Nyt on kulunut jonkin aikaa siitä, kun viimeksi postasin jotain tänne Byggahus-foorumille, mutta nyt minulla on pulma, jota haluaisin keskustella kanssanne täällä foorumilla.
Olen parhaillaan remontoi taloa.
Tästä: 2013
Tähän: 2016
Kuten huomaatte, olen laajentanut ja rakentanut ylös, eli kattokorotus. Kattokorotuksen takia minulla on, kuinka sitten toimiikaan, katkennut diffuusionesteen esto, ja tämä "katkaisu" tulee olemaan molempien kerrosten välillä.
Piirsin yksinkertaisen kuvan, jossa keltaisella havainnollistan eristystä ja sinisellä diffuusionestettä. (piirrän Paper 53:ssa)
Piirros:
Kuten näette, suunnittelen yläkerran diffuusionestettä mahdollisimman lähelle asuintilaa. Ongelma on, kuten näette, että alakerran diffuusionesto menee ulkoseinän kanssa, mikä luo diffuusioavonaisen aukon alakerran ja ullakonvälille.
Syy siihen, miksi haluan toimia kuvan mukaisesti, on se, että olen päättänyt sijoittaa kaikki asennukset ullakolle, eli lämmityksen PEX-putket, käyttöveden PEX-putket ja spiraaliputket, jotka on kytketty talon FTX-järjestelmään.
Nyt kysymykseeni. Mitä riskejä näette tässä rakenteessa? Paras ratkaisu olisi tietenkin saada täysin yhtenäinen kerros alakerrasta yläkertaan, mutta koska talo koostuu kolmesta eri rakennuskaudesta, 1923, 1972 ja 2015/16, se on vaikeaa, joudun asentamaan diffuusionestettä niin hyvin kuin mahdollista.
Jos päätän kulkea diffuusionesteen kanssa enemmän ulkoseinän kautta yläkerrassa, minun on leikattava ja teipattava muovi valtavasti kattotuolien ja asennusten vuoksi, mikä taas voi johtaa tilanteeseen, jossa diffuusionesto ei ole täysin 100% tiivis.
Kiitollinen näkemyksistänne. Miten olisit valinnut toimia ja miksi?
Alla kuva ullakosta: Ehkä tämä herättää vielä lisää kysymyksiä
Hieman eristystietoa:
Ulkoseinä, (ullakko), on eristetty 45 + 145 + 70 (260)
Ulkoseinä, (asuintila), on eristetty 45 + 170 +45 (260)
Katto eristetään 170 + 170 (340mm)
Seinä ullakon ja asuintilan välillä rakennetaan ja eristetään 70 tukirakenteella ja eristeellä.
Kiitos Rockin_john 😊 Se on ollut ja on matka, jonka muistan varmasti loppuelämäni ajan, enkä negatiivisena, vaikka se onkin ollut ajoittain todella, todella rankkaa... Mutta nyt se on alkanut muotoutua, vaikka lompakko kevenee kuukausi kuukaudelta 😓
Eikö ole helpointa laittaa diffuusiosulku alapohjaan välipohjan alle, ulkoseinästä ja sitten ylöspäin yhdistettynä sisäseinän kanssa?
Olen päätynyt tekemään siitä version, mitä sanot. Laajennetussa osassa, missä muovi nousee alakerrasta yläkertaan, olen päättänyt teipata ja muovittaa ulkoseinää pitkin ja jatkaa vinokattoa pitkin. Vanhempi osa vuodelta 1923 pakottaa valitettavasti siihen, että diffuusiosulku katkeaa välipohjan välillä. Teen niin, että laitan noin 40/60 cm irrallista muovia alaspäin lattiaan päin. Tällä tavalla voin luoda tiiviimmän diffuusiosulun sinä päivänä, kun puran sisä/ulkoseinän alakerrassa tulevaisuudessa. Paikoissa, joissa minulla on runsaasti asennuksia, teen juuri kuten sanot Oldboy
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.