Hei!

Olen suunnittelemassa kellarini remonttia, joka on kosteusvaurioitunut, ja olen varannut salaojituksen. Kysymys on, mitä tehdään sen jälkeen ja sen jälkeen, kun kaikki irtonaiset materiaalit on poistettu, millaisella laastilla seinät käsitellään? Asennetaanko ylärakenteet ilmarakoineen? Onko mitään järkeä käyttää kipsilevyjä siinä tapauksessa?

Ensimmäinen viestini täällä! Kiitollinen vastauksista :D

Hei ja tervetuloa BH:iin.

Tavallinen rappauslaasti pitäisi toimia, mutta se voi riippua siitä, mitä mtrl on kellarin seinissä.

Runkorakenteiset seinät (ja lattiat) tulisi välttää kellarissa. Se on aina varma tapa pyytää kosteongelmia/homeongelmia. Ei ole olemassa tapaa rakentaa, joka ei olisi riskirakenne, vain enemmän tai vähemmän huonoja.

Salaojitus voi auttaa seinien kosteuteen, mutta se ei koskaan estä maapohjaista kosteutta, joka, jos kyseessä on vanhempi talo, kulkee usein perustan kautta ylös seinien alaosiin, myös sisäseiniin. Ainoa järkevä tapa käsitellä sitä on käyttää kosteutta läpäisevää maalia (silikaatit) ja olla asettamatta suuria tiiviitä esineitä/huonekaluja seinien viereen tai tukkiutumasta lattioita. Kaapit ja sokkelilla varustetut huonekalut ovat kaksi esimerkkiä, joita tulisi välttää.

Kuitenkin olosuhteet ovat ainutlaatuisia jokaiselle talolle/paikalle, joten se riippuu. :)

P
Nyt minulla ei tosin ollut kosteutta. Mutta edellinen omistaja oli laittanut puupalkit ja eristeen suoraan betoniseinää vasten. Revin sen heti nähdäkseni oikeastaan, löytäisinkö telekaapelin sieltä, mutta sitä ei ollut =)

Revimme alas kaiken, mikä oli puuta ja eristystä, ja piilotimme sähköt. Siistimme pinnan hienobetoni kanssa saadaksemme sileän pinnan. Sitten käytimme stobrukia valkoisilla väripigmenteillä. Siitä tuli todella hieno =) Ja emme todellakaan tarvinneet eristystä kellarissa.

Aion käyttää samaa reseptiä muissa kellarin huoneissa. Aion laittaa makuuhuoneen yhteen kellarin huoneista myös.

• Tyhjä kellaritila remontin aikana, seinillä näkyy putkistot ja kaapelit, lattialla on vaaleat laatat ja katossa puinen paneeli.
  • Tyhjä kellaritila, jossa on valkoiset seinät, laatat lattialla ja katto valopaneeleilla. Seinillä näkyy sähköpistorasiat.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.