Tai pikemminkin miten tiedän, että uusi seinäni on oikein?
Ajattelin tehdä suunnilleen kuvan mukaisesti, vatupassilla voin varmistaa, että jokainen 'sääntö' on täysin pystyssä, mutta miten tiedän, että ne ovat linjassa keskenään?
Voin tietysti ottaa jotain, joka on melko pitkä ja suora, ja asettaa sen tikkujen väliin, mutta onko olemassa parempaa tapaa?
Herätän vanhan ketjun, mutta ajattelen, että on parempi täällä (koottuna) kuin uudessa ketjussa. Olen nähnyt, kuinka naru kiristetään, minulla on pääsy laseriin, ja ymmärrän, että voin sitten mitata naruun, että siinä on erilaisia syvyyksiä, ja jos tarvitaan, valita syvyyden, joka sopii käytettäväksi seinälle. Mutta miten ihmeessä tiedän, että suuntaan laserin tai narun suoraksi?? Kun asetan laserin, voi olla, että viiva on kiertynyt ja lisää vinoon sivulle - vaikka se onkin tasoittuva. En todellakaan ymmärrä, kuinka voi päättää, että naru tai laser on suora. Superkiitollinen jos joku täällä voisi selventää hieman...
Herätän vanhan keskustelun, mutta ajattelen, että on parempi täällä (koottuna) kuin uudessa keskustelussa. Olen nähnyt miten kiristetään naru, minulla on pääsy laseriin ja ymmärrän, että voin sitten mitata narulle, että se on eri syvyydet, ja jos tarvitaan, myös valita syvyyden, joka on sopiva seinälle. Mutta miten ihmeessä tiedän, että suuntaan laserin tai narun suoraan?? Kun asetan laserin, viiva voi olla kierretty ja kulkea vinoon sivulle - vaikka se olisikin itsetasaava. En todellakaan ymmärrä, miten voi arvioida, että naru tai laser on suora. Olen erittäin kiitollinen selvennyksistä joltakin täältä...
Asenna ensimmäiset koolaukset sisäänpäin molemmista nurkista ammattitasoisella vatupassilla, kuten Libero 2000, ja kiristä sitten muurausnaru todella tiukasti näiden kahden asennetun väliin 3 cm korkeudella lattiasta, keskelle seinää, ja muutama cm katosta. (käytä nauloja tms. narun kiinnittämiseen)
Sen jälkeen on vain asennettava koolaus toisensa jälkeen (ensimmäisten kahden välissä) ja säädettävä ulos/sisään seuraten muurausnarun linjaa. Seinä voi hiukan kiertyä, kuten vanhoissa seinissä usein tapahtuu, mutta tätä ei tarvitse ottaa huomioon, jos olet huolellinen ensimmäisten kahden koolauksen asennuksessa.
Laser tässä tapauksessa vain hankaloittaa asioita minun mielestäni, eikä oikein sovi vanhempiin rakennuksiin.
Asenna ensimmäiset tukipuut molemmista kulmista sisäänpäin ammattilaisen vatupassin, kuten Libero 2000, avulla. Kiristä sitten muurauslanka oikein tiukasti näiden kahden asennetun väliin 3 cm ylös lattiasta, seinän keskelle ja muutama cm katosta. (käytä nauloja tai vastaavaa kiinnittääksesi langan)
Sen jälkeen asenna tukipuut yksi kerrallaan (näiden kahden ensimmäisen väliin) ja säädä sisään/ulos seurataksesi muurauslangan linjaa. Seinä voi kiertyä hieman, kuten usein vanhoissa seinissä tapahtuu, mutta siitä ei tarvitse välittää, jos olet ollut tarkka näiden kahden ensimmäisen tukipuun asennuksessa.
Laser tässä tapauksessa hankaloittaa asioita mielestäni, eikä oikein kuulu vanhoihin rakennuksiin.
Ystävällisin terveisin, Jawen
Kiitos yksityiskohtaisesta ehdotuksesta Jawen! Voin ajatella, että voin käyttää vatupassia asentaakseni ensimmäisen ja viimeisen tukipuun niin, että ne ovat pystysuorassa erikseen. Mutta mistä tiedän, jos esimerkiksi toinen puoli huoneesta kallistuu sisään- tai ulospäin niin, ettei kulma ole (ainakaan lähellä) 90 astetta? Ajattelen, että jos rakennan alussa 45 asteen kulmassa seinän molemmille puolille, ehkä toinen niistä on muutaman senttimetrin enemmän sisäänpäin huoneeseen? Ja silloin toki seinä on pystysuorassa, mutta kulma ei ole suora? Tuntuu, että en ymmärrä jotain.
Jos on tärkeää, että kulma on täsmälleen 90 astetta, kannattaa ensin mitata kulma (merkkaa lattialle tai jotain) ja sitten sovittaa seinähirret niin, että ne sopivat. Se vaatii yleensä vähän askartelua, mutta kun kulmat ovat paikallaan, kaikkien muiden hirsien asettaminen onnistuu melko nopeasti.
Narun sijasta olisin laittanut vaakasuoran hirren ylös ja alas kulmahirsien välille. Kun tein keittiön jonkin aikaa sitten, rakensin kulmahirsistä ja ylä- ja alapuolisesta hirrestä kehyksen, jonka kiinnitin seinään kulmaraudoilla ja säädin vähitellen, kunnes kulma, johon kaappi tulee, oli oikea, ja kehys muuten pystysuorassa.
