5 631 lukukertaa ·
15 vastausta
6k lukukertaa
15 vastausta
Kuinka lisätä sääntö kattoon
Sivu 1 / 2
Jäsen
· Södermanland
· 206 viestiä
Hei!
Aion pian viimeistellä ulkovarastoni rakentamista, mutta minulla on pari kysymystä.
Sisällä katossa ovat kattotuolien tukipuut cc120 välein, luulisin. Nyt haluan asentaa tukipuut niin, että saan cc60. Miten teen sen parhaalla tavalla?
Kun olen onnistunut edellä mainitussa projektissa, aion eristää katon. Ilmarako on jo olemassa, joten siitä minun ei tarvitse huolehtia. Nyt minun pitäisi kiinnittää muovi, laittaa eristeet ja sitten kiinnittää koolaukset cc30 välein?
Jos näin on, mihin kiinnitän kattopaneelit? Koolauksiin vai kattotuoleihin?
Kiitollinen hyvistä neuvoista.
Aion pian viimeistellä ulkovarastoni rakentamista, mutta minulla on pari kysymystä.
Sisällä katossa ovat kattotuolien tukipuut cc120 välein, luulisin. Nyt haluan asentaa tukipuut niin, että saan cc60. Miten teen sen parhaalla tavalla?
Kun olen onnistunut edellä mainitussa projektissa, aion eristää katon. Ilmarako on jo olemassa, joten siitä minun ei tarvitse huolehtia. Nyt minun pitäisi kiinnittää muovi, laittaa eristeet ja sitten kiinnittää koolaukset cc30 välein?
Jos näin on, mihin kiinnitän kattopaneelit? Koolauksiin vai kattotuoleihin?
Kiitollinen hyvistä neuvoista.
Jäsen
· Södermanland
· 206 viestiä
Jäsen
· Södermanland
· 206 viestiä
Joten, muovi -> eristys -> rima -> kattopaneeli? Onko tämä oikea järjestys? :wow:
Ei, eristyksen pitäisi olla muovin päällä. Työjärjestys on kuitenkin oikea.
Mutta minkälainen talo tämä on, onko siellä jo muovia? Muovia ei pitäisi laittaa, jos sitä ei ole muuallakaan, ja mieluiten sen pitäisi mennä myös sisäseinien yli. Höyrynsulku kankaan tai vastaavan muodossa on luultavasti parempi.
Mutta minkälainen talo tämä on, onko siellä jo muovia? Muovia ei pitäisi laittaa, jos sitä ei ole muuallakaan, ja mieluiten sen pitäisi mennä myös sisäseinien yli. Höyrynsulku kankaan tai vastaavan muodossa on luultavasti parempi.
Jäsen
· Södermanland
· 206 viestiä
Se on varasto, uusi, jossa on ^ katto. Ulkopuolelta ja sisältä se näyttää tältä:
Seinät: Seinäpaneeli -> valkoinen kangas -> koolaukset. Tässä olen laittanut eristyksen -> muovi -> OSBlevy.
Katossa on eräänlainen levy (ohut) ja kattotuolit. Tässä ajattelin kiinnittää muovin "kattotuolien koolauksiin", sitten työntää eristeen alas ja sitten kiinnittää koolaukset ja sitten kiinnittää kattolaatan koolauksiin.
Luulin, että muovia tarvittiin.. Toivottavasti minun ei tarvitse poistaa sitä, joka on jo seinälevyjen sisällä.
Seinät: Seinäpaneeli -> valkoinen kangas -> koolaukset. Tässä olen laittanut eristyksen -> muovi -> OSBlevy.
Katossa on eräänlainen levy (ohut) ja kattotuolit. Tässä ajattelin kiinnittää muovin "kattotuolien koolauksiin", sitten työntää eristeen alas ja sitten kiinnittää koolaukset ja sitten kiinnittää kattolaatan koolauksiin.
Luulin, että muovia tarvittiin.. Toivottavasti minun ei tarvitse poistaa sitä, joka on jo seinälevyjen sisällä.
Aiotko lämmittää varaston? Siinä tapauksessa muovi on sopiva. Silloin sinun tulisi olla vähintään 20 cm limitys kaikkialla, myös seinän ja katon välillä, ja teipata kaikki saumat kunnolla ikää kestävällä teipillä. Mutta se ehkä tiesitkin jo.
