Aion aloittaa sisätiloissa mökissä ja asentaa ensimmäisen sisäseinän. Olen saanut ohjeet mitata vinon kulman perustuspuun ja viereisen seinän välillä saadakseni sen suorakulmaiseksi. Voiko joku selittää tätä tarkemmin?

Mistä kohdista perustuspuussa minun pitäisi mitata ja mihin kohtaan missä seinässä? Vinkkejä, jotta se olisi mahdollisimman tarkka, arvostetaan.

Mökillä on 4 kantavaa ulkoseinää ja ensimmäinen sisäseinä kulkee suoraan ulos noin keskeltä pitkää seinää.

Miten saada suorakulmio pysymään suorakulmiona eikä muuttumaan vinoneliöksi (kaareva neliö)? Jos mittaat molemmat lävistäjät, niiden tulisi olla yhtä pitkät täydellisessä suorakulmiossa. Läviste on molempien puolien pituuden neliöjuuri kertaa √2.
images

garet sanoi:
Aion aloittaa sisätiloissa mökissä ja asettaa ensimmäisen sisäseinän. Olen saanut ohjeita mitata sokkelin diagonaali viereistä seinää vasten saadaksesi sen suorakulmaiseksi. Voisiko joku selventää tätä?

Mistä pisteistä sokkelissa minun pitäisi mitata ja mihin pisteeseen minkä seinän kohdalla? Vinkkejä, jotta mittaus olisi mahdollisimman tarkka, olisi arvostettua.

Mökissä on 4 kantavaa ulkoseinää ja ensimmäinen sisäseinä lähtee suoraan ulos noin keskeltä pituussivua.
Unohda diagonaalit!
Ei ole NIIN tärkeää saada suorakulmaa täysin tarkaksi. Ehkä ulkoseinät eivät seiso täysin suorakulmaisena, joten mitä sitten tekisit?

Mittaa sen sijaan uusi sisäseinä siten, että se on rinnakkain lähimmän ulkoseinän kanssa.
Se on helppoa.
Jos uusi seinä on 2500 mm ulkoseinästä, sen pitäisi olla myös 2500 mm samasta ulkoseinästä toisessa päässä.
Sen teet helposti mittasauvalla tai mittanauhalla.

Yksinkertaista!

• Tykkään
Sailorman
  • Laddar…
Miten se sitten on seinän toisella puolella? ;)

Voihan sen puolittaa sitten seuraavaa ulkoseinää vasten.

JOW sanoi:
Miten sitten käy seinän toisella puolella? ;)

Voisihan sen puolittaa sitten seuraavaa ulkoseinää kohti.
En ymmärrä. Mitä voi puolittaa tarkoitatko? Mitä tarkoittaa "se"?

Tarkoitan, että jos seinä asetetaan yksinomaan rinnakkain ulkoseinän kanssa, voi toinen ulkoseinä olla enemmän tai vähemmän vino/ei suorakulmainen. Voidaan puolittaa virhe siten, että sisäseinä sijoittuu kahden ulkoseinän väliin.

Poikkeus on, jos uusi sisäseinä tarvitsee kiinnittää keittiökaappeihin. Se voi silloin olla kätevää, että se on suorakulmassa ulkoseinään. Lasketaan Pythagoraalla.

Tai sitten otetaan esiin laser, joka voi piirtää viivoja lattiaan ja kattoon 90º kulmassa :D

No niin, ei tullut vastauksia, jotka olisivat oikeasti auttaneet, joten mietin itse ja tein näin: Sahasin alajuoksun oikeaan pituuteen. Kävelin talon päätyseinälle ja laitoin sen seinää vasten. Merkitsin lattiaan, mihin alajuoksu alkoi ja loppui, ja samalla etäisyydellä seinästä tein kaksi ristiä lattiaan. Iskin naulan kumpaankin ristiin.

Nyt kävelin takaisin alajuoksun kanssa sinne, minne se pitäisi kiinnittää. Laitoin sen paikalleen niin, että se mielestäni oli oikein. Kiinnitin sen hieman löyhästi. Mittasin vinosti toisesta päästä yhteen lyömistäni nauloista päätyseinällä. Mittasin sitten toisen diagonaalin. Irrotin alajuoksun ja säädin vähän, kunnes olin tyytyväinen. Iskin sen paikoilleen!

garet sanoi:
Noh, ei vastauksia, jotka todella auttoivat minua, joten pohdiskelin ja tein näin: Sahasin sokkelin oikeaan pituuteen. Kävelin talon lyhyelle puolelle ja laitoin sen seinää vasten. Merkitsin lattiaan, mistä sokkeli alkoi ja loppui, ja samalle etäisyydelle seinästä, niin että sain kaksi ristiä lattiaan. Iskin naulan kumpaankin ristiin.

Nyt kävelin takaisin sokkelin kanssa, mihin sen pitäisi tulla. Asetin sen paikalleen, mikä vaikutti oikealta. Kiinnitin sen vähän löysästi. Mittasin diagonaalisti yhdestä päästä ja yhden lyhytseinän vieressä olevan naulan luo. Mittasin sitten toisen diagonalin. Otin sokkelin pois ja säädin hieman, kunnes olin tyytyväinen. Iskin sen paikoilleen!
Pidän lainata Ingemar Stenmarkia: Ei ole ideaa selittää sille, joka ei ymmärrä :)

3-4-5 kulma toimii aina muuten...

Tosiaan, miksi tehdä siitä monimutkaisempaa...?

#9 on samaa mieltä...

Ajattelin sanoa 3, 4, 5... Mittaa 3dm seinällä, 4dm siinä, missä aiot olla sisäseinä, käännä sitten 4dm, kunnes sinulla on 5dm "pelaajien" välillä, sinulla on silloin 90 asteen kulma...

"Pelaajat" pitäisi olla kärjet, ärsyttävä auto-correct...

lorens sanoi:
Ajattelin sanoa 3, 4, 5... Mittaa 3dm yhdelle seinälle, 4dm sinne missä sisäseinä tulisi olla, käännä sitten 4dm kunnes sinulla on 5dm "pelaajien" välillä, niin sinulla on 90 asteen kulma...
Tuo on hyvä kuvaus siitä, miten pitäisi tehdä! Juuri sellaista etsin! Aion tarkistaa, kun tulen mökille, josko olen onnistunut myös tässä nyt, kun pohja on paikallaan.

Ja luonnollisesti se toimii yhtä hyvin minkä tahansa 3-4-5:n moninkerran kanssa. 1,2 m, 1,6 m ja 2 m ovat yleensä aika hyvä ratkaisu, kun puuhastelee sisätiloissa ja on käytössä kaksimetrinen mittakeppi.

Sitten voi olla tilanteita, joissa on parempi mukautua jo oleviin, vinoutuneisiin seiniin. Tai sovitella.

Matemaattinen kuriositeetti:
Kolmio, jonka sivujen pituudet ovat suhteessa 3-4-5, kutsutaan Egyptiläiseksi Kolmioksi. Pitkiä taulukoita tällaisista luvuista on löydetty Egyptistä.
Kuuntelin kerran esitelmää matematiikan historiasta, jossa professori esitteli monia teorioita siitä, mitä funktioita nämä listat voivat olla palvelleet. Uskonto, astronomia jne. Minulla, käsityöläistaustalla, oli kuivempi teoria. Kun rakentaa suuria pyramideja, on hyvä tietää kulmansa...

Viimeksi muokattu:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.