuslupaan, en syystä tai toisesta aio ottaa uudelleen yhteyttä.
Kattotuolivalmistajien pitäisi itse pystyä tekemään järkeviä tuoleja, voisi ajatella.

Oletan, että minun täytyy kysellä useammalta valmistajalta. Ajattelin, että olisi hyvä tukea paikallista elinkeinoa.

Voisi toisaalta katsoa, jos joku ulkopuolinen voisi suunnitella paremman kattotuolin, jonka paikallinen valmistaja voi sitten valmistaa.
Onko teillä vinkkejä jollekin?

R Relaxia sanoi:
Ok, ymmärrän teitä. Tee uudestaan tee oikein jne.

Suunnittelijaa, joka teki piirustukset rakennusluvaksi, en aio ottaa yhteyttä uudestaan eri syistä.
Kattojentekijöiden pitäisi osata itse tehdä hyviä kattoristikoita voisi ajatella.

Oletan, että minun on otettava yhteyttä useampiin valmistajiin. Ajattelin, että se olisi hyvä paikalliselle elinkeinoelämälle.

Voihan olla, että joku ulkopuolinen voisi suunnitella paremman kattoristikon, jonka paikallinen valmistaja voi tehdä.
Onko teillä vinkkejä jollekin?
Helpoin tapa on mennä paikallisen kauppiaasi luokse ja näyttää piirustusta ja sanoa, että haluat liimapuupalkki/vaneripalkki cc1200:lla ja kysyä mitä tarvitset. Heidän toimittajansa (Moelven/Martinsson jne.) laskevat tämän ilmaiseksi saadakseen myydä. Ei vie enempää kuin 5 minuuttia ohjelmassa. Veikkaan, että vaneripalkki 45x450 mm voisi olla sopiva sinulle.

PS. Sitten on fiksua, että kattoikkunat ovat 1100x1100 (tai 1150x1150) jotta voit käyttää samaa cc:tä kaikissa kattoristikoissa eikä sinun tarvitse välikappaleita.

Viimeksi muokattu:
Muuntamalla 56x495 mm liimapuupalkin toiseen mittaan on helppoa ja jotain, mitä jokainen rakennustekniikasta perillä oleva voi tehdä. Lasketaan palkin jäykkyysmomentti kaavalla bxh^3/12 (b=leveys ja h=korkeus) ja etsitään palkki, jolla on sama tai suurempi jäykkyysmomentti. Sinun tapauksessasi voit ottaa 90x450, mikä on varmasti vakiomitta.

• Tykkään
Relaxia ja 1 muu
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Laskea 56x495 mm liimapuupalkin muuntaminen toiseen mittaan on helppoa ja jotain, mitä kaikki rakennusstatikasta tietävät pystyvät tekemään. Lasketaan palkin taivutusjäykkyysmomentti kaavalla bxh^3/12 (b=leveys ja h=korkeus) ja etsitään palkki, jolla on sama tai suurempi taivutusjäykkyysmomentti. Tässä tapauksessa voit ottaa 90x450, joka on varmasti vakiomitta.
Olen samaa mieltä, mutta en käyttäisi alkuperäisiä lukuja ollenkaan...

Valitettavasti minulla ei ole mitään lisättävää itse ketjuun, mutta olen nähnyt useissa eri ketjuissa justuksen auttavan laskelmien kanssa erilaisille rakenteille, ja se tekee minut vain niin iloiseksi nähdä joku, joka niin avokätisesti jakaa tietonsa. Haluan vilpittömästi kiittää siitä, että autat tekemään foorumista elinvoimaisen! On paljon muitakin jäseniä, jotka myös jakavat tietonsa ja ansaitsevat tietenkin yhtä paljon kiitosta, mutta juuri tänään on sinun vuorosi!

• Tykkään
  • Rakastan
attefall ja 9 muuta
  • Laddar…
On aina mukavaa saada kehuja, vaikka hieman punastunkin...

• Tykkään
leby ja 2 muuta
  • Laddar…
Arvostan ehdotuksianne, ja jos laskisin palkkia johonkin omaan projektiin, olisin luultavasti laskenut sen itse kuten ehdotettiin.

Mutta nyt kyseessä on laajennus rakennusluvan ja KA:n kanssa, ja jos aion poiketa alkuperäisestä rakennuspiirustuksesta, haluan paperilla, että se toimii.

Tällä hetkellä odotan tarjousta toiselta kattotuolivalmistajalta. Katsotaan, haluavatko hekin asettaa c-c 600.

R Relaxia sanoi:
Arvostan ehdotuksianne, ja jos laskisin palkkia johonkin omaan projektiin, olisin todennäköisesti laskenut sen itse, kuten ehdotettiin.

Mutta nyt on kyseessä laajennus rakennusluvalla ja KA:lla, ja jos aion poiketa alkuperäisistä rakennesuunnitelmista, haluan dokumenttina, että se tulee toimimaan.

Tällä hetkellä odotan tarjousta toiselta kattotuolivalmistajalta. Katsotaan, haluavatko hekin asentaa c-c 600.
Jos annat rakennuskaupan laskea, saat siitä dokumentin...

Toimittajan suunnittelijat laskevat sen ilmaiseksi...

A Autodidak1 sanoi:
Jos annat rakennustarvikeliikkeen laskea, saat siitä paperit...

Se on toimittajan suunnittelijat, jotka laskevat sen ilmaiseksi...
Se olisi sinänsä ratkaisu, mutta kuka tekee palkista kattotuolin?

Ok, sen voi kai tehdä itse, mutta se tarkoittaisi, että minun täytyy katkaista palkkia, kun sen etureunan on oltava 300 mm ja takareunan hieman alle 1 m (pituus 8 m, jänneväli 7 m). Melko matala juttu.

Antaisin mieluummin jonkun muun katkaista ja vastata siitä.

R Relaxia sanoi:
Se olisi kyllä ratkaisu, mutta kuka tekee palkista kattotuolin?

Ok, sen voi tehdä itse, mutta se tarkoittaa, että minun täytyy sahata palkkia, kun sen pitäisi olla 300 mm edessä ja tuskin 1 m takana (8 m pitkä, jänneväli 7 m). Melko matala tarina.

Antaisin mieluiten jonkun muun sahata ja ottaa vastuun siitä.
Luot ongelmia, joita ei ole olemassa. Jos ostat palkin, joka on esimerkiksi noin 450 mm korkea, rakentaja sahaa kattotuolin jalat haluamallasi tavalla. Se on yleinen tapa, kun käytetään palkkeja, vaikka voit tehdä sen toisella tapaa.

A Autodidak1 sanoi:
Luot ongelmia, joita ei ole olemassa.
Elämäni tarina :crysmile:

Mutta miksi sen täytyy olla niin monimutkaista?
  • Haluan joukon kattotuoleja c-c 1200.
  • On olemassa kattotuolivalmistajia, jotka sekä laskevat että valmistavat. (y)
  • Valmistaja, joka sijaitsee lähellä, käyttää puutavaraa tuoleihin c-c 600. Hän ehdottaa, että ne voidaan laittaa pareittain saadaksesi c-c 1200 sinne, missä haluan, mutta ei tiedä, millä etäisyydellä ne pitäisi naulata yhteen...
I say - onko sillä mitään väliä? :thinking:
You say - älä tee siitä vaikeaa! :rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.