Muuten oletkin oikeassa, muovi koolinkeihin, sitten ruoteet, sitten eristys muovin ja ruoteiden päälle (pelkkä muovi, joka on kiinnitetty niiteillä, ei jaksa pitää eristystä), ja sitten kattokipsi tai mitä ikinä haluaa siihen.
Muuten oletkin oikeassa, muovi koolinkeihin, sitten ruoteet, sitten eristys muovin ja ruoteiden päälle (pelkkä muovi, joka on kiinnitetty niiteillä, ei jaksa pitää eristystä), ja sitten kattokipsi tai mitä ikinä haluaa siihen.
Jäsen
· Södermanland
· 206 viestiä
Joo, ajattelin laittaa pari lämmitintä ulkovarastoon, jotta se pysyy mukavana kylmimpinä kuukausina.. haluanhan säilyttää värejä ym. 
En ole teipannut... täytyy irrottaa jo kiinnitetyt levyt. Grrrr.
Sitten oletan, että minun täytyy porata aukko tuuletusta varten. Kahdessa kohtaa vai yhdessä.. kaksi arvelen amatöörimäisessä tietämättömyydessäni.
En ole teipannut... täytyy irrottaa jo kiinnitetyt levyt. Grrrr.
Sitten oletan, että minun täytyy porata aukko tuuletusta varten. Kahdessa kohtaa vai yhdessä.. kaksi arvelen amatöörimäisessä tietämättömyydessäni.
Onko se itsenäinen?
En usko, että koko varasto mädäntyy vain siksi, että et ole teipannut saumoja, oikeasti. Pieni ilmanvaihto ei ole haittaa, mutta muista, että pieni tila ei ehkä tarvitse kovin paljon, olisi harmi tuulettaa pois se mukava lämpö, josta olet maksanut, turhaan.
En usko, että koko varasto mädäntyy vain siksi, että et ole teipannut saumoja, oikeasti. Pieni ilmanvaihto ei ole haittaa, mutta muista, että pieni tila ei ehkä tarvitse kovin paljon, olisi harmi tuulettaa pois se mukava lämpö, josta olet maksanut, turhaan.
Jäsen
· Södermanland
· 206 viestiä
Erillinen. OK, teippaan jäljellä olevat osat ja mietin loput.cheetah1 sanoi:
Ajatus: Pitäisikö muovittaa ja eristää aivan harjaan asti – vai? Oletan niin, mutta olen epävarma,.
Jäsen
· Södermanland
· 206 viestiä
Hanpuut ovat kattoristikon alempi vaakasuora osa. Harjakatossa ilman esillä olevia hanpuita käytetään yleensä harja palkkia.
En oikeastaan tiedä, mikä on sopivaa tehdä, kun on harjakatto. Tietenkin sinun pitää olla muovi ja eristys aivan ylös asti, toisaalta en ole varma, mikä on sopivaa ilmaraon jne. kanssa...
En oikeastaan tiedä, mikä on sopivaa tehdä, kun on harjakatto. Tietenkin sinun pitää olla muovi ja eristys aivan ylös asti, toisaalta en ole varma, mikä on sopivaa ilmaraon jne. kanssa...
Jos muovi menee hieman pieleen, ei se ole maailmanloppu, talossahan tulee paljon kosteutta elämästämme ja elintavoistamme, varastossa sinulla ei ole sitä ongelmaa samalla tavalla, jos sinulla on kannet maalipurkeissa, siis 
Jäsen
· Södermanland
· 206 viestiä
Joo, mutta onhan siellä vaakasuoria palkkeja, muistin juuri. Kattotuolit näyttävät kolmioilta. Aion osittain asentaa kattopaneeleja myös näihin palkkeihin kiinnittääkseni valaisimia. Tarvitsenko taakse myös rimoja?cheetah1 sanoi:Hanbjälkar ovat kattotuolien alempi vaakasuora osa. Kun on harjakatto ilman paljastettuja hanbjälkar, käytetään yleensä nokesädettä.
En oikeastaan tiedä, mikä olisi sopivaa tehdä, kun on harjakatto. Tietenkin sinun pitäisi käyttää muovia ja eristystä aivan ylös asti, mutta olen vähän epävarma siitä, mikä olisi sopivaa tuuletusraon kanssa jne...