39 684 lukukertaa ·
20 vastausta
40k lukukertaa
20 vastausta
Kuinka teen tukimuurin valetun parhaalla tavalla?
Hei
Ajattelin rakentaa tukimuurin, ja pitkän harkinnan jälkeen se tehdään niin sanotuista skalblockista. Se tulee olemaan korkeimmillaan 1,9 m, miten tämä tehdään valun kanssa parhaiten? Pitääkö valaa vaiheittain vai tehdäänkö kaikki kerralla? Haluaisin tietenkin saada hi
Ajattelin rakentaa tukimuurin, ja pitkän harkinnan jälkeen se tehdään niin sanotuista skalblockista. Se tulee olemaan korkeimmillaan 1,9 m, miten tämä tehdään valun kanssa parhaiten? Pitääkö valaa vaiheittain vai tehdäänkö kaikki kerralla? Haluaisin tietenkin saada hi
Se meni jotain pieleen... Haluaisin mieluiten, että betonirekka tulee tänne vain kerran. Ymmärtääkseni on riskialtista valaa niin korkeita korkeuksia kerralla?
Otathan mielelläsi vastaan vinkkejä ja ideoita siitä, miten minun tulisi toimia välttääkseni onnettomuuksia...
Terveisin
Otathan mielelläsi vastaan vinkkejä ja ideoita siitä, miten minun tulisi toimia välttääkseni onnettomuuksia...
Terveisin
Tässä on muutamia vinkkejä.
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/21202050-1.pdf
Kuten näet, ei ole rakenne-esimerkkejä tukimuureista vaan ainoastaan itsenäisistä muureista. Luulen, että Finjalla on hyvät syyt siihen. Ei leca eikä skalblocks-muurit sovellu tukimuureiksi.
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/21202050-1.pdf
Kuten näet, ei ole rakenne-esimerkkejä tukimuureista vaan ainoastaan itsenäisistä muureista. Luulen, että Finjalla on hyvät syyt siihen. Ei leca eikä skalblocks-muurit sovellu tukimuureiksi.
todellakin mutta haku Googlessa kertoo minulle, että sen pitäisi onnistua..... Ymmärtääkseni se on sen sijaan valu muotti ja oikealla raudoituksella sen pitäisi kestää painetta.... Onko joku, joka tietää varmasti?
Suunnitelmani juuri nyt..... Valaa pohja sepelin päälle ja nostaa raudoituksen esiin, kun se on kovettunut, aloittaa lohkojen pinominen kahteen kerrokseen ja valaa toiseen lohkoon asti. Antaa sen kovettua....... Sitten pinota lohkot täyskorkeudelle ja sen jälkeen soittaa betonikuorma-autolle ja valaa loput......
Mietinnät: haittaako, jos annan betonin kovettua valujen välillä?
Kun valetaan korkeuteen, ilmeisesti syntyy hemmetinmoista painetta, mitä tuo paine haluaa aikaansaada, nostaa koko muuri vai kaataa sen ulospäin sisäänpäin?
Tarvitseeko laastiittomasti rakennettu skaalamuuri kivien välillä levyt, jotka puristuvat lohkoihin valun aikana?
Vinkkejä ja ideoita tästä otetaan kiitollisena vastaan.......
Terv.
Suunnitelmani juuri nyt..... Valaa pohja sepelin päälle ja nostaa raudoituksen esiin, kun se on kovettunut, aloittaa lohkojen pinominen kahteen kerrokseen ja valaa toiseen lohkoon asti. Antaa sen kovettua....... Sitten pinota lohkot täyskorkeudelle ja sen jälkeen soittaa betonikuorma-autolle ja valaa loput......
Mietinnät: haittaako, jos annan betonin kovettua valujen välillä?
Kun valetaan korkeuteen, ilmeisesti syntyy hemmetinmoista painetta, mitä tuo paine haluaa aikaansaada, nostaa koko muuri vai kaataa sen ulospäin sisäänpäin?
Tarvitseeko laastiittomasti rakennettu skaalamuuri kivien välillä levyt, jotka puristuvat lohkoihin valun aikana?
Vinkkejä ja ideoita tästä otetaan kiitollisena vastaan.......
Terv.
