Hei!

Suunnittelen rakentaa terassihuoneen nykyisen terassin päälle talon ja autotallin välille seuraavan poikkileikkauspiirroksen mukaan.

Olen tarkistanut ruotsalaisen puuoppaan ja lumivyöhyke 2:n mukaan tarvitsen liimapuupalkkeja 90x225 mm. Mutta miten kiinnitän ne julkisivuihin tyylikkäästi?

Minulla on kolme vaihtoehtoa mielessä
A: Yksinkertaisesti asetan liimapuupalkit 45*90 (tai vastaavan) päälle, joka ruuvataan seiniin. Yksinkertainen ratkaisu, mutta ei kovin tyylikäs, varsinkin talon puolella, missä on vähän tilaa.
B: Ruuvataan 45*220 (tai vastaavaa) julkisivuihin ja ripustan liimapuupalkit palkkikenkien avulla, ajattelin laittaa ne sisäänpäin, jotta rumat palkkikengät eivät näy.
C: Vaihtoehto A:han on samanlainen, mutta ero on siinä, että sahataan liimapuupalkkeihin urat, jotta saadaan sääntö samalle tasolle liimapuupalkkien kanssa. Mutta luulisin, että tällöin rakenne on liian heikko.

Piirsin ehdotukset alla selventääkseni ajatuksiani:

Onko tällä loistavalla foorumilla mitään hyvää palautetta kysymykseen?

Terveisin
Henrik

ihan spontaanisti vaihtoehto A, mutta se ei ehkä ole esteettisin ratkaisu, mutta ehdottomasti se, joka vaatii rakenteellisesti vähiten laskentaa ja tietoa.

P petererlandsson1194 sanoi:
aivan spontaanisti vaihto A mutta se ei ehkä ole esteettisin ratkaisu mutta ehdottomasti se, joka vaatii vähiten laskentaa ja tietoa rakenteellisesti.
Melko tukeva kantopalkki, joka on kiinnitetty kunnolla rakennusten julkisivuihin/runkorakenteeseen, kestää tämän. Siitä tulee paljon lumikuormaa, kun on märkää lunta, mutta jos tiedostat sen ja ehkä lapioit pois pahimman osan, niin eihän se ole mikään ongelma. Nyt on kyse lasitetusta ulkoalueesta eikä asumistilasta, joten ottaisin sen mukaan laskelmiini.. tottakai suuria vahinkoja voi sattua erittäin epäsuotuisana talvena, mutta sen ottaisin huomioon. Jos haluaa pitää liimapuun koon hieman "tyylikkäämmällä" tasolla, talvitukipilarit ovat vaihtoehto. Minulla on kaveri, joka nostaa kantopalkin joka syksy tukipilareilla, juuri siksi, että muuten säännöt katolla, jossa on matala kaltevuus, olisivat olleet suorastaan groteskeja..

P petererlandsson1194 sanoi:
Kunnollisesti kiinnitetty kantava palkki rakennusten julkisivuihin/runkoon kestää tämän. Märässä lumessa on todella paljon lumipainetta, mutta jos tiedostat sen ja ehkä lapioit pahimman pois, ei se ole ongelma. Kyseessä on ulkona lasitettu osa eikä asuinpinta-ala, joten olisin ottanut sen huomioon laskelmissani.. ehdottomasti vahinkoja voi tapahtua todella epäsuotuisan talven aikana, mutta olisin ottanut sen riskin. Jos haluaa pitää liimapuupalkin koon hieman "siistimpänä", niin talvitukin käyttäminen on vaihtoehto. Minulla on ystävä, joka joka syksy laittaa tukipilarit kantavan palkin alle juuri siksi, että muuten olisi tullut groteskeja runkoja matalakattoiseen kattoon..
Ajattelen, että 90x225 riittää ilman että tarvitsee sisäpuolisia tukia.

Alt B:n kanssa, kuinka paljon palkkisiltoja oikeastaan kestää? En löydä siitä hyvää tietoa, mutta ehkä se on ei-kysymys ja ne kestävät hyvin mitä vaaditaan.

Vaihtoehto C on minulle itsestäänselvyys. Jos et ota linjapuutolpista enempää kuin 90 alapuolelta, sen pitäisi toimia ilman ongelmia.

Joku, jolla on hieman enemmän kuin vain tunne, saa mielellään ilmaista mielipiteensä myös. Esim. @justusandersson

Näyttää siltä, että kuvat eivät tulleet mukaan, ainakaan minä en voi nähdä niitä enää, joten laitan ne uudelleen:

Kolme eri vaihtoehtoista kaavapiirrosta, merkityt nimillä Alt A, Alt B ja Alt C, ruudukko taustalla. Rakennuspiirustus, joka näyttää katetun terassin katon rakenteen. Limittäin asetellut puupalkit ja kanavamuovikatto, kaltevuus 1,8 astetta.

Omat palkkini lepäävät ruoteiden päällä ullakolla, eli olen mennyt seinän läpi ja kiinnittänyt ja keventänyt niitä sisälle ullakolle. Ei minun rakenteeni, vaan kirvesmiehet, jotka palkkasin pystyttämään runkoa, valitsivat tämän ratkaisun.

pacman42 pacman42 sanoi:
Minun palkit ovat regujen päällä ullakolla, eli olen mennyt seinän läpi ja kiinnittänyt sekä tuettu ne ullakon sisäpuolelle. Ei ole minun rakennelmiani, vaan kirvesmiehet, jotka palkkasin pystyttämään rungon, valitsivat tämän ratkaisun.
Valitettavasti täällä ei taida olla tilaa siihen, kuten näen sen tällä hetkellä, mutta tarkistan ehdottomasti, miltä se näyttää, kun lopulta puran sieltä olevan paneelin. Kysymys on kuitenkin edelleen, miten se ratkaistaan autotallin puolella.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.