Uudessa keittiössä sähköasentajat ovat jyrsineet 60 mm reiän (peitelevyyn), johon hän on asentanut spotvalot.
Kuitenkin se ei ole tarpeeksi syvällä huolimatta siitä, että reikä on koko peitelevyn läpi, puuttuu vielä noin 3 mm.

Mitä minun täytyy nyt tehdä, on jollain tavalla viistää 3 mm seuraavaan levyyn, joka on peitelevyn päällä, vahingoittamatta ympäristöä.

Minulla ei ole suoraan 60 mm poranterää, miten teen tämän helpoiten?
Olen miettinyt, että kaivertaisin manuaalisesti jollain, kuulostaako se järkevältä? :cool:

60 mm poranterä ja taltta sekä iso annos kärsivällisyyttä.

Tai sitten asennat korotusrinkulat.

Paul-Staffanstorp
Oletko todella varma, että nuo spotit on tarkoitettu tuollaiseen upotukseen?

Normaalisti ne spotit, jotka upotetaan yläkaappien alle, ovat 54 mm halkaisijaltaan ja niiden syvyys on vain 12 mm...

Miten johdotus on ratkaistu?
Normaalitapauksessa sahataan ja asennetaan spotit ennen kuin spot-levy kiinnitetään kaappien alle, jotta voi vetää kaapelit kaappien taakse ja ylös niiden päälle, jolloin muuntajat asetetaan katonliitoksen taakse.

Paul-Staffanstorp sanoi:
Oletko todella varma, että ne spotit ovat tarkoitetut tuon tyyppiseen upotukseen?
Normaalisti upotusspotit yläkaapiston alle ovat 54 mm läpimitaltaan ja syvyydeltään vain 12 mm....
Kyllä, niiden pitäisi olla upotukseen, upotusmitta on 18 mm, mutta levy (johon nyt olen tehnyt reiän) ei ole enempää kuin 13 tai 14 mm paksu.
Reiän tekemisen mitta on 60 mm (siis leveys).

Paul-Staffanstorp sanoi:
Miten he ovat ratkaisseet kaapeleiden vedon?
Normaalisti sahataan aukko ja asennetaan spotit ennen kuin kiinnitetään spot-levy kaapistojen alle, jotta kaapelit voidaan vetää kaapistojen taakse ja ylös niiden päälle, missä muuntajat laitetaan kattoliitoksen taakse.
Sähköasentaja on jyrsinyt uran ylälevyyn, missä johdot menevät kaapistojen taakse, mikä on erittäin hyvä ratkaisu.

Selvennys:
Ensimmäinen kansilevy (johon siis on reikä, on 13 tai 14 mm paksu)
Sitten tulee toinen levy, johon en ole vielä tehnyt reikiä, ainoa asia mitä tähän levyyn on tehty, on että sähköasentaja on jyrsinyt urat johdoille.

Mutta mitä teen? Pitäisikö minun yrittää kovertaa muutama mm lisää seuraavasta levystä? Jos niin, miten?
Vai pitäisikö minun luovuttaa ja ostaa uudet spotit (haittapuolena on se, että se maksaa rahaa ja minun pitää kutsua sähköasentaja taas paikalle, mikä ei myöskään ole ilmaista).

mexitegel sanoi:
60 mm reikäsaha ja taltta sekä iso annos kärsivällisyyttä.

Tai voit myös laittaa sinne korotusrenkaat.
Olen katsonut sellaista, mutta näyttää siltä, että reikäsahan keskimmäinen ruuvi menee melko paljon syvemmälle kuin itse 60 mm:n koko on. Onhan siinä riski, että teen reiän koko levyyn, eikä ole siistiä, jos kaapin yläosassa on reikä.

Jos sinulla on suojalevy asennettuna 60 mm reiällä sen läpi, voit käyttää ilman keskiporaa, pora saa tukea olemassa olevasta reiästä. Merkitse poraan teipillä, kuinka syvälle haluat porata.

Marive sanoi:
Jos sinulla on peitelevy asennettuna 60 mm reiän läpi, voit käyttää sitä ilman keskikärkeä, pora saa tukea olemassa olevasta reiästä. Merkitse poraan teipillä, kuinka syvälle haluat porata.
Se kuulostaa todella hyvältä, jos sen voi ratkaista näin. Mistä löydän sellaisen, jonka halkaisija on 60mm? Mikä niiden nimi on, dosborr? En näytä löytävän siitä paljonkaan tietoa.

Etsi dosfräs tai hålsåg.

Viimeksi muokattu:
Sam_u_El sanoi:
Etsi sanaa "dosfräs" tai "hålsåg".
Hålsåg tuotti monta tulosta. Löysin mm. tämän julasta: http://www.jula.se/halsag-125199

Se löytyy 60 mm:nä hintaan 63 kr.

Kiinnitetäänkö tämä vain tavalliseen poraan yksinkertaisesti? :confused:

MUOKKAA: Löysin myös setin biltemasta hintaan 60 kr. En saa suoraa linkkiä, mutta www.biltema.se Tuotenumero 20-178

Kysymys on, voiko borren siellä blokata pois niin, että levyn läpi ei tule suoraa reikää?

Viimeksi muokattu:
Se laitetaan varmasti keskitysterään.

Niissä, jotka minulla on, voi säätää keskitysporauksen syvyyttä. Sitä ei voi poistaa kokonaan, koska siihen kiinnitetään porakone. Väliaikaisena ratkaisuna voisi ehkä kääntää keskitysporauksen ja laittaa terävä pää istukkaan saadakseen reikäsahan ilman keskitysporausta.

Sam_u_El sanoi:
Niillä, jotka minulla on, voi säätää keskusporaussyvyyttä. Et voi kuitenkaan poistaa sitä kokonaan, koska se on se, jonka kiinnität porakoneeseen. "Tilapäisratkaisuna" voi ehkä kääntää keskusporausen ja pitää sen terävän pään istukassa saadaksesi reikäsahan ilman keskusporausta.
Se vaikuttaisi siltä, että ostan sen setin Biltemasta ja yritän jollakin tapaa poistaa keskusporausta käytöstä.
Pahimmassa tapauksessa voi katkaista sen niin, ettei se mene kovin syvälle levyyn.

savio sanoi:
Se näyttää siltä, että aion ostaa tuon setin Biltemasta ja yrittää jotenkin poistaa sentrallinen pora käytöstä.
Pahimmassa tapauksessa voi sahata sen pois päästä niin, ettei se mene niin syvälle levyyn.
Se näyttää hyvin samalta kuin setti, jonka minulla on Clasohlsolta (jossa ei ole juuri 60mm), mutta siinä poranterä on oma kiinnityksensä. Reikäsaha on oma kiinnityksensä, joka asetetaan istukkaan.

mexitegel sanoi:
Se näyttää hyvin samanlaiselta kuin se setti, joka minulla on Clasohlssonilta (joka ei sisällä juuri 60mm), mutta siinä terä on omassa kiinnityksessä. Reikäsahalla on oma kiinnitys, joka laitetaan istukkaan.
Sehän on mahtavaa, jos itse keskiporaa ei tarvita.

Ajattelin, että ehkä voisi aloittaa ajamalla 60mm, sitten 54mm, sitten 41mm ja lopuksi 22mm. Sitten otetaan taltta ja poistetaan kaikki reunat väliltä. Kuulostaako se mahdolliselta tekniikalta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.