Aion asentaa maalämmön seitsemänkymmentäluvun taloon ja lämpöpumppu tulee sijoittumaan autotalliin, joka on kiinni talossa. Autotallin seinät ovat sisäpuolelta päällystetty eterniitillä, joten ajattelin hyödyntää tilaisuuden ja purkaa ne nyt ennen kuin maalämpö asennetaan.

Samalla ajattelin parantaa äänieristystä seinässä, jonka autotalli jakaa talon kanssa, ja kysymys kuuluu, miten teen sen parhaiten?

Jos lasketaan talosta päin, seinä koostuu nykyään:

  1. Kipsilevy
  2. Höyrynsulku
  3. Raakapontti
  4. Pysty 95-rimat + eristys
  5. Vaaka 45-rimat + eristys
  6. Asfaboard
  7. Eterniittilevy

Uudeksi pinnaksi autotalliin ajattelin käyttää 12 mm rakennusvaneria, jonka maalaan, ajattelen, että siitä tulee kestävämpi pinta kuin kipsi, lisäksi vältyn tasoitukselta ja tarvitsen kuitenkin levyn, johon on hyvä kiinnittää asioita.

Valitsen nyt kahden vaihtoehdon välillä. Vaihtoehto yksi on ruuvata yksi tai kaksi kerrosta kipsiä asfaflaatalle ja sitten vaneri. Vaihtoehto kaksi on ruuvata yksi kerros kipsiä asfaflaatalle ja sitten rakentaa uusi erillinen seinä 45 mm teräsrimoilla senttimetrin sisäpuolelle nykyisestä. Se eristetään, sitten yksi kerros kipsiä ja sitten vaneri. Saumojen välit seinissä/katossa ja levyissä tiivistän joustavalla saumalla.

Ensisijainen tavoite on siis hyvä äänieristys, jotta esimerkiksi en kuule tasonvälipuhallinta ja maalämpöpumppua talossa. Vaihtoehto kaksi tarjoaa sen lisäksi paremman lämpöeristyksen, mutta se on toissijaista. Toinen etu on, että silloin on helppoa vetää kaikki sähkö sisällä seinässä. Vaihtoehdon kaksi haittapuoli on ylimääräinen kustannus ja työ, ja se vie enemmän tilaa, en halua laajentaa seinää enempää kuin on tarpeen.

Miten tekisitte? Äänieristys on varmasti parempi vaihtoehdon kaksi kanssa, mutta kuinka paljon parempi? Kuinka monta kerrosta kipsiä tulisi käyttää kussakin vaihtoehdossa? Onko 45 mm teräsrimat keskeltä 60 liian heikko seinä? Onko muita järkevämpiä vaihtoehtoja? Entä paloturvallisuus, täyttyvätkö vaatimukset molemmilla vaihtoehdoilla?

Huomaan nyt kirjoitettuani kaiken ylös, että teräksinen väliseinä, jossa on levyt vain toisella puolella, saattaa olla heikko joka tapauksessa?
 
Jos haluat hyvän äänieristyksen, autotallin seinän on oltava erillään talon seinästä.
 
Alt 3.
Pidä eternit, sillä se on hieman hyödyllinen ja tarjoaa palosuojaa. Ruuvaa kiinni 45 seinä ulkopuolelle. Huomioi kosteusongelmat alaosassa. Käytä sokkelipahvia ja/tai teräsrankaa. Jos haluat, voit lisätä poikittaisia tukia vakauden lisäämiseksi. Jos siitä tulee liian paksu, pura eternit.

Kahden kipsilevykerroksen laittaminen ja pehmeän sauman käyttö parantaa myös huomattavasti.

Mitä tulee kipsilevyyn, näyttää olevan ok jättää tasoitepois ja vain maalata. Suositukseni on laittaa vaneri kipsilevyn taakse. Jos käytät erillistä kantavaa seinää, jäykistyy se paremmin vanerin ollessa suoraan rankaa vasten.
 
Eterniitti tulee lähtemään joka tapauksessa, osan siitä minun täytyy poistaa miten tahansa, ja minun täytyy myös tehdä joitakin läpivientejä. En ole perillä palomääräyksistä, mutta jos minulla on kaksoiskipsilevy jossain rakenteessa, se ehkä riittää?

Kipsin osalta en löytänyt kipsiä ilman tasoitereunoja, mutta huomasin, että voin käyttää lattiakipsiä, jolloin saan täysin tasaisia levyjä. Toisaalta ne ovat vain 60 cm leveitä, mikä aiheuttaa ongelmia, jos haluan asentaa kaksoiskerrokset limittäin. Silloin minun täytyy mennä alas ja säädellä cc 30 cm, mikä tuo lisää työtä kiskotuksen ja eristyksen kanssa. Kestävyyden kannalta on varmastikin fiksumpaa asentaa levy suoraan koolauksiin, kuten sanoit, varsinkin jos valitsen puukoolaukset ja liimaan samalla.

Olen kuullut, että teräskoolaukset ovat akustisesti parempia kuin puukoolaukset, mutta ehkä sillä ei ole väliä, jos kyseessä on erillinen seinä?

Mikä on kestävämpää, 45 mm teräskoolaukset vai 45 mm puukoolaukset?

Seinä on noin 7,5 metriä pitkä ja se sijaitsee taloa vasten, joka seisoo kahdella valetulla laatalla, joista toinen on puoli kerrosta alempana. Joten osan seinän takana on luultavasti kevytbetonimuuri, mikä tekee siitä osan seinän alttiiksi kosteudelle, hieman vaikea selittää, mutta autotalli on osittain rakennettu rinteeseen niin sanotusti. Siinä olisi paras käyttää teräskoolauksia ja epäorgaanista materiaalia, mutta katson ensin, miltä näyttää eterniitin takana.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.