24 149 lukukertaa ·
11 vastausta
24k lukukertaa
11 vastausta
Kuinka liimata kipsi Leca-seinään?
Nyt on aika mennä alas kaivokseen ja aloittaa kellarikerroksen sisustus. Ajatuksena oli kiinnittää kipsilevyt suoraan olemassa oleviin Leca-väliseiniin. Ymmärtääkseni tämä onnistuu esimerkiksi kipsitasoitteella/kaakeliliimalla.
Onko jollakulla kokemusta/vinkkejä tästä?
Onko jollakulla kokemusta/vinkkejä tästä?
Löysin itse vähän tietoa Norgipsistä, sivut 18-20:
http://www.norgips.se/pdf/6_0_2004_1-20.pdf
Jollain kokemuksia/vinkkejä?
http://www.norgips.se/pdf/6_0_2004_1-20.pdf
Jollain kokemuksia/vinkkejä?
On aivan erinomaista liimata kipsilaastia kiviseinään! Tein sen itse äskettäin, kun remontoin taloni puolikellarikerroksen.
Levitettiin kipsilaasti laastikauhalla, koska seinät olivat melko epätasaisia. Levitettiin 3 - 4 pystysuoraa laastijuovaa vanhalle seinälle ja painettiin sitten levyt paikalleen. Varmasti yhtä hyvin voi levittää laastia levyn takapuolelle!
Jotta seinästä tulisi tasainen, käytimme oikolaudaa, kun painoimme levyt kiinni.
Levitettiin kipsilaasti laastikauhalla, koska seinät olivat melko epätasaisia. Levitettiin 3 - 4 pystysuoraa laastijuovaa vanhalle seinälle ja painettiin sitten levyt paikalleen. Varmasti yhtä hyvin voi levittää laastia levyn takapuolelle!
Jotta seinästä tulisi tasainen, käytimme oikolaudaa, kun painoimme levyt kiinni.
Kyllä vain...se menee erinomaisesti ja on kätevää...mutta sinulla on ongelmia tulevaisuudessa, kun se alkaa mustua kipsin takapuolella...käytä ilmastoituja hattuprofiileja, jotta saat ilmaa/epäorgaanista materiaalia kipsin taakse...anaitis sanoi:Se menee erinomaisesti liimaamalla kipsilaasti kiviseinää vasten! Tein sen itse äskettäin, kun remontoin taloni rinnekerrosta.
Levitettiin kipsilaasti muurauslastalla, koska seinät olivat melko epätasaisia. Laitoimme 3 - 4 pystysuoraa laastiraitaa vanhalle seinälle ja painoimme sitten levyt kiinni. On varmasti yhtä hyvä laittaa laasti levyn takapuolelle!
Saadaksemme seinän tasaiseksi käytimme mittalautaa, kun painoimme levyt paikoilleen.
Ajatuksena oli olla tekemättä seinästä vielä paksumpaa kuin alkuperäisen 150 leca + 2*13 kipsi.
Toki ilmastointi voi olla hyvä, lisäksi se helpottaa sähköasennuksia ym. Kysymys kuitenkin on, TARVITAANKO ilmastointia todella :question
Täällä puhumme ainoastaan kipsin liimauksesta väliseiniin (ei ulkoseiniin), eristetty pohja (300), osittain maanpäällinen kerros on ollut lämmitettynä 18 kuukautta, joten mitään jäljellä olevaa rakennuskosteutta ei pitäisi olla, koneellinen poistoilma ym.
Jos asiantuntijat ja Phille ehdottavat ehdottomasti tuuletusta, silloin se tehdään! Ei ongelma MUTTA onko joku nähnyt/kokenut/uskoo, että tulee ongelmia mustien pisteiden = home :question
Toki ilmastointi voi olla hyvä, lisäksi se helpottaa sähköasennuksia ym. Kysymys kuitenkin on, TARVITAANKO ilmastointia todella :question
Täällä puhumme ainoastaan kipsin liimauksesta väliseiniin (ei ulkoseiniin), eristetty pohja (300), osittain maanpäällinen kerros on ollut lämmitettynä 18 kuukautta, joten mitään jäljellä olevaa rakennuskosteutta ei pitäisi olla, koneellinen poistoilma ym.
Jos asiantuntijat ja Phille ehdottavat ehdottomasti tuuletusta, silloin se tehdään! Ei ongelma MUTTA onko joku nähnyt/kokenut/uskoo, että tulee ongelmia mustien pisteiden = home :question
Kipsilaasti on muuten yksi vaihtoehto, jolloin ei tarvitse huolehtia kipsilevyjen paperista, ja pinta on täysin sileä kuten kipsilevy. Meillä on kipsilaasti kaikilla kellarin ulkoseinillä paitsi varastotiloissa, joissa on sementtipohjainen rappaus (kuitenkin sisäseinät ovat puuta ja niissä on tavalliset kipsilevyt, mutta diffuusioesteet kaikilla kiviseinillä ja lattialla).
Sinun kannattaa silti käyttää paperinauhaa. Vaikka alusta periaatteessa on liikkumattomana, liikkuvat leca ja muut ”liikkumattomat” alustat hieman eri tavalla kuin kipsi. Minun saumat remonttikipsissä, joka on liimattu kevytbetoniin, ovat esimerkiksi talvella hienon hienoja halkeamia, joissa ei ole nauhaa.É ÉlPon sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi