Hei kaikki!

Mistä voi löytää suunnittelijan, joka voi laskea kantokyvyn laajennukselleni, jonka aion rakentaa itse? Vai pitäisikö vain kysyä neuvoa kirvesmieheltä? Aion tehdä kattotuolit itse ja minulla on kantava palkki ylimmän kerroksen lattian alla, johon tarvitsen laskelmia.

Paras vastaus

Soita yritykseen, joka tarjoaa tällaisia palveluita?
Muutamia isoja ovat Tyréns, Wsp ja Sweco. Ei pitäisi olla monta tunnin työtä laskea muutamat kattoristikot. Kuinka kehittynyt on laajennus?

Foorumilla on paljon taitavia ihmisiä, jotka voivat myös auttaa laskemaan muutama yksinkertainen kattoristikko/palkki....

Palkin tulee olla IPE tai HEA, muuten se oli hyvä linkki. Olisi tarvittu LT 140x270, jotta se kestäisi. Siitä olisi tullut 183 cm:n kattokorkeus, joten se on hieman matala. Palkin jänneväli on 3,5 metriä ja levitetty kuorma asuintalossa on kai 200kg/neliömetri, olen lukenut, ja silloin se olisi noin 4 tonnia.

Kattotuoleista voi saada vinkkejä puuoppaasta, jos kyseessä on tavallinen malli.

Palkin suhteen on melko helppoa laskea tämä, ei tarvitse olla lujuusopin tohtori. Normaalisti mitoitetaan vääntymistä vastaan.
200kr/m2 on yleinen nyrkkisääntö, sitten voi lisätä hieman omaa painoa välipohjassa.
Laita piirustus tai mitoitettu kuva rakenteesta, niin voin laskea sen.

Mikael_L
Osta kattotuolit ja saat laskelmat kaupan päälle, on minun neuvoni.

Olen jo saanut laskelmat, kun pyysin tarjous. Mutta haluaisin muuttaa vähän. Liitän heidän piirustuksensa.

Eikö se riittänyt, mitä kirjoitin? Jänneväli 3,5 metriä, kuorma 4 tonnia plus vähän omaa painoa kuten sanoit?

• Rakennuspiirustus, jossa näkyy kattoristikon mittatiedot ja materiaalilista. Piirustuksessa myös yleisiä ohjeita ja laskentatietoja.
Mikael_L
Syy siihen, että mielestäni voit ostaa kattoristikot, on lähinnä se, että et ehkä edes tee niitä itse halvemmalla. Ja sitten, jos kuitenkin ostat, kattoristikkojen valmistaja voi yksinkertaisesti laskea puolestasi. :)

Lähdemme siitä, että kuorma on 4 tonnia, tasaisesti jakautunut, jännevälinä 3,5 m ja vapaa päätytuki.
Hyväksyttävä taipuma on 8,7 mm (3500/400).
HEA160:lla taipuma on nyt 6,2 mm.
IPE180:lla taipuma on 7,9 mm.

Epäilen kuitenkin, että olet tehnyt ajatusvirheen kuorman kanssa, vain puolet lattian kuormasta rasittaa palkkia (jos se on keskellä), toinen puoli rasittaa ulkoseiniä.

Viimeksi muokattu:
Totta kai, mitä siitä sitten tulee? Haluaisin pärjätä 120 mm palkilla.

HEB120 on juuri 120 mm korkea ja kestää työn 6 mm taipumalla.

Kiitos tästä. Mitä kaavoja käytetään oikeastaan laskemiseen?

Tapauksessasi käytin Karl Björks kaavakokoelman kuormitustapausta 10.
f=(5xQxLxLxL)/(384xExI)

f=taipuma
Q=kuorma
L=palkin pituus
E=elastisuusmoduuli
I=palkin hitausmomentti

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.