H
Olen miettinyt pulpettikaton lisäämistä olemassa olevaan työparakkiin, jossa on tällä hetkellä enemmän tai vähemmän tasainen katto.

Ajattelen, että haluan pulpettikaton, jossa on 3 asteen kaltevuus, nostamalla yhden pitkän sivun vasapuuta. Jos olen laskenut oikein, se tarkoittaa, että vasapuun on oltava 22 cm korkeampi toisella pitkällä sivulla, koska katon leveys on 4,2 metriä. Ero on nykyään 5 cm molempien vasapuiden välillä.

Tietysti voin purkaa toisen pitkän seinän ja vaihtaa olemassa olevat palkit pidempiin, jotta vasapuuta nostetaan. Haluan tietysti tehdä asian helpoksi itselleni, jos se on mahdollista, mutta sen on oltava myös oikein.

Vaihtoehto voisi olla, että laittaisin olemassa olevan vasapuun päälle toisen palkin (45x170 tai 45x195) saadakseni aikaan korkeuden noston? Ajattelen, että uusi palkki kiinnitetään naulalevyillä, jotka ruuvataan kiinni sekä olemassa olevaan vasapuuhun että uuteen "ylempään vasapuuhun".

Yritin tehdä havainnekuvan selventääkseni asiaa. Onko tämä mahdollinen ratkaisu vai onko teillä muita ehdotuksia, kuinka korkeus voitaisiin ratkaista ilman, että koko seinää täytyy purkaa?

• Kaaviokuva pulpettikaton hammarbandin rakentamisesta, jossa uusi ylimääräinen hammarbandi lisätään nykyisen päälle korkeuden lisäämiseksi.
Rickard.
Yksi tavallinen ratkaisu on rakentaa vain uusi katto, joka kallistuu enemmän nykyisen kattorakenteen päälle. Sinun tapauksessasi, kun haluat päästä niin vähän ylös, tämä tarkoittaisi, että nykyisten kattopalkkien/puiden päälle asetetaan puu, joka on sahattu kiilamaiseksi uudella kallistuksella ja kiinnitetään kunnolla alas kattopalkkiin. Silloin ei tarvitse riidellä vanhan kanssa.

• Tykkään
TRJBerg ja 1 muu
  • Laddar…
H
Rickard. Rickard.ag sanoi:
Yleinen ratkaisu on vain rakentaa uusi katto, joka kallistuu enemmän nykyisen kattorakenteen päälle. Tapauksessasi, kun haluat nostaa vähän, se tarkoittaisi, että nykyisten kattopalkkien/rimojen päälle asetetaan kiilamaisesti sahattu palkki uudella kallistuksella, joka kiinnitetään hyvin kattopalkkiin. Silloin ei tarvitse huolehtia vanhasta.
Kiitos nopeasta vastauksesta viestiini.

Ulkokatto on tällä hetkellä kosteusvaurioitunut, joten se täytyy poistaa. Jäljelle jäävät sitten sisäkatto, kattopalkit ja eristys.

Näin ollen rakentaminen nykyisen katon päälle ei onnistu, mutta oletan, että periaate on sama, jos katon ollessa auki rakennan suoraan nykyisten kattopalkkien päälle uusilla kiilamaisilla palkeilla - katso kuva.

Mieluiten jätän nykyiset kattopalkit paikoilleen, jotta minun ei tarvitse purkaa sisäkattoa.

Mitä sanotte muuten ehdotuksestani korottaa hammarbandet, onko ajatus täysin väärä?

• Kattoprojekti, jossa uusi kallistus rakennetaan nykyisten kattopalkkien päälle kilokkeilla. Kuvassa näkyy vanha ja uusi palkki.
Rickard.
Hammarbandin tehtävä on kantaa kattotuolit, eikä sitä tarvitse muuttaa niin kauan kuin asetat uudet koolaukset vanhojen päälle. Sinun ei siis tarvitse tehdä mitään hammarbandille, anna sen vain olla sellaisenaan.

H
Hammarbandets funktion är att bära upp takstolarna och det är inget du ändrar på så länge du ställer dom nya reglarna ovanpå dom gamla. Du behöver alltså inte göra något åt hammarbandet, låt det bara vara som det är.

Arbetsboden konstruktion ser ut så att hammarbandet dels belastas av takreglarna som är 45x145 men den har även en längsgående regel som går på båda långsidorna. Försökt illustrera detta i bilden.

Som jag skrev i första inlägget så behöver jag (om jag räknatt rätt) ha 22 cm i skillnad på främre och bakre del för att uppnå 3 graders lutning över 4.2 meter.

Byggmax har reglar som är 45x220 vilket då skulle fungera. Problemet som dock uppstår är att i framkant så har jag den längsgående regeln som ligger 5cm högre än den befintliga takregeln. Ifall jag inte skall ta bort/kapa den regeln så behöver jag komma över den. För att lyckas med det så behöver jag en regel som är minst 45x270 alternativt så skulle jag behöva lägga två takreglar på varann för att komma över den främre takregeln.

Någon som har tankar eller kommentar över mitt ursprungliga förslag att höja upp den bakre längsgående regeln som vilar på hammarbandet för att på så sätt kunna montera nya takreglar. Finns det några brister / risker med att välja att göra så?

