Hei,

Lupasin vaimolle pienen viljelylaatikon vihanneksille ja siitä tuli aika ok (rakensin sisään kaksi muovilaatikkoa). Iloisimpia olivat kuitenkin etanat, jotka saivat herkullista salaattia.

En halua asentaa sähkökaapeleita.

Koska minulla oli jonkin verran kuparilevyä jäljellä kattoremontin jälkeen, päätin kokeilla huhua, että etanat eivät pidä kuparista. Kokeilin asettamalla kuparilevyn sekä suuren espanjansiruetanan että pienempien etanoiden eteen. Uskomattomasti se toimi - etanat erittivät limaa ja vaahtoa ja kääntyivät ympäri joka kerta.

Ongelmana on nyt kiinnittää metalli.

Ajattelin puristaa listan kahden lankun väliin, mutta puun väliin jäävä rako kasvaa ajan myötä.

Kuparia ei voi kiinnittää muulla metallilla korroosion takia.

Kuparinauloja/niittejä on tuskin saatavilla, ja jos niitä löytää, pakkaus maksaa enemmän kuin koko viljelylaatikko.

Minun ajatukset:

Tee omia niittejä leikkaamalla pieniä paloja kuparilevystä. Mahdollisesti taivuta ne teräviksi paloiksi ja kiinnitä puuhun. Mutta, kömpelöä/rumaa ja saattaa aiheuttaa teräviä pintoja?

Kiinnitä muoviniiteillä
Onko edes olemassa kestävä vaihtoehto?

Käytä tavallisia metallinauloja ja eristä esim. tiivisteen/eristeen avulla. Mahdollisesti pieniä aluslaattoja.
Näkyvätkö aluslaatat ja onko se rumaa? Voisi käyttää messinkinauloja
Se on silti paras ideani juuri nyt.

Liimaa?
Levy "elää" lämpötilan muutoksista ja irtoaa?

Olenko unohtanut jonkin ilmeisen ratkaisun?

Ei haittaa, jos se näyttää hyvältä :)

• Vanha kuparilevy kiinnitettynä puiseen terassiin ruuveilla, kuparin pinnalla näkyy sään vaikutuksia kuten patinaa ja ruostetta.
  • Puinen rakenne, jossa on kiinnitettynä vihreää kuparilevyä. Levy suojaa puuta, ja sen kiinnityskeino on keskustelun aiheena.
  • Puinen kasvilaatikko, johon on kiinnitetty kuparilevy etureunaan, ympärillä viherkasveja ja keltainen paprika näkyvissä laatikon päällä.
  • Puinen kasvatuslaatikko, jossa on vihreitä köynnöksiä kiipeämässä metalliverkkoa pitkin kauniissa puutarhaympäristössä.
Ruostumaton ruuvi on nähdäkseni kohtuullinen vaihtoehto, kun kuparivaihtoehto puuttuu.

Luulen, että minulla on sekä nauloja että ruuveja varastossa ja olen voinut myydä kappaleittain, mutta se riippuu siitä, missä päin maata olet?

• Tykkään
Dilato
  • Laddar…
Kiitos paljon, mutta minulla on rostfri listspik.
Luulen silti, että se reagoi kuparilevyn kanssa jonkin ajan kuluttua?

Walle85
Nyt ymmärrän, että halusit alun perin käyttää vähän kuparijäämiä, mutta jos et pidä sitä erityisen tärkeänä ja voit ajatella käyttäväsi noin 100 kr, niin kupariteippi voi olla vaihtoehto. Laitoin sen lasten hiekkalaatikon ympärille, eikä yhtään etanaa ole päässyt kiipeämään ylös/sisään hiekkalaatikkoon ja teippi on pysynyt hyvin paikoillaan noin 2 vuotta nyt.

