Olen juuri asentanut sisätiloihin paneelin ja käytin päätypontattua paneelia, joten syntyy saumoja. Valitettavasti huomasin pian, että ikkunasta tuleva valo osuu suoraan sivulta ja päätypontin aiheuttamat saumat näkyvät liikaa, valitettavasti ne eivät näy alla olevassa kuvassa (jonka otin tänä iltana). Mutta auringonvalon tullessa sisään saumat korostuvat liikaa, ja periaatteessa toivon, että olisin käyttänyt kokonaisia pituuksia lattiasta kattoon välttääkseni saumat.
Ajattelin, että voisin tehdä nämä saumat vähemmän näkyviksi kittaamalla ne, en tiedä pitäisikö minun peittää ne kokonaan vai vain painaa hieman kittiä tehdäkseen ne vähemmän näkyviksi. Mahdollisesti voisin maalata vain tämän kitatun sitten tarkalleen sellaisessa sävyssä, johon paneeli on esimaalattu, tai maalata koko seinän.
Mutta mitä menetelmää valitsenkaan, haluaisin tietää, minkä tyyppistä kittiä suositellaan: tavallista puukittiä vai jotain joustavampaa. Onko joku tehnyt jotain vastaavaa?
Lähetän kuvan vain näyttääkseni, mitä tarkoitan, eli missä yhden laudan päätypontti liittyy seuraavaan. Etuna on, että hukkaa tulee vähemmän, mutta tällä kertaa haittapuolena oli, että siitä tuli ruma. Olen aiemmin käyttänyt päätyponttia sahattuyn sileäponttiin, ja silloin saumat toimivat esteettisesti, koska se on karkeampi pinta. Nyt se oli hiottu sileäpontti, ja paljastava valo teki siitä vähemmän toimivan.
Se alkaa näyttää paskalta ajan mittaan, jos paklaat, koska se on elävää materiaalia ja laudat ovat rakenteellisia, paklaamasi osa tulee erottumaan liiallisen sileytensä vuoksi.
On useita mahdollisuuksia, mutta on vaikea keksiä jotain huonompaa kuin pelkästään sauman kittaus, koska se tulee vain näyttämään epäonnistuneelta.
Minun on itse asiassa vaikea käsittää, mikä paneelissa on vikana sellaisena kuin se on. Jos se on päätypontattu, sen on tarkoitus olla näin. Jos haluaa näkymättömät saumat, tällainen paneeli on väärä valinta.
Jos haluaa säilyttää paneelin ja päästä eroon päätysaumoista, täytyy vain tehdä uudelleen ja tehdä oikein. Mutta hieman taitoa, pitäisi pystyä uudelleenkäyttämään noin puolet paneelilaudoista.
Joo, ajattelin tehdä muutoksia. Mutta yritin kuitenkin eilen illalla laittaa valkoista korkeajoustavaa saumausmassaa rakoihin, jotka olivat syntyneet pinnalla, eli siellä missä en onnistunut painamaan niitä tarpeeksi yhteen. Juuri nämä raot ärsyttivät eniten. Lisäsin siis tätä saumausainetta vain pienissä määrin näihin rakoihin, joten kokonaisuutena se näyttää samalta, mutta näyttää nyt paljon paremmalta päivänvalossa, eli ne tummat juovat, jotka aiemmin näkyivät, ovat nyt poissa. Kyse on siis 1-2 mm:n raoista, jotka olen "kitannut umpeen". En ole liimannut päätyviiluja, ehkä minun olisi pitänyt. Mutta paneelissa on paljon nauloja kiinni naulapyssyllä, joten se ei saisi liikkua paljon pituussuunnassa, toivottavasti.
Olen tyytyväinen tulokseen, ja aika näyttää, oliko se typerää tehdä näin, jos puu liikkuu enemmän kuin toivon.
Joten tein tämän kaikista yllä olevista neuvoista huolimatta, jotka saivat minut epäröimään, mutta uskalsin silti kokeilla "minimaalista" kittausta.
Lähetän kuvan lopputuloksesta - jos nyt on mahdollista nähdä eroa aiempaan kuvaan! Oikealla reunassa raossa näkee, että olen unohtanut jonkun millimetrin, mutta aiemmin rako näytti selvästi mustalta viivalta, jonka olen nyt saumannut umpeen.
Nyt kun valo tulee ikkunasta, se näyttää tältä (alla), ei enää häiritsevät mustat raot päätypontissa. Aion asentaa sahatun paneelin kattoon, eikä ole mitään syytä olla antamatta paneelien mennä toisiinsa päätypontin kautta = vähemmän hukkaa, mutta silti siisti aikaisemman kokemuksen mukaan. Lattia pitäisi laittaa ja sitten sisään uusi pieni keittiö. Saarella, joten en odota innolla, että kaikki raahataan tänne veneellä... eikä myöskään raahata suuria osia vanhasta keittiöstä maihin siltä osin. Mutta miten sitä sanotaan: Kuinka syödään elefantti? Vastaus: Pala kerrallaan....