28 874 lukukertaa ·
15 vastausta
29k lukukertaa
15 vastausta
Kuinka paljon pitäisi lyhentää/ristilujittaa?
Hei.
Minulla on yläkerran välipohja, jossa on erilaisia jännevälejä, ja välipohja koostuu 45x220 K24 cc600.
Pisin vapaa jänneväli on 3,8 metriä, se on ulkoseinän ja kantavan seinän välillä, joten koko lattianiskojen pituus on siis (hieman) kaksinkertainen.
Toiseksi pisin vapaa jänneväli on 2,4 metriä. Mutta palkit ovat itse asiassa 4,3 metriä ulkoseinän ja kantavan seinän välillä, mutta ne roikkuvat tukipaloissa ja purkukannattimessa 1,9 metrin päässä ulkoseinästä, katso kuva.
Eli ulkoseinästä 1,9 metriä talon sisään "roikkuu" alarunko kattotuolissa tukipaloissa, ja palkit välillä on kiinnitetty haarukka-ankkureilla 45x220, joka ottaa tukea suhteellisen vakaasta pisteestä tukipaloissa.
Sitten on edelleen 2,4 metrin jänneväli kantavaan seinään.
Lisäksi minulla on itse asiassa myös 2,5-2,6 metrin vapaa jänneväli toisessa kohdassa, kahden kantavan seinän välillä.
Miten paljon mielestänne minun pitäisi tehdä korotustoimia?
Vain 3,8 metrin osiossa, vai kaikissa?
Minulla on yläkerran välipohja, jossa on erilaisia jännevälejä, ja välipohja koostuu 45x220 K24 cc600.
Pisin vapaa jänneväli on 3,8 metriä, se on ulkoseinän ja kantavan seinän välillä, joten koko lattianiskojen pituus on siis (hieman) kaksinkertainen.
Toiseksi pisin vapaa jänneväli on 2,4 metriä. Mutta palkit ovat itse asiassa 4,3 metriä ulkoseinän ja kantavan seinän välillä, mutta ne roikkuvat tukipaloissa ja purkukannattimessa 1,9 metrin päässä ulkoseinästä, katso kuva.
Eli ulkoseinästä 1,9 metriä talon sisään "roikkuu" alarunko kattotuolissa tukipaloissa, ja palkit välillä on kiinnitetty haarukka-ankkureilla 45x220, joka ottaa tukea suhteellisen vakaasta pisteestä tukipaloissa.
Sitten on edelleen 2,4 metrin jänneväli kantavaan seinään.
Lisäksi minulla on itse asiassa myös 2,5-2,6 metrin vapaa jänneväli toisessa kohdassa, kahden kantavan seinän välillä.
Miten paljon mielestänne minun pitäisi tehdä korotustoimia?
Vain 3,8 metrin osiossa, vai kaikissa?
Alla hakusanalla "jäykistys":
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1252&contextPage=5955
mainitaan ristikon tarpeellisuus jännevälille, joka on 3-4 metriä.
Mutta haluaisin mielelläni toisen mielipiteen... Haluan ehdottomasti välttää huojuvaa lattiaa.
En tiedä, mikä merkitys lisäpainolla on? Tuskin se on hyvä, mutta toisaalta se voi olla niin minimaalinen haitta, ettei siitä tarvitse välittää ...
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1252&contextPage=5955
mainitaan ristikon tarpeellisuus jännevälille, joka on 3-4 metriä.
Mutta haluaisin mielelläni toisen mielipiteen... Haluan ehdottomasti välttää huojuvaa lattiaa.
En tiedä, mikä merkitys lisäpainolla on? Tuskin se on hyvä, mutta toisaalta se voi olla niin minimaalinen haitta, ettei siitä tarvitse välittää ...
Ilman että tiedän liikaa rakennustekniikasta täällä, lyhentäisin "kaikista" paikoista, ehkä jopa lisäisin jonkun säännön, jotta siitä tulee 30cc... 3.8 on varmaan rajalla vai mitä? kuinka paljon joustoa olet laskenut? noin 2,0?
No joo, en ole laskenut mitään.Danneå sanoi:
Mutta kävin läpi piirustukset ja asiakirjat ja löysin notkolaskelman, että 1 kN pistekuorma aiheuttaa notkon, joka on 1,23 mm pisimmässä aukossa (joka on lisäksi vain 3424 mm piirustuksen mukaan).
Aikaisempi tietoni 3,8 metristä oli vain huolimattomasti mitattu paikan päällä, enkä ollut täysin varma, missä kantava seinä oikeastaan oli. :blushing:
Lopulta päätin kortlata vain yhden rivin pisimmälle jänneväliin (yli 3,4 metriä).
katso liitettä 44105
Heti tuntui, että lattia muuttui vakaammaksi ja jäykkyys väheni.
