Mikael_L
Tai pikemminkin, kuinka paljon tiiviste painuu kasaan, jos se on solumuovityyppinen tiiviste, kuten makuualusta?
Ehkä tämä on hassu pohdinta, mutta joka tapauksessa mietin sitä päässäni, kun pystytin rungon. ;)

Mutta nyt minulla on vastaus.
Otin pois osan alajuoksusta muutama kuukausi sitten, siellä oli vähän alajuoksua, joka oli jäänyt ulko-oven kohdalle ilman erityistä syytä. Alajuoksuun oli tehty ura, jotta ulko-ovi saatiin paikoilleen, joten siellä alajuoksueriste ei ollut puristunut ollenkaan kasaan, mutta muuten tämä on ulkoseinieni kuormitetuin osa. Jos muistan oikein, minulla on kattoristikoista suurimmillaan 37kN kantokuorma, jos muistan oikein.
Lisäksi on ollut hyvä lumikuorma pari talvea, joten epäilen, että täällä olen saavuttanut alajuoksulle vähintään 20kN/metri linjakuorman.
Nyt otin alajuoksun täältä pois laatoittaakseni hallin lattian ja näin silloin, kuinka paljon solumuovivaahto oli painunut kasaan. Se oli itse asiassa enemmän kuin luulin.

Näin alajuoksueriste näytti:
Kaksi vaahtokappaletta, joista vasen on hieman litistynyt ja oikea säilyttänyt alkuperäisen paksuutensa, asetettu puupinnan päälle.

Kokoon puristunut osa oli hieman yli 1mm paksu. Kesti muutaman minuutin kuorman poistamisesta mittaukseen ja kuvaan, joten se saattoi olla vain 1mm.
Annoin näiden palojen olla esillä muutaman päivän, en mitannut enää, mutta paksuus kasvoi muuten tuskin ollenkaan, kokoon puristuminen voidaan pitää suhteellisen pysyvänä.
Kalibroitu työntömitta mittaa puristuneen solumuovisen syyttysteen, joka on noin 1 mm paksu, vaalealla puupinnalla.

Alkuperäinen paksuus oli noin 10mm
Rakennusprojekti: Työntömitta mittaa 1 mm paksuista vaahtomuovista syllieristettä poistettuna lattialaudoituksesta.

• Tykkään
Per Eskilsson ja 1 muu
  • Laddar…
10 mm tuntuu aika reilulta painumalta, jos on jotain, joka ei seuraa liikettä alaspäin, kuten muuri tai teräsrakennelma.

Mikael_L
Vastaus, jota valitettavasti kaipaan, on kuinka paljon asettuminen oli edennyt, kun talon runko oli pystytetty ja katto asennettu jne.
Eli kuinka paljon liikettä oli jäljellä pilataksemme pinnoitteet ja sellaiset.
Voi ajatella, ettei ole kovin onnistunut lopputulos, jos esimerkiksi kipsilevyt asennetaan tiukasti lattiaa vasten ja sitten runko laskee vielä jonkin verran.

mycke_nu sanoi:
10 mm tuntuu melko suurelta asettumiselta, jos on jotain, joka ei seuraa liikettä alaspäin, kuten muuri tai teräsrakenne.
Korjaus: 9mm. ;)

Viimeksi muokattu:
Luuletko, että se puristettiin kokoon samalla hetkellä, kun palkki asetettiin paikoilleen ja pultattiin kiinni betonilaattaan esimerkiksi betoniexpanderilla?

• Tykkään
Niklas_1
  • Laddar…
Arvelen, että talosi painaa noin 30-35 tonnia......

Kutsutaanko sitä todella sokkelieristys? Tarkoituksena on estää kosteuden siirtyminen laatan/perustuksen välillä. Olisin varmasti hieman huolissani, jos sitä ei olisi painettu kasaan niin paljon kerralla, muuten on olemassa epämiellyttävien painumien riski.

Mikael_L
lorens sanoi:
Et usko, että se painui kasaan samassa hetkessä, kun alajuoksu asetettiin paikoilleen ja pultattiin kiinni betonilaattaan esimerkiksi betonikiilalla?
Niin se voi tietysti olla.
Jos niin on, ei jatkossa tule mitään ongelmaa edelleen vajoomisen kanssa.

