Hei. Nyt tarvitsen hieman apua.
Harkitsen avata oviaukkoa keittiön ja olohuoneen välillä noin 2,5 metrin suuruiseksi aukoksi.
Olen lukenut, että minun on tehtävä jonkinlainen rakennusilmoitus ja että minun on palkattava yritys tekemään kuormituslaskelma. Mutta juuri nyt haluan vain tietää, kuinka suuri palkki siitä tulee ja miten se kiinnitetään.
Taloani on hiukan epätavallinen sekä muodoltaan että rakenteeltaan. Se on kolmikerroksinen talo. Sisään tullaan keskikerrokseen, sitten voi mennä puoli kerrosta alas ja puoli kerrosta ylös keskikerroksesta.
Tontti viettää alaspäin niin, että kaikki kerrokset ovat maanpinnan yläpuolella. Alemmalla kerroksella on siis yläpuolella toinen kerros, ainakaan osittain.
Kaikissa kerroksissa on valettu laatta maassa, ilman lattian runkoa, vaan lattiat ovat suoraan betonin päällä.
Alin kerros sisältää keittiön ja kodinhoitohuoneen, jonka yläpuolella ovat kaikki makuuhuoneet. Keittiössä lattia on betonia ja katto betonia (joten makuuhuoneissa on siis myös betonilattia, täysin ilman runkoa, vaan lattiat ovat suoraan betonin päällä).
Keittiön ja kodinhoitohuoneen seinät ovat kevytbetonilohkoja, koska niiden päällä on betonilaatta. Kaikki muut seinät ovat puuseiniä.
Juuri näihin kevytbetoniseiniin haluan tehdä 2,5 metrin kokoisen aukon, jossa nykyään on tavallinen oviaukko. (aukko otetaan ovesta ja yhteen suuntaan)
Keittiön vieressä on olohuone. Tämä ei ole lisärakennus, vaan se on ollut olemassa talon rakentamisesta lähtien, mutta siinä ei ole yläkerrosta eikä siinä ole puuseiniä, kuten talon muissakin osissa.
Olohuoneen rakenne ei muutu, koska kattokannattimet eivät lepää tällä seinällä, jota muutetaan.
Seinää vasten lepää yläkerroksen betonilaatta. Kuinka raskas se voi olla? Vaikea teidän arvata, kuten myös kuinka paljon painoa lepää tämän osan seinää.
Onko kukaan, joka uskaltaa arvata/antaa minulle arvion?
Seuraava kysymys. Kuinka paksu, korkea ja pitkä palkki voisi olla (puhumme varmaankin I-palkista)?
Mitä palkkien merkinnät tarkoittavat, mitä minun pitäisi etsiä, jos etsin käytettyjä palkkeja?
Miten kiinnitän tällaisen rautapalkin kevytbetoniin?
Kuten kuvista näette, se on lyhyt seinä, mutta pitkät seinät sisältävät ikkunoita, parvekkeen oven ja vastaavalla puolella portaat, joten siellä ei ole tukea betonikatolle (näkee, että ikkunoiden ja parvekkeen oven yläpuolella on vahvistuksia).
Onko sinulla talon pohjapiirros, jossa näkyvät betonilaatan jänneväli ja tukipisteet, se helpottaa vastaamaan kysymyksiisi. Jos lisäksi on olemassa jokin poikkileikkaus, joka näyttää betonilaatan paksuuden, se on vielä parempi!
Minulla ei ole sellaista piirustusta, joten olen aika eksyksissä...
Portaiden kohdalla voin mitata paksuuden, siellä se on 23 cm paksu. MUTTA!!! se ei ole oikein!
Koko talo on rakennettu niin, että ensin kaadettiin plattor, sitten pystytettiin seinät ja sen jälkeen vedettiin vvs:en lattialle, aukkojen kautta jne.
Sen jälkeen on lisätty kerros sementtiä tai jotain sen päälle, joten siitä häviää ehkä 3 cm.
Joten meidän täytyy olettaa, että platta on 20 cm paksu.
Tässä on kaksi kuvaa lisää
ensimmäinen kuva näyttää alakerran & välikerran.
Toinen kuva osoittaa punaisella missä on pylväs, se pylväs ei ole kevytbetonia, seinä punaisella ei myöskään ole kevytbetonia vaan yhtä vahva kuin pylväs, täytyy olla valettua betonia
Olen nyt saanut piirustukset, mutta en ymmärrä niitä.
Ne ovat TIF-muodossa, jota ei voinut ladata tänne.
Kun muunnan ne JPG-muotoon, niistä tulee uskomattoman suuria, eikä niitäkään voi ladata.
Olennaista tapauksesi ymmärtämiseksi on tietää, mitä on yläpuolella olevassa kerroksessa. On hyvä, että ajattelet palkin kiinnitystä. Todennäköisesti kevytbetoniseinä ei kelpaa palkin kiinnitykseen, vaan voi olla tarpeen asettaa palkki betonista tai teräksestä tehdyille pilareille, ja pahimmassa tapauksessa voi myös tarvita vahvistaa perustusta, kaivaa ja valaa pilareita. Tämä on kuitenkin hyvin epätodennäköistä tapauksessasi. 2,5 metrin jänneväli ei kohtuudella voi aiheuttaa suurta kuormitusta tukipisteisiin.
Yllä tämän seinän on ylemmän kerroksen ulkoseinä. Se kerros on rakennettu puusta.
joten tietenkin seinä on kantava, muuten he olisivat rakentaneet yksinkertaisen puurakenteen.
mutta jos nyt asennetaan teräspalkki. Tietääkö kukaan, kuinka pitkälle sen on mentävä kevytbetoniin, jos ei laita pilaria?
minulla on lähes puolentoista metriä seinää toisella puolella, joka jää jäljelle. Sitten toisella puolella on vain 40-50 cm jäljellä, sinne ehkä on laitettava pilari.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.