6 409 lukukertaa ·
11 vastausta
6k lukukertaa
11 vastausta
Kuinka epätasainen alusta voi olla klinkkerille ja liimalle?
Aion laatoittaa karkeaan halliin.
Se on noin 10m2 ja valetulla laatalle, mielestäni aika tasainen mutta tähän asti (kunnes sain tarjouksen tasoitemassasta....) olen ajatellut laittaa noin 10mm tasoitteella ennen laattaliimaa.
Nyt mietin, eikö laattaliima kuitenkin "niele" nämä epätasaisuudet? Joten kysymys on, kuinka kuoppaista ja epätasaista sen voi olla ilman ongelmia laattaliimalle tasoittaa tämä?
Ja miten ihmeessä näitä epätasaisuuksia mitataan? Minulla on laser, mutta se ei voi lähettää sädettä aivan lattian viereen, eikö niin???
Se on noin 10m2 ja valetulla laatalle, mielestäni aika tasainen mutta tähän asti (kunnes sain tarjouksen tasoitemassasta....) olen ajatellut laittaa noin 10mm tasoitteella ennen laattaliimaa.
Nyt mietin, eikö laattaliima kuitenkin "niele" nämä epätasaisuudet? Joten kysymys on, kuinka kuoppaista ja epätasaista sen voi olla ilman ongelmia laattaliimalle tasoittaa tämä?
Ja miten ihmeessä näitä epätasaisuuksia mitataan? Minulla on laser, mutta se ei voi lähettää sädettä aivan lattian viereen, eikö niin???
Keraamisille laatoille on toleransseja mikä koskee vääristymää ja kaarevuutta, ja tämä toleranssi lasketaan seuraavasti: laatan pisin sivu × 0,5%.N nova383 sanoi:Aion laatoittaa kurahallin.
Se on noin 10 m2 ja valetulla laatalla, mielestäni se on melko tasainen, mutta tähän asti (kunnes sain tarjouksen tasoitusaineesta....) olen ajatellut laittaa noin 10 mm tasoitteen ennen klinkkerilaattojen kiinnitystä.
Nyt pohdin, eikö kiinnityslaasti tasoita nämä epätasaisuudet kuitenkin? Joten kysymys on, kuinka epätasainen se voi olla ilman ongelmia kiinnityslaastille tasoittaa tämän?
Ja miten ihmeessä sitten mitataan nämä epätasaisuudet? Minulla on laser, mutta se ei voi lähettää säteitä lattian tasossa, eihän???
Aseta laser lattialle ja mittaa eri paikoista mittatikulla. Näet sitten, mikä korkeusero eri paikoissa on.
+-5mm voi tasoittaa kiinnityslaastilla joka tapauksessa.
Viimeksi muokattu:
Hyvä. En usko, että se on niinkään paljon kuin 5mm itse asiassa.T Tompafix sanoi:Keraamisilla laatoilla on toleranssit mitä tulee käyryyteen ja kuperuuteen, ja tämä toleranssi lasketaan seuraavasti: Laatan pisin sivumitta × 0,5%.
Aseta laser lattialle ja mittaa eri paikoista mittatikulla. Näet silloin korkeusvaihtelut eri paikoissa
+-5mm voit tasoittaa kiinnityslaastilla kuitenkin
2m vesivaaka riittää pitkälle kuten sanottu. Jos jokin paikallinen kohta on liian matala (yli 5mm), osta säkki tai kaksi tasoitemassaa ja korjaa se osa itse paikallisesti. Ei tarvitse tasoittaa koko pintaa.
On vähän kinkkisempää tehdä se itse kylpyhuoneessa, koska kaadon täytyy olla oikea.
On vähän kinkkisempää tehdä se itse kylpyhuoneessa, koska kaadon täytyy olla oikea.
Onko sinulla enemmän paikallisia epätasaisuuksia vai tarvitseeko koko lattian yksi pää nostaa kokonaisuutena? Jos kyse on jälkimmäisestä, tarvitaan tietysti tasoitemassaa, mutta jos sinulla on vain paikallisia ongelmia, voi vaihtoehtona olla leveän lastan ottaminen ja sekoittaa vähän fixiä, jonka levität.
En ole vielä tarkistanut passin kanssa, mutta mitä tiedän, se on vain hieman karhea suunnilleen. Joitakin pieniä kohoumia jossain ja todennäköisesti jokin pieni syvennys, mutta nämä ovat maksimissaan noin 1 cm halkaisijaltaan. Se on "suora" ilman että se kallistuu mihinkään suuntaan.MathiasS sanoi:
Onko sinulla enemmän paikallisia epätasaisuuksia vai onko vain toinen pää lattiasta, joka tarvitsee nostoa kokonaisuudessaan? Jos kyse on jälkimmäisestä, tarvitset tietenkin tasoitemassaa, mutta jos sinulla on vain paikallisia ongelmia, voi olla vaihtoehto ottaa leveä lasta ja sekoittaa hieman kiinnityslaastia, jonka levität.
ullet
Harrastajasähköasentaja
· Västerbotten
· 577 viestiä
ullet
Harrastajasähköasentaja
- Västerbotten
- 577 viestiä
Yleensä on vaikeampaa käsitellä huippuja fixillä kuin pieniä reikiä.
Pienet reiät tai kuopat täytetään vain fixillä, mutta pieni huippu voi pahimmillaan estää sinua saamasta klinkkerilaattaa tasaisesti muiden laattojen kanssa.
Pienet reiät tai kuopat täytetään vain fixillä, mutta pieni huippu voi pahimmillaan estää sinua saamasta klinkkerilaattaa tasaisesti muiden laattojen kanssa.
Ajattelin poistaa mahdolliset kohoumat kiviterällä kulmahiomakoneella, se pöllyää mutta pitäisi toimia hyvin.ullet sanoi:
Ok, sitten ottaisin vain ruuvimeisselin ja poistaisin mahdolliset huiput, jotka kohoavat, ja jos kuopat ovat niin suuria, että ne pitää täyttää ennen asettamista, ottaisin kiinnitysmassan siihen. Loput hoituvat, kun käytät kiinnityskampaa ja asetat laatat.N nova383 sanoi:
Kuva epätasaisuuksista helpottaisi varmasti ja antaisi sinulle parempia neuvoja.
C Carl Johansson sanoi:

Päivitän tätä kysymystä vähän. Tältä se näyttää. Ja miten ihmeessä teen tolpan kanssa? En voi poistaa sitä, se korvataan myöhemmin porrastolpalla, joka sijoitetaan hieman sivummalle. 30x60 klinkkeri menee niin, että voin odottaa juuri sen laatan kanssa, joka pitäisi olla tolpan kohdalla, laitan sen sitten paikalleen kun porras ja sen porraspylväs on taas paikoillaan? Mutta alue on hieman korkeampi suoraan edessä olevan oviaukon edessä. Siellä on +5mm ja muutama miinus mille muissa paikoissa, joten oletan, että minun on laitettava silti ohut kerros tasoitemassaa, sama juttu tolpan kanssa. Vai laitetaanko joku ohut terästanko? pala betoniraudasta pohjalle vai???
Klikkaa tästä vastataksesi