Rakennan autotallia Ytong-kevytbetoniharkoista ja näen monia erilaisia kiinnitystapoja. En ole kuitenkaan nähnyt mitään "priorisointia" siitä, kuinka paljon ne kestävät, ja riittääkö se autotallin oveen, jonka luulen aiheuttavan melko suuria rasituksia joka kerta, kun se avataan ja suljetaan.
Se sisältää kuitenkin vain viittauksia Hiltiin, ja jos lasken oikein, jokainen reikä maksaa minulle 400 kruunua verollisena... Mutta jos ymmärrän oikein, niin ruiskubetoni yhdistettynä sisäkierteiseen holkkiin on vakain? Onko se, mitä käytetään standardina vai?
Jotta voisimme edes ehdottaa jotain täällä, meidän on varmaan tiedettävä, miten portti kiinnitetään. Jos se on jokin toivoton malli, joka aiheuttaa suuria voimia, se on aivan eri asia kuin jokin, joka kestää oman painon ja suojan.
En ole vielä hakenut porttia, se on lyöntiportti, malli Diplomat Anna, 2500x2100
Ankarmassa, se on yhdistettynä sisäpuolella kierteelliseen holkkiin? Toimiiko kaikki merkit ja onko niitä saatavilla tavallisista rakennustarvikeliikkeistä?
Sen perusteella, mitä voin lukea, näyttää olevan normaali lyöntiportti karmilla. Heidän ulko-ovien asennusohjeet viittaavat ainakin normaaliin karminruuvin ja karmihelan käyttöön. Kevytbetonissa on sitten vähän erilaisia reittejä, yksi reitti ja ehkä helpoin on asentaa ovi normaaleiden ohjeiden mukaan, mahdollisesti muutamalla ylimääräisellä kiinnityspisteellä, ja kevytbetoniruuvilla. Edellyttäen, että vedät tämän oikein, tämän pitäisi pysyä paikoillaan, mutta totta kai jos kiristää liikaa, kiinnityspiste menee pilalle ja on siirryttävä kiinnitystulppaan/ankaramassaan siihen reikään.
Tällainen asennus kestää todennäköisesti kaiken normaalin käytön, mutta tällainen kiinnitys voi olla hieman herkempi esimerkiksi autotallinovelle, joka aukeaa kovassa tuulessa jne., verrattuna kiinnitykseen puuhun, joka joustaa eri tavalla. Ehkä tässä tapauksessa voi olla sopivaa asentaa muutamia vaimentimia tai muita lisävarusteita, jotka estävät karmin ottamasta koko voimaa, kun tuuli tarttuu karmiin.
Henkilökohtaisesti pidän kiinnitystulpista kevyessä betonissa, enkä sitten kevytbetonitulpista massiivisilla suurilla siivillä jne., vaan normaaleista tulpista yhdistettynä esim. 6x80 ruuvilla tai vastaavalla. Mielestäni ne asettuvat hieman useammin kuin kevytbetoniruuvit, vaikka joskus aloitan niillä ja siirryn tulppiin niissä reikissä, joissa kiristän liikaa tai ruuvi lipsuu jostain muusta syystä
En ollut käyttänyt karmihylsyjä suoraan kevytsoraharkkoon. Joko olisin kiilannut karmin ja kiinnittänyt kevytsoraharkkoruuveilla (jotka eivät tarvitse tulppaa), mutta silloin ei ole mitään säädettävää, jos tarvetta ilmenee. (kuten ennen vanhaan asennettiin ovia ja ikkunoita) Muuten olisin ajatellut sitä alusta lähtien ja tehnyt aukon hieman suuremmaksi, verhoillut aukon tukevammalla laudalla, joka voitaisiin kiinnittää ruuveilla ja liimata, ja sitten asentanut karmin normaalisti hylsyllä ja ruuvilla. Kolmas vaihtoehto on hankkia muutamia suurempia prikkoja, jotka asetetaan karmihylsyn ja kevytsoraharkon väliin.
Jahas, eli vain yksi (erityinen) ruuvi kevytbetoniin? Jonkinlainen tulppa?
[bild]
Ei tulppaa näille, ne vetävät s****na siporexiin ja lecaan.
näitä on mukautettu käytettäväksi karmaholkkien kanssa. Kuten @Isakare sanoo, on hyvä laittaa jotain holkin ja seinän väliin, kun seinä on huokoinen, koska muuten holkki syö helposti tiensä seinään, kun säädetään. Joko otetaan teepalanus, johon porataan reikä, tai ostetaan valmis tuote, jota essve:llä on valikoimassaan.
Mutta ... on myös vaihtoehto kiinnittää väliaine portin ja lättbetongin väliin, jotta jakaa kuormituksen laajemmalle alueelle kuin yksittäiset kiinnityspisteet suoraan lättbetongeihin. Esimerkiksi ruuvaamalla + liimaamalla (pl400-tyyppistä) lankkua lättbetongiin ja sitten kiinnittämällä autotallin oven lankkuihin ...
Takuulla vahvin ja kestävin vaihtoehto, lisäksi kaikki keskustelut siitä, mikä on paras ruuvi lättbetongissa, katoavat ;-)
Jos lättbetongi on jo paikallaan, vuokraa katkaisusaha ja sahaa pois 5 cm lättbetongista. En koskaan koskaan kiinnittäisi sinun porttiasi suoraan siihen materiaaliin.
Miksi?
Kysy kaikilta talonomistajilta, joita olen auttanut korjaamaan ulko-ovensa, jotka ovat irronneet kiinnityksestä lättbetongissa ... joten "mieluummin turvallisesti kuin katuen" älä kiinnitä mitään raskasta tärisevää puristuskuormitusta suoraan lättbetongiin, marginaaleja EI ole, kun se murtuu, se on täysin kiinnittämätön