Jos on tärkeää, että kulma on tarkalleen 90 astetta, sinun täytyy ensin mitata kulma (merkitse lattiaan tai jotain) ja sitten sovittaa seinätukipuut, jotta se sopii. Se on yleensä vähän askartelua, mutta kun kulmat on saatu paikoilleen, kaikkien tukipuiden asentaminen sujuu nopeasti.
Narun sijaan laittaisin vaakaasennossa olevan tukipuun ylös ja alas kulmatukipuiden väliin. Kun tein keittiötä vähän aikaa sitten, tein kehyksen kulmatukipuista ja yhdestä yli- ja alapuolisesta tukipuusta, jotka kiinnitin kulmaraudalla seinään ja säädin asteittain, kunnes kaappeja varten oleva kulma oli oikein ja kehys pystysuora muuten.
kiitos! Nyt kun sanot, muistan, että mieheni mittasi jollakin oudolla tavalla, mikä etäisyys kolmiossa tulisi olla. Mutta minä ajattelen myös, ettei ole ollenkaan tärkeää, että seinä on kulmassa. Voisi riittää, että suoristaa sen.
Paljon kiitoksia teille molemmille.
Jos on tärkeää, että kulmasta tulee täsmälleen 90 astetta, sinun on ensin mitattava ja merkittävä kulma lattialle tai jonnekin ja sitten sovitettava seinälistat niin, että ne sopivat. Se vaatii yleensä hieman vaivannäköä, mutta kun kulmat on saatu paikoilleen, kaikkien muiden sääntöjen asettaminen käy melko nopeasti.
Narun sijaan laittaisin ylös ja alas vaakasuoran listan kulmalistojen väliin. Kun tein keittiön rimoituksen jonkin aikaa sitten, tein kehyksen kulmalistoista ja ylä- ja alalistan, jonka kiinnitin kulmaraudalla seinään ja säädin vähitellen, kunnes kaappien kulma oli oikein ja kehys pystysuorassa muuten.
Tai kiinnitä ensimmäiset listat noin 15 cm seinään ja käytä kulmarautaa.
Nämä listat voidaan purkaa, kun kaikki seinälistat on asennettu, ja kiinnittää kulmaan mahdollisen säädön jälkeen, jotta on jotain, mihin ruuvata.
Jos huone/seinä on lyhyt tai puolilyhyt, voit myös kuten useless sanoo käyttää tavallisia vaakasuoria listoja, mutta usein seinän pituus on liian pitkä vaakalistalle, joten naru on huomattavasti helpompi.
Herätän vanhan ketjun, mutta ajattelen, että on parempi täällä (koottu) kuin uudessa ketjussa. Olen nähnyt miten naru kiristetään, minulla on pääsy laseriin ja ymmärrän, että voin sen jälkeen mitata naruun nähden, että se on eri syvyyksiä ja jos tarpeen, myös valita syvyyden, joka sopii käytettäväksi seinälle. Mutta miten ihmeessä tiedän, että suuntaan laseri tai narun suoraan?? Kun asetan laserin, linja voi olla kierretty ja nousta viistosti sivulle - vaikka se on tasaava. En todellakaan ymmärrä, kuinka voi määrittää, että naru tai laser on suora.
Erittäin kiitollinen, jos joku täällä voi selventää...
Jos molemmat tapit ovat suoraan ylöspäin, kiristät narun niiden väliin. Sitten otat laserin tarkistaaksesi, että naru on samalla korkeudella molemmilla puolilla. Mutta voi olla, että et halua sitä suoraan, vaan sen sijaan seurata lattiaa.
Tai kiinnitä ensimmäiset tukipuut noin 15 cm seinän sisälle ja käytä kulmarautoja.
Niin hullun fiksua kulmaraudalla!!! Rakastan yksinkertaisia ideoita!!! Tosin minulla ei ole aavistustakaan, onko toinen seinä suora, mutta kulma on 90 astetta, jos se oli se, mitä halusin.
Olen juuri saanut laskettua, että jos mittaan 60 cm kummallekin seinälle, niin kolmion pisteiden välinen etäisyys on 84,85... Voin siis käyttää sitä tarkistusmittana.
Niin monta hyvää ideaa minulle, jolla on vielä monta seinää jäljellä! =).
Niin älykkäästi tehty kulmarautaa käyttäen!!! Rakastan yksinkertaisia ideoita!!! En tosin tiedä, onko toinen seinä suora, mutta kulmahan on 90 astetta, jos sitä toivoin.
Olen juuri onnistunut laskemaan, että jos mittaan 60 cm molemmin puolin seinistä, niin etäisyyden niiden välillä kolmiossa tulee olla 84,85... Näin voin käyttää sitä tarkistusmittana.
Niin monta hyvää ideaa minulle, jolla on vielä paljon seiniä jäljellä! =).
Tai rakennusluokan klassikko, joka perustuu mittatikkulinjaan - 120 cm yhdellä seinällä, 160 cm toisella - Silloin etäisyyden pitäisi olla 200 cm välillä (hypotenuusa).
Helppo myös puolittaa numerot, jos pinta-ala on pienempi esimerkiksi 60 & 80 = 100
Tai muista yksinkertainen ”345”-menetelmä, esim.
X - 3 x 20 cm = 60
Y - 4 x 20 cm = 80
Hypotenuusa - 5 x 20 cm = 100
Mikä tahansa mitta voi käydä, esimerkissä käytin 20 cm.
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.