Se ei ole aivan totta. Olen samaa mieltä Lecaharkkojen kanssa siitä, että ne eivät ole tarkoitettu muureihin, jotka joutuvat kestämään suuria rasituksia, mutta Finjan kuorilohkot tai vaihtoehtoinen Fundablock ovat tarkoitettu juuri muureihin, joissa on korkeat rasitukset.MathiasS sanoi:
Ne muuriesimerkit, joihin viittaat, ovat juuri muureja, jotka on tarkoitettu kestämään painetta yhdeltä puolelta. Ehdotukset on tarkoitettu käytettäviksi rehuvarastoina tai lantapaaleina, ja nämä käyttökohteet aiheuttavat varmasti vähintään yhtä suuria rasituksia kuin maanpaine, tietenkin riippuen hieman maaperän laadusta ja siitä, miten maata käytetään.
Joten olen vakuuttunut siitä, että kuorilohkoista voidaan tehdä tukimuureja, mutta raudoitus ja kiinnitys kantaan ovat erittäin tärkeitä ja myös kantaan suunnittelu on tärkeää.
Viimeksi muokattu:
On selvää, että tukimuureja voidaan tehdä kuorilohkoilla. Kysymys kuuluu, kuinka monta vastatukea tarvitaan, jotta se ei kaadu. Finjan esimerkkien muurit ovat kulmikkaita, mikä tarkoittaa, että seinien kiinnittyminen toisiinsa huolehtii sivuttaisesta paineesta, ei maahan kiinnityksestä. Se ei varmasti ole suunnitteluominaisuus, joka tekee seinistä puoliksi niin korkeita Finjan dokumentin roskalootan avoimessa päässä. Sama koskee, jos rakennetaan uima-allas tai vastaava rakenne, jossa seinät pitävät yhdessä ja kiinnitys pohjaan on toissijainen.
Jos rakennetaan pitkä 2m korkea muuri, maahan kiinnitys on täysin ratkaiseva. Muurihan kestää, kysymys on kuinka kauan kestää, ennen kuin se makaa maassa, ehjänä ja yhtenä kappaleena.
Jos rakennetaan pitkä 2m korkea muuri, maahan kiinnitys on täysin ratkaiseva. Muurihan kestää, kysymys on kuinka kauan kestää, ennen kuin se makaa maassa, ehjänä ja yhtenä kappaleena.
Riippuen siitä, kuinka pitkä muuri pitäisi olla, täytyy luonnollisesti käsitellä rakenteita tämän mukaan. Mutta periaate ei ole kummallisempi kuin käyttää L-tukia. Oikein tehty verhoseinä ei tarvitse olla paljon huonompi kuin täysin valettu muuri tai L-tukimuuri. Katso Finjan rakenteita, ne ovat L-tukimallia, jossa on vankka pohjalevy estämään muurin kaatuminen.
Jos on sellaisia kuormia, että uskoo muurin kaatuvan, on erittäin helppoa lisätä vedonauhoja, jotka liitetään vaakasuoraan raudoitukseen kerrosten välillä ja menevät täytteeseen ja ankkuroituvat sinne. En usko, että tämä on suuri ongelma, jos puhumme tavallisesta omakotitontista, mutta on helppo lisätä tämä ja olla sotkematta tukipilareiden rakentamisella.
Jos on sellaisia kuormia, että uskoo muurin kaatuvan, on erittäin helppoa lisätä vedonauhoja, jotka liitetään vaakasuoraan raudoitukseen kerrosten välillä ja menevät täytteeseen ja ankkuroituvat sinne. En usko, että tämä on suuri ongelma, jos puhumme tavallisesta omakotitontista, mutta on helppo lisätä tämä ja olla sotkematta tukipilareiden rakentamisella.
Oceanis, olen samaa mieltä kanssasi enkä usko, että olen sanonut mitään muuta (tai kyllä, yhtenä kappaleena valetut L-tuet voivat kestää vähän paremmin kulmassa). Tässä tapauksessa ketjun aloittaja on suunnitellut 2 metrin korkuinen muuri, joka asetetaan sokkelille, oletan, että sokkeli on noin puoli metriä leveä => vähän yhtäläisyyksiä L-tukeen.
Ankkurointi jonkinlaisen ankkurin avulla täytyy myös olla mahdollista, kuten sanot, geoverkolla tai jonkin muunlaisen kestävän ankkurin kanssa.
Vaikuttaa kuitenkin siltä, ettei TS:llä ole ajatuksia siitä, ja siksi protestoin hieman. Suljen nyt suuni.
Ankkurointi jonkinlaisen ankkurin avulla täytyy myös olla mahdollista, kuten sanot, geoverkolla tai jonkin muunlaisen kestävän ankkurin kanssa.