Mutta meidän talossamme en usko, että betonikiila veti alajuoksun lopulliseen tasoon, sillä sain terassin oven kynnyksen, joka taipui johtuen siitä, että karmit vajosivat (runko samalla, luultavasti.)
http://www.byggahus.se/forum/fonste...jag-ha-skruvat-troskeln-till-altandorren.html

Minulla on tämä ongelma juuri nyt. Olen asentamassa lattianiskat, jotka haluan olevan samalla korkeudella kuin olemassa olevat. Vanhojen on jo asentunut niin paljon kuin ne tulevat tekemään kauan sitten, mutta uudet tulevat otsapalkin päälle, joka on eristyksen päällä, joka ei ole vielä kovin paljon puristunut. Onko ideoita siitä, miten minun pitäisi ajatella saadakseni hyvän lopputuloksen?

Minun täytyy loveta lattianiskoja siltä osin kuin ne ovat otsapalkkia vasten, muuten niistä tulee korkeampia kuin olemassa olevat niskat. Kysymys on siis, kuinka paljon minun pitäisi loveta...

Pakkaamattomana minun syllisolering on tuskin 7 mm paksu

Työntömitalla mitataan sylinterieristeen paksuutta, noin 7 mm. Puinen tausta ja rakennustyökaluja näkyy taustalla.

Minulla ei ole mittaa, mutta ei näytä siltä, että se puristuisi merkittävästi, kun ruuvaan kiinni syllin siihen. (Kuvassa näkyy kiinniruuvattu syll, jonka alla on eristys, syll ilman eristystä vieressä)

katso liitettä 147735

Kun vertaa kiinniruuvattua ja ei kiinniruuvattua syllia, jonka alla on eristys, näkee, että ruuvit puristavat eristystä vain muutaman millimetrin

katso liitettä 147736

Luulen, että se puristuu enemmän, kun saan seinät ja katon paikoilleen. Mutta siinä vaiheessa minun on jo saatava oikea korkeus lattiajuoksuihin...

Miten minun pitäisi ajatella saadakseni oikean korkeuden uusille lattiajuoksuille?

Mikael_L
Kuinka tarkasti 1000-osamillimetriin sen täytyy olla? ;)

Et voi vain arvailla, että se puristuu vaikkapa 4 mm lisää, jolloin saatat mennä pieleen millimetrin verran suuntaan tai toiseen ...

Mikä vika on tavallisessa tervapaperissa?? se on toiminut erinomaisesti varmasti 100 vuotta, ja voidaan hyvin sanoa, että se on hyvin testattu.

Mietin vaan.

• Tykkään
Per Eskilsson
  • Laddar…
Tuohan on mielenkiintoista! Olen hieman tuskaillut siitä, että olen käyttänyt syllpapp. Koska mitään suurempaa tiivistymistä ei tapahdu, jouduin (!) tiivistämään sylen MS-polymeeritiivisteellä ilmavirtoja vastaan. Ehkä se oli onnistunut virhe, erityisesti kun kyseessä oli kylpyhuone, johon en halua painumia?

Mikael_L
Rikard Gjersvold sanoi:
Mikä on vikana tavallisessa tervapahvissa?? se on toiminut erinomaisesti varmasti 100 vuotta, ja voidaan kai sanoa, että se on hyvin testattu.

Mietin vain.
Tervapahvi (syllpapp) on hyvä juttu.

Mutta minun betonilaatta ei ollut tarpeeksi tasainen, että siitä olisi tullut tiivis tuulta ja hyönteisiä vastaan pelkällä syllpapp:lla.
Joten saadakseni lisätoiminnon (ja välttääkseni tiivistämisen jälkikäteen) käytin solumuoviversiota.

Syllin alla sisäseinässä käytettiin kuitenkin syllpapp täällä.

Uskon, että on hyvin harvinaista, että betonilaatta on tarpeeksi suora, jotta siitä tulisi tiivis pahvin kanssa.

Oikein, en minäkään tuntenut, että se olisi tullut tarpeeksi tiiviiksi (ilmavirtoja vastaan) pohjapahvilla.

Varmaan joudun arviomaan, että se painuu kasaan vielä 3 - 4 mm :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.