16 916 lukukertaa ·
7 vastausta
17k lukukertaa
7 vastausta
Kuinka kunnostaa pienempiä halkeamia rapatussa julkisivussa?
Hei,
Aion korjata muutamia pieniä halkeamia julkisivussa ja pohdin, irtoako käyttämäni kalkkilaasti ajan myötä suhteellisen pienten, noin 5-10 mm syvien halkeamien takia (ks. kuva 1). Vaihtoehtona olisi täyttää nämä halkeamat Fischer Cement Expressillä, joka on kuulemma tehty juuri tällaisille halkeamille, katso kuva 2. Mitä mieltä olette, vanha kunnon kalkkilaasti vai jokin moderni tuubi...?
Lisäksi olen kitannut pois ulkokuoren rappauksesta ja maalista joissakin kohdissa, joissa tämä oli irronnut rappauksesta. Nämä ovat yhden tai kahden kämmenen kokoisia ja enintään 1-3 mm syviä (ks. kuva 3). Luuletteko, että kannattaa rapata kalkkilaastilla, vai pitäisikö vain maalata päälle korjaamatta sitä (riskinä, että se näyttää ikävältä)?
Terveisin
Mats
Aion korjata muutamia pieniä halkeamia julkisivussa ja pohdin, irtoako käyttämäni kalkkilaasti ajan myötä suhteellisen pienten, noin 5-10 mm syvien halkeamien takia (ks. kuva 1). Vaihtoehtona olisi täyttää nämä halkeamat Fischer Cement Expressillä, joka on kuulemma tehty juuri tällaisille halkeamille, katso kuva 2. Mitä mieltä olette, vanha kunnon kalkkilaasti vai jokin moderni tuubi...?
Lisäksi olen kitannut pois ulkokuoren rappauksesta ja maalista joissakin kohdissa, joissa tämä oli irronnut rappauksesta. Nämä ovat yhden tai kahden kämmenen kokoisia ja enintään 1-3 mm syviä (ks. kuva 3). Luuletteko, että kannattaa rapata kalkkilaastilla, vai pitäisikö vain maalata päälle korjaamatta sitä (riskinä, että se näyttää ikävältä)?
Terveisin
Mats
Rakennusperinteen vaalija
· 3 512 viestiä
Mielestäni rappaus ei näytä puhtaalta kalkkirappaukselta. On liian harmaa siihen. Paras on aina korjata rappauksella, joka muistuttaa olemassa olevaa.
Olen samaa mieltä, näyttää kalkitulta KC-rapatulta kuvissa.
Riippumatta siitä, tämä pitäisi korjata laastilla eikä millään tuubista.
Jos se on KC-rappaus, hakkaat irti kaiken irtonaisen materiaalin (myös sen, joka hiekkautuu) kunnes saavut kiinteään ja tuoreeseen rappaukseen. Sitten voit käyttää C-laastia 0-1mm fraktiolla, jonka levität terässilottimella ja sitten hiot äärettömyyteen hiomalevyllä.
Riippumatta siitä, tämä pitäisi korjata laastilla eikä millään tuubista.
Jos se on KC-rappaus, hakkaat irti kaiken irtonaisen materiaalin (myös sen, joka hiekkautuu) kunnes saavut kiinteään ja tuoreeseen rappaukseen. Sitten voit käyttää C-laastia 0-1mm fraktiolla, jonka levität terässilottimella ja sitten hiot äärettömyyteen hiomalevyllä.
Viimeksi muokattu:
Ok, jatkan sementtilaastilla. Olen myös skeptinen tuubitavaroiden kanssa, erityisesti tässä tapauksessa! 
Minulla on tuoretta rappausta, joka ei hiekoitu, mutta uskotteko silti, että 1-3mm kerros, joka levitetään vähitellen ohentuen, ei olisi liian ohut?
Minulla on tuoretta rappausta, joka ei hiekoitu, mutta uskotteko silti, että 1-3mm kerros, joka levitetään vähitellen ohentuen, ei olisi liian ohut?
Ei, jos käytät 0-1 mm laastia (tämä on hiekanjyvien koko). Tavallinen rappauslaasti on 0-3 mm ja silloin olisi ongelma levittää näin ohut kerros.Skånepåg sanoi:
OK, sitten se on 0-1mm! 
Syy siihen, miksi ajattelin kalkkirappausta, oli, että rakennuskauppias neuvoi minua talon, kuten meidän, joka on rakennettu 60-luvulla, voi olla vaikea sanoa, millaista rappausta se on, ja että silloin on aina parempi käyttää heikompaa rappausta ulkopuolella, että se ikään kuin ei voi mennä pieleen... Ajatuksia siitä?
Syy siihen, miksi ajattelin kalkkirappausta, oli, että rakennuskauppias neuvoi minua talon, kuten meidän, joka on rakennettu 60-luvulla, voi olla vaikea sanoa, millaista rappausta se on, ja että silloin on aina parempi käyttää heikompaa rappausta ulkopuolella, että se ikään kuin ei voi mennä pieleen... Ajatuksia siitä?
On totta, että aina pitäisi käyttää heikointa laastia ulkopuolella. C-laasti on heikoin KC-laasti (kalkkisementti), joten se on varma valinta, jos seinissä on KC-laastia. On siis kolme erilaista laastia, joita voi olla: kalkkilaasti, kc-laasti ja puhdas sementtilaasti. Todennäköisesti, jos katson kuvia, on KC-laasti.Skånepåg sanoi:OK, sitten se on 0-1mm!
Syy siihen, miksi mietin kalkkilaastia, oli että rautakaupassa minulle sanottiin, että meidän ikäisessä 60-luvulla rakennetussa talossa voi olla vaikea sanoa, mikä laasti on kyseessä, ja että paras ratkaisu olisi aina käyttää heikointa laastia ulkopinnassa, koska silloin ei voi mennä pieleen... Ajatuksia siitä?
Rakennusperinteen vaalija
· 3 512 viestiä
.....Ja sellaiselle pinnalle kalkkiväri ei tartu erityisen hyvin. Kc-väri hydraulit sopii paremmin. Paras vaihtoehto on, jos voit parantaa samalla värillä, joka oli aiemmin.
Klikkaa tästä vastataksesi