B Boolean sanoi:
Kiitos paljon, mutta minulla on rostfri listspik.
Uskon silti, että jonkin ajan kuluttua tulee reaktio kuparilevyn kanssa?
Tuskinpa, ruostumaton & kupari ovat hyvin lähellä toisiaan galvaanisessa sarjassa.
Lisäksi vain kosteassa ympäristössä tapahtuu jotain.
https://www.teokonsult.se/pdf-filer/Korrosionstabell-2010.pdf

Walle85 Walle85 sanoi:
Ymmärrän, että halusit käyttää hieman kuparijäänteitä, mutta jos tämä ei ole sinulle erityisen tärkeää ja voit ajatella käyttäväsi noin 100 kr, kupariteippi voisi olla vaihtoehto.
Vedimme sen kierroksen lasten hiekkalaatikon ympäri, eivätkä mitkään etanat ole kiivenneet ylös/sisään hiekkalaatikkoon, ja teippi on pysynyt hyvin noin 2 vuotta nyt.
Yes, ajattelin synergiaetua vanhasta kellarista :)
Ok, kaksi vuotta, ajattelin tämän teipin olevan vähemmän "jalo" ja tehokas. Hyvä input.

D Dilato sanoi:
Tuskin, ruostumaton & kupari ovat hyvin lähellä toisiaan galvaanisessa ketjussa.
Sitten on vain silloin kun on kosteaa, kun jotain tapahtuu.
[linkki]
Ok, sitten se on luultavasti minun ratkaisuni - kiitos!

Et halua vetää sähköä, mutta miksi et kuorisi kaapelia ja vetäisi paljasta kuparikaapelia, ilman sähköä?

B Boolean sanoi:
Hei,

Lupasin vaimolle pienen viljelylaatikon vihanneksille ja siitä tuli aika ok (rakensin kaksi muoviammetta sisään).
Kuitenkin iloisimpia olivat etanat, jotka saivat herkullista salaattia.

En halua asentaa sähkökaapeleita.

Koska minulla on hieman ylimääräistä kuparilevyä kattoremontin jäljiltä, päätin testata huhua, että etanat eivät pidä kuparilevystä.
Kokeilin laittamalla levyn sekä suuren espanjalaisen tappajaetanan että pienempien etanoiden eteen.
Uskomattomasti se toimi - etanat erittivät limaa ja vaahtoa ja kääntyivät joka kerta.

Ongelmani nyt on kiinnittää metalli.

Ajattelin puristaa kiskon kahden laudan väliin, mutta puuhun tulee ajan myötä liian suuri rako.

Kuparia ei voi kiinnittää toisella metallilla korroosion vuoksi.

Kuparinauloja/pieniä nauloja on tuskin saatavilla ja jos löytää, yksi laatikko maksaa enemmän kuin koko viljelylaatikko.

Ajatuksiani:

Tee omat piennaulat leikkaamalla pieniä paloja kuparilevystä. Mahdollisesti taittele teräviksi paloiksi ja kiinnitä puuhun.
Mutta, kömpelöä/rumaa ja riski terävistä reunoista?

Kiinnitä muovinauloilla.
Onko olemassa kestävää versiota?

Käytä tavallisia metallinauloja ja eristä esimerkiksi tiivisteellä/eristepalalla. Mahdollisesti pieniä naulalevyjä.
Näkyvätkö levyt ja ovatko ne rumia? Voisi käyttää messinkinauloja.
Tämä on silti paras ideani tällä hetkellä.

Liimataan?
Levy elää lämpötilamuutoksissa ja irtoaa?

Olenko unohtanut jonkin ilmeisen ratkaisun?

Ei haittaa, jos se näyttää hyvältä :)
Voit ostaa halpoja kuparinauloja minulta. Kuinka monta tarvitset?

T Troberg sanoi:
Et halua vetää sähköä, mutta mikset kuori kaapelia ja vedä paljas kuparilanka, ilman sähköä?
Ajatus, mutta luulen, että yksinkertainen lanka ei estä etanaa, kun olen testannut, tarvitaan noin 2 cm, jotta ne ehtivät reagoida ja kääntyä.

T Thomas_Blekinge sanoi:
Voit ostaa kuparinauloja minulta halvalla. Kuinka monta tarvitset?
Kunniaa!
Mutta minulla on messinkinauloja ja ne näyttävät toimivan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.