Vanha muurattu portinpylväs on haljennut ja meidän täytyy irrottaa kaikki löysä materiaali ja korjata se. Olemme yrittäneet löytää käsityöläisiä tekemään tämän, mutta työ näyttää olevan liian pieni houkutellakseen ketään. Joten meidän täytyy ratkaista se itse. Miten teemme? Emme tiedä tästä mitään.

• Vanha muurattu portinpylväs, joka on haljennut; osa betonista irronnut paljastaen sisätilan. Taustalla näkyy metalliaita ja katua.
  • Vanha murtunut tiilien porttipylvään päältä, jossa näkyy vaurioitunutta ja irtoavaa materiaalia. Taustalla näkyy soramaista maata.
Olin koputtanut pois kaiken irtonaisen ja tehnyt valumuotin kahdesta vanerilevystä ja kiinnittänyt tolppaan kiristyshihnoilla, sitten sekoittanut hienobetonin ja täyttänyt muotin.

Kun betoni oli kovettunut, olin hionut hieman tarpeen mukaan ja sitten maalannut tolpan sopivalla diffuusioavonaisella maalilla. Silikaattimaali toiminee hyvin. Betonipylväs korjattuna: Kaksi vaneria muottina, täytetty hienobetonilla. Pinta maalattu diffuusioavoimella maalilla. Silikaattimaalit sopivat.

• Tykkään
Kattner68 ja 1 muu
  • Laddar…
Hieno tolppa ja ennen kaikkea hienot portit!

• Tykkään
Kattner68
  • Laddar…
Naputa irtonaiset pois (varovasti), poraa reikiä ja kiinnitä muutama ruostumaton ruuvi, jotka jäävät hieman ulos, ota kaksi levyä ja kiinnitä kiristysliinalla tolpan ympäri, sekoita betoni ja kaada reikään, lyö vasaralla levyjä jotta mahdollinen ilma poistuu ja muotti täyttyy.

• Tykkään
Kattner68 ja 1 muu
  • Laddar…
Kyllä, ruuveja minäkin olin kiinnittänyt kuten topmount kirjoittaa.

Niiden tulee siis olla kiinni vahingossa selventääksesi. Ne toimivat raudoituksena uudelle betonille ja tekevät siitä sekä kiinnittyvän että kestävämmän.

Hyvä vinkki vasaran kanssa myös, silloin betoni asettuu oikein ja ilma poistuu.

Tasoita uuden tolpan yläosa niin, että se on sileä ja kaunis, yritä välttää kuopan syntymistä, johon vesi voi jäädä seisomaan.

Betonin on oltava kostea kovettuessaan. Joten valetun ja kovettumisen jälkeen betonia tulisi jälkikastella muutaman päivän ajan tai kääriä tolpan yläosa muoviin pitääkseen veden sisällä.

Muotit irtoavat yleensä hyvin mielestäni, mutta jos on huolestunut, voi käyttää irrotusainetta muotin sisäpuolella, jotta se irtoaa helpommin. Esimerkiksi:

https://www.bauhaus.se/formolja-bio...xd_kwC8BbD1ddyE2SDmuL7f-Mtk#go-to-description

Olen samaa mieltä yonnan kanssa myös, hienot tolpat ja portit!

• Tykkään
Kattner68
  • Laddar…
Pinta näyttää pikemminkin rapatulta/liejulattialta kuin valetulta, joten jos et halua, että korjaus näkyy, sinun pitäisi pikemminkin korjata rikkoutunut laastilla ja sitten rapata - mieluiten koko pinta, mutta silloin sinun täytyy irrottaa kaikki rappaus sivuilta, joilla on vaurioita.

• Tykkään
Kattner68 ja 1 muu
  • Laddar…
Olen samaa mieltä, mutta olisin kuitenkin tehnyt kuten aiemmin kuvailin. Syy tähän on, että laastin ja rappauksen tekeminen on työläämpää ja vie enemmän aikaa. Myös riski, ettei siitä tule hyvää, on suurempi, jos ei ole kokemusta. Rappaaminen on taito.

Uskon, että valaminen ja sen jälkeen kevyt hionta, jos tarpeen, ja sitten maalaus uudelleen antavat lähes näkymättömän korjauksen pienellä työmäärällä.

• Tykkään
Kattner68
  • Laddar…
Kiitos nopeista vastauksista. Se ei kuulosta niin vaikealta, joten aiomme yrittää. Muutama kysymys.
1. Finbetong - onko se tyyppiä Finja kuten tässä linkissä? https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/finbetong?id=5511005
2. Toimiiko vaneri? Ei tarvitse olla niitä ruskeita levyjä (en tiedä mitä ne ovat), joita olen nähnyt rakentajien käyttävän esimerkiksi perustusvaluissa?
3. Raudoitus/Ruuvi, onko olemassa jokin erityinen ruuvityyppi, paksuus? Tarvitseeko se tapittaa vai ei?

Kiitos kehuista tolppien ja portin suhteen. Toivottavasti tämä onnistuu nyt hyvin.

1 kyllä
2 kyllä, mutta voitele sitä öljyllä (esim. keittiöstä) niin se irtoaa helpommin.
3 käytä tulppia, ruuvin valinta ei vaikuta paljon.

• Tykkään
Kattner68
  • Laddar…
Kiitos👍

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.