783 lukukertaa ·
4 vastausta
783 lukukertaa
4 vastausta
Kuinka porata reikiä tolppakenkiä varten kallioon?
Rakennamme aitaa tontin ympärille ja olemme nyt saavuttaneet alueen, jossa meillä on noin 20 - 30 cm maata/hiekkaa ja sen alla on kalliota tai räjähdyskiviä. Joten tolppien ankkurit eivät ulotu tarpeeksi syvälle. Olen nyt hankkinut poravasaran ja luulen, että minun pitää kaivaa pois maa/hiekka ja sitten porata reikä rautapaaluun tolppakengässä. Muutamia kysymyksiä liittyen tähän:
1. Jos tolppakengän piikki on 17 mm paksu, riittääkö 20 mm poranterä, jos haluan käyttää ankkurimassaa? Jos ei - onko 25 mm poranreikä liian suuri?
2. Piikki on 20 cm pitkä. Täytyykö minun jäähdyttää poranterää poratessani näin syvälle? Jos kyllä, niin millä? Vedellä?
3. Pitäisikö minun käyttää matalaa kierroslukua poratessa? Vai pitäisikö käyttää enemmän tehoa?
4. Pitäisikö SDS-max-liitäntöä voidella ennen kuin se laitetaan koneeseen? Jos kyllä, millä voiteella?
Suurkiitos vastauksistanne!
1. Jos tolppakengän piikki on 17 mm paksu, riittääkö 20 mm poranterä, jos haluan käyttää ankkurimassaa? Jos ei - onko 25 mm poranreikä liian suuri?
2. Piikki on 20 cm pitkä. Täytyykö minun jäähdyttää poranterää poratessani näin syvälle? Jos kyllä, niin millä? Vedellä?
3. Pitäisikö minun käyttää matalaa kierroslukua poratessa? Vai pitäisikö käyttää enemmän tehoa?
4. Pitäisikö SDS-max-liitäntöä voidella ennen kuin se laitetaan koneeseen? Jos kyllä, millä voiteella?
Suurkiitos vastauksistanne!
Rakennamme aitaa tontin ympärille ja olemme nyt päässeet alueelle, jossa on noin 20-30 cm maata/hiekkaa ja sen alla on kalliota tai räjäytyskiveä. Joten tolppa-ankkurimme eivät mene tarpeeksi syvälle. Olen nyt hankkinut poravasaran ja arvelen, että minun on kaivettava maa/hiekka pois ja sitten porattava reikä rautatangolle tolppakengässä. Muutamia kysymyksiä koskien tätä:
1. Jos tolppakengän tappi on 17 mm paksu, riittääkö 20 mm pora, jos haluan käyttää jotain ankkurimassaa? Jos ei, onko 25 mm porareikä liian suuri?
20 mm riittää. On todella tärkeää puhaltaa porareikä paineilmalla tai letkulla ja suupuhalluksella, jotta saat kivenmuruset (kivitomun) pois.
2. Tappi on 20 cm pitkä. Tarvitseeko poraa jäähdyttää jollakin, jotta voi porata niin syvälle? Jos kyllä, niin millä? Vesi?
Anna poravasaran levätä oman painonsa alla äläkä paina sitä alas, vaan pidä vain niin, että se pysyy suorassa. Tarkista poran lämpötila säännöllisesti ja anna sen levätä. Sen ei pitäisi tarvita jäähdytystä.
3. Pitäisikö minun käyttää matalaa kierroslukua porauksen aikana? Vai täytyykö painaa kunnolla päälle?
Paina päälle vähän kohtuudella. On tärkeää, että pora ei kuumene liikaa, kuten sanottu.
4. Pitäisikö poran SDS-max-liitäntä voidella ennen kuin se asetetaan koneeseen? Millä rasvalla siinä tapauksessa?
Käytän yleensä MoS2 tai vastaavaa.
Suuret kiitokset vastauksistanne!
1. Jos tolppakengän tappi on 17 mm paksu, riittääkö 20 mm pora, jos haluan käyttää jotain ankkurimassaa? Jos ei, onko 25 mm porareikä liian suuri?
20 mm riittää. On todella tärkeää puhaltaa porareikä paineilmalla tai letkulla ja suupuhalluksella, jotta saat kivenmuruset (kivitomun) pois.
2. Tappi on 20 cm pitkä. Tarvitseeko poraa jäähdyttää jollakin, jotta voi porata niin syvälle? Jos kyllä, niin millä? Vesi?
Anna poravasaran levätä oman painonsa alla äläkä paina sitä alas, vaan pidä vain niin, että se pysyy suorassa. Tarkista poran lämpötila säännöllisesti ja anna sen levätä. Sen ei pitäisi tarvita jäähdytystä.
3. Pitäisikö minun käyttää matalaa kierroslukua porauksen aikana? Vai täytyykö painaa kunnolla päälle?
Paina päälle vähän kohtuudella. On tärkeää, että pora ei kuumene liikaa, kuten sanottu.
4. Pitäisikö poran SDS-max-liitäntä voidella ennen kuin se asetetaan koneeseen? Millä rasvalla siinä tapauksessa?
Suuret kiitokset vastauksistanne!
Super! Kiitos paljon!!!Cruzze sanoi:
Rakennamme aitaa tontin ympärille ja olemme nyt alueella, jossa on noin 20 - 30 cm maata/hiekkaa, ja sen alla on kalliota tai räjäytyskiveä. Joten tolppa-ankkurimme eivät pääse riittävän syvälle. Olen nyt hankkinut poravasaran ja oletan, että minun täytyy kaivaa pois maa/hiekka ja sitten porata reikä rautapylvään kiinnitysjalkaan. Muutama kysymys liittyen tähän:
1. Jos pylvään kiinnitysjalassa oleva piikki on 17 mm paksu, riittääkö silloin 20 mm pora, jos haluan käyttää jotain ankkurointiainetta? Jos ei - onko 25 mm porareikä liian iso?
20 mm riittää hyvin. On erittäin tärkeää puhalla porareikä paineilmalla tai letkun avulla puhtaaksi, jotta saat kivenjauheen (pölyn) pois.
2. Piikki on 20 cm pitkä. Tarvitseeko porausta varten poraa jäähdyttää jollakin? Jos, niin millä? Vedellä?
Anna poravasaran levätä omalla painollaan ja älä paina sitä alas, vaan pidä sitä vain niin, että se pysyy suorana. Tarkista poraa säännöllisesti ja anna sen levätä. Sitä ei tarvitse jäähdyttää.
3. Pitäisikö porauksen aikana käyttää alhaista kierroslukua? Vai porata täydellä teholla?
Porata sopivalla teholla niin, että pora ei kuumene liikaa, kuten mainittua.
4. Pitäisikö poran SDS-max-liitäntä voidella ennen koneeseen asettamista? Millä rasvalla?
Kiitos paljon vastauksista!
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Var borra hål för genomföring vägg för LLVP
Fasad -
Borra hål för spottar laser eller inte
Belysning -
Vilket kvistborr för att borra många 19 mm hål i ek?
Verktyg & Maskiner -
Kan man borra hål i yttervägg för att ta el från insidan?
El -
Vet man på förhand hur djupt borrhål man behöver borra för bergvärme
Värme allmänt