1 752 lukukertaa ·
5 vastausta
2k lukukertaa
5 vastausta
Kuinka korjata kahden yhteenliitetyn parrun upotus parhaalla tavalla?
Hei!
Ajattelin rakentaa puupinon 45*45-rangoista.
Olen suunnitellut jonkinlaisen rakenteen, joka koostuu tukijaloista, jotka ovat pitkittäin ja päädyissä muodostaen H:n.
H:n poikkipuun päälle ajattelin laittaa muutaman lankun hyllytasoksi puulle.
Ylhäälle ehkä tulee vielä yksi poikkipuu, johon kiinnitän peltikaton.
Joka tapauksessa, jotta siitä tulisi tukeva, ajattelin tehdä liitokset mitä luulen kutsutaan "puolittain puolittain". Suunnilleen kuten tässä kuvassa:
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/154021-vilket-lim-teknik-till-denna-hylla-2.html
Pinon on tarkoitus saada pientä tukea kivilaatoilta jaloilla, siksi alin poikkipuu tulee hieman korkeammalle jalassa, suunnilleen kuten kuvassa.
Ajattelin nyt kysyä, mikä olisi paras tapa tehdä lovi.
Yksi tapa on sahata kaksi uraa 22,5 mm syvyyteen 45 mm etäisyydelle toisistaan ja sitten käyttää vasaraa ja talttaa.
Mutta ehkä on olemassa fiksumpi tapa?
Minulla on käytettävissä jiirisaha, pistosaha, iIrwin-porat ja käsipyörösaha ym.
Kiitollinen vinkeistä.
Ystävällisin terveisin
Fredrik
Ajattelin rakentaa puupinon 45*45-rangoista.
Olen suunnitellut jonkinlaisen rakenteen, joka koostuu tukijaloista, jotka ovat pitkittäin ja päädyissä muodostaen H:n.
H:n poikkipuun päälle ajattelin laittaa muutaman lankun hyllytasoksi puulle.
Ylhäälle ehkä tulee vielä yksi poikkipuu, johon kiinnitän peltikaton.
Joka tapauksessa, jotta siitä tulisi tukeva, ajattelin tehdä liitokset mitä luulen kutsutaan "puolittain puolittain". Suunnilleen kuten tässä kuvassa:
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/154021-vilket-lim-teknik-till-denna-hylla-2.html
Pinon on tarkoitus saada pientä tukea kivilaatoilta jaloilla, siksi alin poikkipuu tulee hieman korkeammalle jalassa, suunnilleen kuten kuvassa.
Ajattelin nyt kysyä, mikä olisi paras tapa tehdä lovi.
Yksi tapa on sahata kaksi uraa 22,5 mm syvyyteen 45 mm etäisyydelle toisistaan ja sitten käyttää vasaraa ja talttaa.
Mutta ehkä on olemassa fiksumpi tapa?
Minulla on käytettävissä jiirisaha, pistosaha, iIrwin-porat ja käsipyörösaha ym.
Kiitollinen vinkeistä.
Ystävällisin terveisin
Fredrik
Vaikuttaa vakavalta jakaa puolet ja puolet puuvajassa, mutta ei ollenkaan virheellistä. Vasara ja taltat eivät ole tarpeen. Sahaa tiiviisti, sitten ota veitsi viimeistelläksesi. Temppu on sahata todella tiukasti, noin 2-3 mm välein, ja ole tarkka, jotta saat oikean syvyyden leikkauksiin.
Hei!
Kiitos vastauksestasi, tarkoitat siis, että yhdelle aukolle käytät ei vain kahta raitaa käsipyörösahalla, vaan useita, kunnes koko aukko on melkein valmis? Sitten puhdistat pois sen, mikä mahdollisesti jää esiin terävällä veitsellä.
Kuulostaa erittäin fiksulta.
Minun täytyy tarkistaa, voiko minun katkaisuteräni lukita syvyyteen.
Silloin voin ehkä käyttää useampia samaan aikaan jopa.
Muuten käsipyörösaha saa tehdä työn.
Ystävällisin terveisin
Fredrik
Kiitos vastauksestasi, tarkoitat siis, että yhdelle aukolle käytät ei vain kahta raitaa käsipyörösahalla, vaan useita, kunnes koko aukko on melkein valmis? Sitten puhdistat pois sen, mikä mahdollisesti jää esiin terävällä veitsellä.
Kuulostaa erittäin fiksulta.
Minun täytyy tarkistaa, voiko minun katkaisuteräni lukita syvyyteen.
Silloin voin ehkä käyttää useampia samaan aikaan jopa.
Muuten käsipyörösaha saa tehdä työn.
Ystävällisin terveisin
Fredrik
Juuri niin minä tarkoitan. Helpoin tapa on katkaisu-/jiirisahalla. Syvyyden asettaminen ei ole tarpeen, pysähdy vain viivaan, jonka ensin piirrät kappaleeseen. Muuten uskon enemmän pistosahaan tai kuviosahaan kuin käsipyörösahaan.
Viimeksi muokattu:
Isäni käytti toista temppua, kun rakensimme leikkimökkiä. Sahaa pistosahalla tai muulla sahalla alas uran molemmilta puolilta. Sitten voimakas isku vasaralla poistettavaan palikkaan. Valmis. Ei tarvita mitään taltoja tai muuta, vain vähän tukea säännön alle. Hämmästyin itsekin, kuinka hyvin se onnistui.
Todella mielenkiintoista!
Tuntuu siltä, että ensimmäiset yritykset voivat helposti olla vähän niin ja näin.
Mutta muutaman kerran jälkeen sen kyllä oppii.
Aion ehdottomasti kokeilla tätä ja katsoa, voiko harjoitella.
Tuntuu siltä, että ensimmäiset yritykset voivat helposti olla vähän niin ja näin.
Mutta muutaman kerran jälkeen sen kyllä oppii.
Aion ehdottomasti kokeilla tätä ja katsoa, voiko harjoitella.
Klikkaa tästä vastataksesi