Minulla on noin 5 metrin pituinen sisäänkäynti, jossa on tällä hetkellä kaksi vanhaa kivipylvästä. Minulla on pieni lapsi, joka mielellään juoksee tielle koko ajan, joten olen nyt rakentanut väliaikaisen suojan, jotta hän ei juokse ulos, katso kuva. Olemme kuitenkin kyllästyneet tähän, kun menemme sisään ja ulos, ja ajattelimme rakentaa oikean portin nyt.
Ongelma on se, että sisäänkäynti kallistuu hieman, koska ulkopuolinen tie laskee hieman. Aion tukea pylväät uudelleen betonilla alhaalta, koska ne kallistuvat vähän, mutta en usko, että saan ne samaan korkeuteen, koska tie kallistuu.
Kuinka rakennan portin tähän parhaalla tavalla? Katsotaanko se erittäin rumaksi rakentaa kalteva portti? Kuvassa väliaikainen ratkaisumme on tasainen pylväiden välillä (siis hieman vinossa), mutta mielestäni se ei näytä erityisen oudolta, vai näyttääkö? Mutta portti ei voi olla täysin suorakulmainen ilman jonkinlaista mukauttamista, eikä portin tulisi "nousta ilmaan" auki olevassa asennossakaan. Sen pitäisi avautua sisäänpäin, missä on myös hieman kallistusta tontille päin.
Entä tämä...
Annan portin rakenteen olla normaalisti suorakulmainen, mutta se asennetaan vinosti kivitolppiin. Niitä ei voi kiinnittää vinosti olemassa oleviin reikiin, mutta jos kiinnitän pitkän kulmaraudan jokaiseen tolppaan, joka on hieman vinossa tolppaa vasten, mutta suoraan suhteessa kaltevaan porttipariin. Sitten portit kiinnitetään kulmarautoihin. Toivottavasti kulma on niin pieni, ettei kulmarauta/portin kehys tarvitse ulottua tolpan ulkopuolelle, vaan se piiloutuu (tieltä katsottuna) kivitolpan taakse.
Spontaanisti tuntuu siltä, että vasen portti avautuu itsestään ja oikea sulkeutuu itsestään, mikä on selvästi epäkäytännöllistä ja saattaa myös lisätä loukkaantumisriskiä sekä ihmisille, eläimille että omaisuudelle.
Ulkonäöllisesti en myöskään usko, että suora portti, joka on asennettu vinossa, olisi hyvä idea. Vaihtoehtona voisi olla yrittää saada yläosa vaakasuoraan kohtuulliselle korkeudelle ja mahdollisesti kompensoida vinolla alaosalla kohti tietä välttääkseen karkulaiset ☺.
Parasta olisi luultavasti säätää tolppia niin, että ne ovat samalla korkeudella, ja samalla säätää maanpinnan korkeudet niin, että se on tasainen portin kohdalla sisäpuolella. Tämä on melko suuri työ, mutta olette todennäköisesti tyytyväisempiä tällaiseen ratkaisuun, sillä aavistan, että teillä itsellännekin on jonkinlaista epäröintiä vinoa porttia kohtaan, kun olette aloittaneet ketjun.
Vaikea nähdä kuinka paljon se kallistuu, mutta olisin varmaan myös yrittänyt tasoittaa kallistuksen.
Toisaalta minulla on portit kiinni tai auki ja kiinnitettyinä molemmissa asennoissa, joten ehkä kuitenkin.
Toinen vaihtoehto on porttiautomatiikka. Silloin se toimisi kuten olet ajatellut.
Kiitos, kyllä teillä saattaa olla oikeassa. Aion lähteä huomenna katsomaan, kuinka paljon korkeus eroaa. Portti on ainakin metrin päässä tiestä, joten ehkä on mahdollista kaivaa hiukan toiselta puolelta ja täyttää tai asettaa tolppa hieman korkeammalle toiselta puolelta ilman että se aiheuttaa liian suurta korkeuseroa tiehen. Tolpat on kuitenkin tarkoitus oikaista ja vakauttaa betonilla, joten sitä voisi kokeilla ennen sitä.
Vinkki: Rakenna malli pahvista, teipistä ja rautalangasta, jotta voit nähdä, miten suunniteltu ratkaisu toimii.
Uskon, että paras ratkaisu on yhdistelmä "ei suorakulmaisia" portteja ja "ei pystysuoria saranoita", mutta tarkalleen miten sen pitäisi näyttää toimiakseen, en pysty selvittämään paperilla (mutta mallilla voi kokeilla, mallissa voi myös liioitella kaltevuutta, jotta näkee selkeämmin).
Saranat voivat tarvita kallistusta useammassa kuin yhdessä tasossa (kuvassasi kallistat niitä pitkin tolpan sivua, mutta ajattele, että toinen kiinnike saattaa ehkä ulottua kauemmas kuin toinenkin).
Ensimmäinen asia, joka tulee mieleeni, on lapsiportti, sellainen joka ei ole vinotuettu ja siksi luonnollisesti "vääristyy", joten kun avaat sen, se vinoutuu niin että se nojaa maahan. Sitten joku kivi tai jotain keskellä, jossa on kaksi reikää, joihin porttien metallitapit sopivat, ja joku kiinnike, joka pitää ne yhdessä yläpuolella.
En tiedä pitäisikö ehkä olla joitakin prikkoja vaakasuorien ja pystysuorien lankkujen välissä, jotta se voi helposti vinoutua...
Joo, se muistuttaa minua siitä, kun olin Italiassa, niin olin kiehtoutunut siitä, miten he ympäröivät talonsa korkeilla muureilla/aidoilla ja porteilla. Kun ajoi tietä pitkin, näki melkein vain muureja ja kattoja... Joten heillä on varmaan paljon erilaisia portteja