• Rakennuspiirros, jossa näkyy seinä- ja kattopalkit. Kuvassa on esitetty kattopalkeille tulevaa nousua ja sen vaikutusta rakenteeseen.
H
Onko jollakulla ideoita? :thinking:

Rickard.
Oletko ajatellut saavuttaa 3° jotta voit asettaa pappen itse?

H
Oletko ajatellut saavuttaa 3° koska aiot asentaa huopakatteen itse?
Juuri niin - 3 asteen huopakatteen on tarkoitus asentaa itse.

Näen asian niin, että helpointa on korottaa toista pitkää sivua puulla, kuten olen ensimmäisessä viestissäni kuvaillut. Kysymys on, onko tämä tapa hyväksyttävä?

Jos rakennan tällä tavalla, voin rakentaa uuden katon huolehtimatta olemassa olevasta katosta. Nimittäin useita kattotuoleja täytyy vaihtaa. Sitten voin tehdä sen vaihdon myöhemmin sisäpuolelta, kun näyttää siltä, että aion vaihtaa myös sisäkaton.

Nyt tuntuu olevan ensisijaisesti tärkeää saada uusi ulkokatto ennen kunnon talven tuloa. Sisäkaton ja muuta työtä voi tehdä sisäpuolelta.

Joten, mitä mieltä olette lisäämällä ylimääräisen puun ja kiinnittämällä sen naulalevyillä korkeuden nostamiseksi? Onko siitä jotain palautetta?

Viimeksi muokattu:
Rickard.
Tee itsellesi palvelus ja anna itsellesi enemmän kuin 0 % virhemarginaali. Pieninkin virhe katkaisuissa, painumisissa, taipumisissa ja jännityksissä, ja olet väärällä puolella rajaa (joka mielestäni on jo liian alhainen).

Se sääntö, johon viittaat, ei koske hammarbandet, vaan sillä on erilainen ei-kantava tehtävä. Jos haluat tehdä kuten olet ajatellut, sinun täytyy tarkistaa, onko se kiinnitetty ja mitoitetty kestämään koko katon paino.

Rickard.
Kuinka suuri autotalli on? Ehkä on aika investoida kunnolliseen PVC pressuun, joka toimii talvella kattona, ja purkaa ja tehdä perusteellisesti uudelleen keväällä.

Yksi idea on tilata valmiit pulpettikattotuolit uuden kaltevuuden kanssa ja vain asettaa ne olemassa olevan hammarbandin päälle. Todennäköisesti hieman kalliimpi, mutta erittäin yksinkertainen.

Viimeksi muokattu:
H
Tee itsellesi palvelus ja anna itsellesi enemmän kuin 0% virhemarginaalia. Pienin virheellinen leikkaus, painuma, taipuma tai taivutus ja olet rajalla (joka minun mielestäni on jo liian alhainen).
Kaltevuuden osalta olet tietenkin oikeassa. Marginaali on aina hyvä asia! Voin tietysti käyttää 45x220 saadakseni hieman marginaalia. (3.68 astetta)

Kun aloin tarkastella tätä, sain vaikutelman, että sääntö oli osa kantavaa rakennetta - katso ensimmäinen viestini ja kuva. Kun olen kuitenkin saanut palautetta täällä ja olen tarkistanut sekä yhden että kaksi kertaa, olen ymmärtänyt, että se, mitä kirjoitat nyt, pitää paikkansa. Se ei tällä hetkellä ole osa kantavaa rakennetta, sääntö, jota olen katsonut korottaa, on vasarapalkin päällä ja jakaa vasarapalkin nykyisten kattopalkkien kanssa, joita olen myös yrittänyt kuvata.

Sääntö, jonka aion korottaa, on kuitenkin hyvin valittu, sillä sen mitat ovat 50x240. Vastaava sääntö toisella pitkällä sivulla on 50x190, joka myös lepää vasarapalkin päällä. Kiinnityksen osalta sääntöön on käytetty ulkoa kiinnitettävää paneelia. Aiemmin sitä käytettiin myös kohtina silmukoille, jotka käytettiin kopin nostossa. Joten se on tukevasti kiinnitetty vasarapalkkiin, siitä ei pitäisi olla epäilystäkään.

Kuten mainitsin aiemmassa viestissä, se on työmaaparakki, sellainen, joka on rakennustyömailla. Se nostettiin tänne nosturilla.

Tässä viestissä käyttäjä on tehnyt samanlaisen ratkaisun, kun hän nosti vasarapalkkia jälkikäteen, koska unohti, että seinien korkeuden tulisi olla erilainen. Se on sama periaate, jonka olen ajatellut, mutta käytän olemassa olevaa sääntöä enkä aseta uusia suoraan vasarapalkkiin.

Uskon tehdä oikein, tehdä väärin ja saada paljon päänsärkyä, olen liian vanha siihen. Valitettavasti ei ole eri syistä mahdollista odottaa kevääseen saakka tämän työn kanssa.

Haluan myös lisätä, että olen valtavan kiitollinen tästä foorumista saamastani ajasta ja palautteesta. Kiitos Rickard palautteestasi. Minulle harrastesepälle se on todella arvokasta. :ok::ok::ok:

Rickard.
Miksi sain päähäni, että se oli autotalli? No joo, ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun olen väärässä :)

Kahden pystyasennossa olevan tukipuun pinoaminen voi olla epävakaata, joten se on ehkä jotain, mitä sinun täytyy tehdä asialle, mutta muuten se varmasti toimii.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.