48 116 lukukertaa ·
33 vastausta
48k lukukertaa
33 vastausta
Kuinka kiinnittää raskas TV kipsiseinään, jossa on teräsprofiilit?
Hei,
Poikani on juuri muuttanut uuteen asuntoon. Kun ripustimme pari taulua, huomasimme, että kipsilevyjen takana on teräskiskoja. Varmasti hyvä juttu, nykyaikaiset talot rakennetaan ilmeisesti näin..
Hänellä on vanha (litteä) TV, 65 tuumaa, hirviö joka painaa noin 65-70 kg, ja hän haluaa kiinnittää sen seinälle. Kunnon seinäteline, joka on noin 90 cm leveä ja 20 cm korkea, on hankittu.
Mutta kysymys kuuluu, kuinka kiinnittää tällainen hirviö kipsiseinään, jossa on teräskiskot takana? (ilmeisesti kiskojen väli on 60 cm)
Itse asun vanhassa talossa, jossa on tiiliseinät, eikä minulla ole kokemusta raskaiden esineiden kiinnittämisestä kipsiseiniin, mutta ajattelen, että myös keittiökaapit tai seinähyllyt painavat aika paljon, joten varmasti on olemassa hyviä ratkaisuja
Olen etsinyt tietoa täältä rakennusfoorumeilta sekä verkosta, mutta löytänyt vain järkeviä tietoja, joissa on mukana puukiskot.
Eikö teräskiskoihin voi ruuvata niin, että se kiinnittyy kunnolla? (mutta ehkä nämä ovat aika ohutta peltiä?)
Kiitollinen ehdotuksista, neuvoista tai kokemuksista!
Poikani on juuri muuttanut uuteen asuntoon. Kun ripustimme pari taulua, huomasimme, että kipsilevyjen takana on teräskiskoja. Varmasti hyvä juttu, nykyaikaiset talot rakennetaan ilmeisesti näin..
Hänellä on vanha (litteä) TV, 65 tuumaa, hirviö joka painaa noin 65-70 kg, ja hän haluaa kiinnittää sen seinälle. Kunnon seinäteline, joka on noin 90 cm leveä ja 20 cm korkea, on hankittu.
Mutta kysymys kuuluu, kuinka kiinnittää tällainen hirviö kipsiseinään, jossa on teräskiskot takana? (ilmeisesti kiskojen väli on 60 cm)
Itse asun vanhassa talossa, jossa on tiiliseinät, eikä minulla ole kokemusta raskaiden esineiden kiinnittämisestä kipsiseiniin, mutta ajattelen, että myös keittiökaapit tai seinähyllyt painavat aika paljon, joten varmasti on olemassa hyviä ratkaisuja
Olen etsinyt tietoa täältä rakennusfoorumeilta sekä verkosta, mutta löytänyt vain järkeviä tietoja, joissa on mukana puukiskot.
Eikö teräskiskoihin voi ruuvata niin, että se kiinnittyy kunnolla? (mutta ehkä nämä ovat aika ohutta peltiä?)
Kiitollinen ehdotuksista, neuvoista tai kokemuksista!
Miten aiot tehdä seinäkiinnikkeen? Tietysti voit tähdätä terässääntöön, mutta itse olisin käyttänyt Molly-ankkureita myös näissä. Tuskinpa on monia seinäkiinnikkeitä, jotka ovat luokiteltu kantamaan sen painon, jonka sanoit sillä olevan. Vai aiotko myös suunnitella kiinnikkeen itse?
Seinäteline on jo pojallani, kunnollinen sellainen, joka kestää vähintään 75 kg. Paketissa tuli mukana ranskalaisia puuruuvia ja ohjeen mukaan ne pitäisi kiinnittää puurankoihin.
Valitettavasti teräsrankoista ei sanota mitään.
Mutta mielenkiintoinen idea käyttää molly-teräsrankoja!
Silloin pitää siis porata melko iso reikä teräsrankaan+kipsiin?
Kyllä se kuulostaa järkevältä, tiedätkö ketään, joka olisi kokeillut tätä?
Muussa tapauksessa ajattelin, että ehkä voisi käyttää jonkinlaisia itseporaavia ruuveja, kuten sellaisia, joilla kipsi kiinnitetään (mutta pidempiä)? Ongelma näiden ruuvien kanssa on, että ne vaikuttavat heikoilta, vain noin 3,5 mm paksuja, ja niitä on käytettävissä vain 4 kappaletta (2 ruuvia per ranka (ylhäällä, alhaalla, seinätelineessä) ja kaksi rankaa (vasen, oikea)). Sen lisäksi noin 4 mollyä kipsissä.
Valitettavasti teräsrankoista ei sanota mitään.
Mutta mielenkiintoinen idea käyttää molly-teräsrankoja!
Silloin pitää siis porata melko iso reikä teräsrankaan+kipsiin?
Kyllä se kuulostaa järkevältä, tiedätkö ketään, joka olisi kokeillut tätä?
Muussa tapauksessa ajattelin, että ehkä voisi käyttää jonkinlaisia itseporaavia ruuveja, kuten sellaisia, joilla kipsi kiinnitetään (mutta pidempiä)? Ongelma näiden ruuvien kanssa on, että ne vaikuttavat heikoilta, vain noin 3,5 mm paksuja, ja niitä on käytettävissä vain 4 kappaletta (2 ruuvia per ranka (ylhäällä, alhaalla, seinätelineessä) ja kaksi rankaa (vasen, oikea)). Sen lisäksi noin 4 mollyä kipsissä.
OK kiitos! Mutta kehitä mielellään.
Miksi ei molly teräsprofiileissa? (tuntuu spontaanisti hyvältä idealta, missä pitäisi saada kunnollinen vastatuki taaksepäin käännetyillä siivillä takana, sisällä, teräsprofiilissa, vai?)
Jos karkea kierteinen puuruuvi, pitäisi ensin varmaan porata pienempi reikä?
Miksi ei molly teräsprofiileissa? (tuntuu spontaanisti hyvältä idealta, missä pitäisi saada kunnollinen vastatuki taaksepäin käännetyillä siivillä takana, sisällä, teräsprofiilissa, vai?)
Jos karkea kierteinen puuruuvi, pitäisi ensin varmaan porata pienempi reikä?
Jos kyseessä on uusi asuinhuoneisto, tarkista piirustus, siellä seinä on usein vahvistettu televisiota varten. Kun katson kodin asiakirjoja, ilmenee mistä kohdasta vahvistus alkaa ikkunasta ja millä korkeudella lattiasta sekä alaspäin katosta se sijaitsee.
Joo, se on uusi rakennus. Hyvä vinkki, tarkistan tänään iltapäivällä, kun menen sinne, uskon että siellä oli mappi rakennuttajalta (luulen, että se oli skanska). Poikani on vuokrannut tänään runkoilmaisimen, joten yritämme löytää rungot myösA Andy78 sanoi:
en stålregel är 38 mm bredd där man skruvar gipsen och u-formad det blir svårt att pricka rätt med en molly som expanderar på baksidan. plåtreglar är ca 0,5 mm plåttjocklek om du sätter tex en 5mm grov skruv så kan du ju förborra med ett 2,5 borr men jag tror inte det behövsJ jras sanoi:
bild
https://www.byggmax.se/stålregel-c-p20841
4 st skruvar i plåtregel verkar vara på gränsen för 75 kg
Viimeksi muokattu:
Tomture61
Omatoimirakentaja
· Född i Luleå
· 6 337 viestiä
Tomture61
Omatoimirakentaja
- Född i Luleå
- 6 337 viestiä