Hei!
Minulla on kaksi suhteellisen suurta huonetta, jotka haluan muuttaa kolmeksi. Eli aion purkaa yhden seinän ja rakentaa kaksi uutta.
Tavoitteena on tehdä näistä seinistä mahdollisimman ohuita, mutta silti saada mahdollisimman hyvä äänieristys.
Eli haluan välttää 1 dm eristystä jne.
Mietin, onko olemassa jotain hyvää äänieristysmateriaalia käytettäväksi? Akustiikkalevyjä?
Ymmärrän, että vakiomalleilla seinästä tulee paksu, tarvitsen uusia ideoita!

//Per

45 reglat ja 45 eristys kaksoiskipsillä kummallakin puolella?

Hei!
Joo, se on se ratkaisu, jota olen miettinyt. Mutta jokainen cm on tärkeä! Gyproc-levy on varmaankin noin 1 cm paksu, joten sitten ollaan jo 45+2*10+2*10=85 mm.
Olen haaveillut, että sen voisi saada ohuemmaksi kuin tuo...

Tulee n. 97 mm, 13,13,45,13,13. Luulen, että yksinkertainen kipsi riittää, mutta meillä on osb plus kipsi kapeissa seinissämme.

• Tykkään
Figge2
  • Laddar…
Jos aiot rakentaa puuseinän, luulen, että jäykkyyden saaminen alle 45 mm:n kanssa on vaikeaa.
Ehkä sinun pitäisi rakentaa seinä metallista, hitsata tai pultata yhteen.

Mutta joka tapauksessa tulee ongelmia, kun sinun täytyy asentaa ovet, koska karmit ovat 95 mm.

PerBad sanoi:
Hej!
Jo, det är den lösningen jag har funderat på. Men varje cm är viktig! En gipsskiva är väl ca 1cm tjock, så då är man ju uppe i 45+2*10+2*10=85 mm.
Har väl önsketänkt att man skulle kunna få det tunnare än så...
Gyproc on 13mm eli yksittäisellä gyprocilla ja 45 rangalla päädyt 71mm:iin ja kaksoisgyprocilla 97mm:iin. Ohuempaa kuin 45 en uskaltaisi rakentaa, voisi tuntua huojuvalta seinältä, luulisin :|

d_j sanoi:
Kipsilevy on 13mm, joten yhdellä kipsilevyllä ja 45 runkopuulla päädyt 71mm:iin ja kaksoiskipsillä 97mm:iin.
Kapempaa kuin 45 en uskaltaisi rakentaa, seinä saattaa tuntua huteralta :|
Säästä muutamia millimetrejä käyttämällä osb tai plyfa + kipsi...

Hei!
Ei pitäisi olla mitään ovea seinässä.
Oletan, että kyseessä on 45 sekä yksittäinen kipsilevy...
Ajattelin käyttää alumiiniprofiileja ja sovittaa CC:hen saadakseni mahdollisimman vakaan rakenteen.
Olen valmis maksamaan hyvin hyvästä ratkaisusta, joten minusta ei tunnu, että minun täytyy pysyä standardikokojen rajoissa vain siksi, että ne ovat saatavilla rakennuskaupassa.
Olen myös miettinyt akustisten levyjen upottamista, joita yleensä käytetään katossa. Olen myös miettinyt jonkinlaista ristikkoa, joka peitetään ääntä vaimentavalla materiaalilla...

Kuten ymmärrätte, kaipaan hieman ideoita. Uusista huoneista tulee nyt 2.3-2.4 m leveitä, mikä ei ole paljon, jos sänky ja työpöytä pitää mahtua. :/

//Per

Tiger79 sanoi:
Säästä muutama mm osb- tai plyfa-levyllä + kipsi...
Miten tarkoitat? En oikein pysynyt kärryillä!

Seinän eristys: onhan olemassa erilaisia eristeitä, joissa lämmöneristys on määritelty. En ole kiinnostunut lämmöneristyksestä. Onko olemassa mittoja myös äänieristykselle?

rakensin näin, huonekorkeus 2700.

koola 32 c/c 300, liimattu ja ruuvattu kortlingit noin 400 pystysuunnassa
liimattu ja ruuvattu vaneri 10mm kummallekin puolelle
liimattu ja ruuvattu kipsilevy kummallekin puolelle

tuli erittäin jäykkä.

näin tein....

kohtuullisella kattokorkeudella (<2500) aja teräskiskot kattoon ja sitten seinäprofiilit teräksestä 45X45 (esim. NORGIPS VÄGGPROFIL 45X45) cc-300:lla ja sitten yksinkertainen kipsilevy antaa 45 + (2 * 13) = 71 mm. Vähän hankalampi eristää, mutta sinun pitää leikata suikaleita. Jos käytät 1200 mm leveää kipsilevyä, se on vakaampi kuin 900, vaikka sen asentaminen onkin hankalampaa.

Kuinka kestävä on sellainen kipsiseinä, josta puhutte, voiko niin ohuille seinille asentaa esimerkiksi keittiön kaapin ovet?

Jos ajatellaan todella luovasti sinänsä ja haluat ohuen ja suhteellisen jäykän, voit aina rakentaa seinän pystysuorasta raakalautasta, jossa on kerros kipsiä molemmin puolin, mikä antaa 21 + (2 * 13) = 47 mm paksun seinän. Ei tule menemään nopeasti rakentaa, mutta siitä tulee samanlainen kuin vanha lankkuseinä.

robbansson sanoi:
rakensin näin, katon korkeus 2700.

koolaukset 32 c/c 300, liimattu ja ruuvattu lyhyet puut noin 400 korkeus
liimattu ja ruuvattu vaneri 10mm molemmin puolin
liimattu ja ruuvattu kipsi molemmin puolin

tuli erittäin jäykkä.

näin tein....
Kuulostaa mielenkiintoiselta!
Jos olen laskenut oikein, paksuuden pitäisi olla noin 75 mm?
Miten koet äänieristyksen? Onko se hyväksyttävä?
//Per

dirrekok sanoi:
Kuinka kestävä tällainen kipsiseinä on, josta puhutte, voiko näin ohuille seinille asentaa esimerkiksi keittiönkaappeja?
Jos käytät kiiloja, se on hallittavissa cc-300:ssa, ja kiilat lisäävät onneksi paksuutta, koska ne sijaitsevat palkkien välissä. Kuitenkin hieman suunnittelua vaatii saada kiilat oikeaan paikkaan etukäteen, mikä ei ole tarpeen OSB/vaneri/lastulevyn takana, jossa voit vain kiinnittää kaapit suoraan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.