Lopullinen vastaus siihen, miten kaikki onnistui, saan vasta ensi kesänä, sillä lastulevylattia tullaan liimaamaan aikaisintaan ensi kesänä.
katso liitettä 44105
Heti tuntui, että lattia muuttui vakaammaksi ja jäykkyys väheni.
Lopullinen vastaus siihen, miten kaikki onnistui, saan vasta ensi kesänä, sillä lastulevylattia tullaan liimaamaan aikaisintaan ensi kesänä.
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Erittäin tehokas menetelmä pitkien jänneväli ongelmien ratkaisemiseksi on ruuviliimata levyt sekä ylä- että alapuolelle. Vaneri on paras, mutta OSB ja lastulevy toimivat myös.
Voiko mahdollisesta "lattian narinasta" päästä eroon, jos ristiin tuetaan/buustataan palkistoa?
Olohuoneen lattia narisee, ja sen alla on kellari. Palkisto lepää keskellä olevan palkin päällä, ja sen kummallakin puolella on noin 3 metrin jänneväli.
Siellä ei ole ristiintukia - mutta palkisto on avoin, joten kaikki mahdollisuudet ovat olemassa ennen kuin sinne naulataan katto.
Olohuoneen lattia narisee, ja sen alla on kellari. Palkisto lepää keskellä olevan palkin päällä, ja sen kummallakin puolella on noin 3 metrin jänneväli.
Siellä ei ole ristiintukia - mutta palkisto on avoin, joten kaikki mahdollisuudet ovat olemassa ennen kuin sinne naulataan katto.
Mikael_L, minulla on suunnilleen samat olosuhteet kuin sinulla.
Alakerrassa minulla on jänneväli 3,5m molemmin puolin teräspalkkia. Siellä olen laittanut lyhyitä palkkeja keskelle molempiin suuntiin. Alakerrassa on korkeimmat vaatimukset, siellä oleskellaan eniten ja sinne on myös tulossa kylpyhuone.
Yläkerrassa minulla on jänneväli 4m ja 3m. Olen laittanut lyhyitä palkkeja vain 4m-aukkoon. Vain makuuhuoneita ja en pidä yhtä korkeita vaatimuksia taipuisuudelle.
Alakerrassa minulla on jänneväli 3,5m molemmin puolin teräspalkkia. Siellä olen laittanut lyhyitä palkkeja keskelle molempiin suuntiin. Alakerrassa on korkeimmat vaatimukset, siellä oleskellaan eniten ja sinne on myös tulossa kylpyhuone.
Yläkerrassa minulla on jänneväli 4m ja 3m. Olen laittanut lyhyitä palkkeja vain 4m-aukkoon. Vain makuuhuoneita ja en pidä yhtä korkeita vaatimuksia taipuisuudelle.
Kyllä, tunnen oloni tyytyväiseksi nyt, se on luultavasti tuleva makuuhuone, mikä on todennäköisesti anteeksiantavampi kuin huoneet, joissa oleskellaan päivisin.
Ja jo nyt koen, että palkisto on riittävän vakaa kaikkialla, jo ennen sahanpurun ruuviliimausta (olen asettanut lattiahiomalevyt löyhästi palkkien päälle juuri nyt).
FredrikR, natina-kysymykseen minulla ei ole aavistustakaan ...
Mutta jos liikkuu vähemmän niin ...
Ja jo nyt koen, että palkisto on riittävän vakaa kaikkialla, jo ennen sahanpurun ruuviliimausta (olen asettanut lattiahiomalevyt löyhästi palkkien päälle juuri nyt).
FredrikR, natina-kysymykseen minulla ei ole aavistustakaan ...
Mutta jos liikkuu vähemmän niin ...
Minulla oli periaatteessa samat lähtökohdat ja tein saman ratkaisun. Huomasin myös selkeän eron, kun hyppelin palkkien päällä. Asetin kuitenkin lattialevyt suoraan palkkien päälle - mikä ei tietääkseni ole yhtä jäykkä ratkaisu kuin jos rakentaisi ruuviliimattua lastulevyä käyttäen. Näin jälkikäteen ajatellen olisin varmaan laittanut 2 riviä tukipalkkeja. Niin pieni kustannus/työ koko hommassa kun tekee lattiaremonttia.Mikael_L sanoi:
Luin sieltä sun täältä ja harkitsin ensin ristikoolauksen tekemistä. Puuseppäni (johon minulla on suuri luottamus) varoitti minua siitä. Hänen kokemuksensa mukaan siitä voi tulla 'liian' vahva ja aiheuttaa aallokkomaisen lattian, riippuen siitä, miten lattiaa kuormitetaan. Toisin kuin tukipalkkien kanssa, jossa paino jakautuu tasaisemmin ja useammat palkit taipuvat hieman kuormituspisteestä heikentyen.