Olen jumissa pojan makuuhuoneen kanssa!
Höyrynsulku ja harvalaudoitus on asennettu kattoon ja vinoon kattoon ja olen valmis aloittamaan kipsilevyn asentamisen sekä kattoon, vinoon kattoon että seiniin. Sitten näen ongelman. Tai oikeastaan olen huomannut sen kauan sitten, mutta en ole jaksanut...
Ulkoseinä, joka kohtaa vinon katon, kallistuu ulospäin (lattialta katsoen ylöspäin) ja se kallistuu eri verran. Kulmassa ulkoseinä-ulkoseinä ei kallistu ollenkaan, mutta mitä kauemmas kulmasta mennään, sitä enemmän se kallistuu ulospäin. Jossain huoneen keskivaiheilla kallistuminen alkaa sitten hieman vähentyä.
Seurauksena on, että jos asetan kipsilevyn siten, että saan siistin siirtymän vinon katon ja ulkoseinän välillä kulmassa, jossa ei ole kallistusta, saan aikaan noin 3-4 cm reiän, jossa kallistus on pahimmillaan. Ei mitään, mitä voi yksinkertaisesti piilottaa pienellä listalla.
Miten toimin nyt?
Täytyykö kääriä hihat, sahata ulos metrin pituisia kiiloja ja harventaa cc30 välein ulkoseinää vasten, vai onko olemassa helpompia tapoja?
Talo on rakennettu vuonna -46 ja vinon ulkoseinän, johon aion kiinnittää kipsilevyt, on pystyssä olevista lankuista tukevaa kokoa. Katto ja vino katto on, kuten sanottu, jo harvennettu.
Sitten minulla on pieni lisäongelma. Miten estää kipsilevyä liukumasta pois kipsilevynosturista, kun vino katto kallistuu 40 astetta? Nosturi on malli, jota voi kallistaa.
terv. Carl-Johan