Vaikuttaa kuitenkin siltä, ettei TS:llä ole ajatuksia siitä, ja siksi protestoin hieman. Suljen nyt suuni.
Tämä on juuri sellainen keskustelu, jota etsin, minulla ei ole itse kokemusta. Selventääkseni sitten, muuri on 1 metri alimmillaan ja 2 metriä korkeimmillaan, josta 1,6 metriä maan yläpuolella. Pari kulmaa ja melko lyhyitä osuuksia, joissa se on korkeimmillaan (max 2,5 metriä).
Kuitenkin mietin yhä, onko yllä olevassa viestissä olevassa toimintatavassani jotain suuria ei-ei-asioita!
Kuitenkin mietin yhä, onko yllä olevassa viestissä olevassa toimintatavassani jotain suuria ei-ei-asioita!
Me pohdiskelemme kuitenkin foorumilla, joten jatketaan mielellään väittelyä, se antaa varmasti TS:lle paljon uutta pohdittavaaMathiasS sanoi:Oceanis, olen samaa mieltä kanssasi enkä usko sanoneeni mitään muuta (tai kyllä, L-tuet, jotka on valettu yhtenä kappaleena, kestävät hieman paremmin kulmassa). Tässä tapauksessa ketjun aloittaja aikoo rakentaa 2 metriä korkean muurin, joka asetetaan sokkelin päälle, olettaen, että se sokkeli on puolen metrin leveä => ei paljon yhteistä L-tuen kanssa.
Ankkurointi jollain ankkurilla pitäisi olla myös mahdollista, kuten sanot, geoverkolla tai jollain muilla pysyvillä ankkureilla.
Kuulostaa kuitenkin siltä, että TS:llä ei ole ajatuksia siitä, joten protestoin hieman. Suljen suuni nyt.
Minulla ei ainakaan ole aikomusta hiljentää sinua....
Finjalla on tuote nimeltä Gränslös, jota olen käyttänyt. http://www.finja.com/App_Resource/Page/file/betong/5063-1.pdf
Olen tehnyt autotallin ajoluiskan tukimuureilla, jotka ovat noin 1500 korkeita korkeimmassa kohdassa. Valoin ensin anturan, jonka pitäisi olla 700 mm leveä. Siihen menee paljon betonia, joten tilasin betonikuorma-auton. Kun se oli kovettunut, rakensin muurin ja liimasin sen asennusliimalla. Sitten kaadoin betonia, joka täytti suunnilleen yhden kerroksen. Kun tämä oli kovettunut, se piti koko muurin paikallaan, jotta se ei siirtyisi täyttäessäni loput. Sitten tilasin betonikuorma-auton toisen kerran. Valoin koko ajoluiskan ja samalla täytin muurin koko matkalta ylös asti. Siihen menee noin 80 l/neliömetri.
Olen tehnyt autotallin ajoluiskan tukimuureilla, jotka ovat noin 1500 korkeita korkeimmassa kohdassa. Valoin ensin anturan, jonka pitäisi olla 700 mm leveä. Siihen menee paljon betonia, joten tilasin betonikuorma-auton. Kun se oli kovettunut, rakensin muurin ja liimasin sen asennusliimalla. Sitten kaadoin betonia, joka täytti suunnilleen yhden kerroksen. Kun tämä oli kovettunut, se piti koko muurin paikallaan, jotta se ei siirtyisi täyttäessäni loput. Sitten tilasin betonikuorma-auton toisen kerran. Valoin koko ajoluiskan ja samalla täytin muurin koko matkalta ylös asti. Siihen menee noin 80 l/neliömetri.
Viimeksi muokattu:
fn76 sanoi:Finja:lla on tuote nimeltään gränslös, jota olen käyttänyt. [linkki]
Olen tehnyt autotallin alasajotien tukimuurilla, joka on noin 1500 korkealla korkeimmalla kohdalla. Valoin ensin perustan, jonka on tarkoitus olla 700 mm leveä. Tähän kuluu paljon betonia, joten tilasin betonikuorma-auton. Kun se kovettui, rakensin ulkoseinän ja kiinnitin sen asentoliimalla. Sitten kaadoin betonia, joka täytti noin yhden kerroksen. Kun tämä kovettui, se piti koko seinän paikoillaan, jotta se ei siirtyisi, kun täytin loput. Sitten betonikuorma-auto tuli toisen kerran. Valoin koko alasajotien ja täytin samalla kiviseinän ylös asti. Tarvitaan noin 80 l/kvm.
Mielenkiintoista, onko sinulla kuvia?