3 217 lukukertaa ·
18 vastausta
3k lukukertaa
18 vastausta
Kuinka asennan kapean graniittilevyn seinän päälle?
Olen avannut seinän keittiön ja olohuoneen välillä ja olen nyt palauttamassa sen kuntoon. Osa avauksesta on tarkoitus koostua matalasta seinästä, jonka päällä on graniittilevy laskutilana. Mietin, kuinka tämä kiinnitetään.
Liitteenä on kuva siitä, miltä seinä näyttää nykyään. Kun se on valmis, se koostuu (olohuoneesta katsottuna) 14mm viilutetusta levystä Ikeasta (peitelevy keittiökalusteille), osb-levystä, 70mm runkorakenteesta, 13mm kipsilevystä. Sisäpuolelle tulee sitten alakaapit, joiden päällä on graniittilevy ja sen yläpuolella kaakelia seinässä. Kaikki tämä on hallinnassa. Ongelma on siis levy, joka on tarkoitus sijoittaa seinän päälle. Se on 40mm paksu, 300mm leveä ja 1200mm pitkä graniittilevy. Se tulee ulottumaan noin 100mm molemmille puolille seinästä. Pelkään, että jos se vain liimataan kiinni, se voi irrota, jos joku nojaa siihen liikaa tai vastaavaa. En halua, että kukaan saa graniittilevyn varpailleen yli metrin korkeudelta.
Sisäpuolen kipsilevy ei ole vielä paikoillaan, joten jos täytyy tehdä jotain alapuolelta (ajatellut porata joitain reikiä siihen ja ruuvata läpi), se on mahdollista tehdä.
Olen todella allerginen ratkaisuille, kuten kulmarautojen asentamiselle alapuolelle ja vastaaville. Sellaista haluan välttää. Jos mistään kulmasta voi nähdä jotain, mikä ei sovi ympäristöön, se tulee ärsyttämään minua loputtomasti.
Mitä neuvoja teillä on? Riittääkö, että liimaa sen PL400:llä? Kuinka suuren pistemäisen kuormituksen se kestää reunoilla ilman, että levy irtoaa?
Liitteenä on kuva siitä, miltä seinä näyttää nykyään. Kun se on valmis, se koostuu (olohuoneesta katsottuna) 14mm viilutetusta levystä Ikeasta (peitelevy keittiökalusteille), osb-levystä, 70mm runkorakenteesta, 13mm kipsilevystä. Sisäpuolelle tulee sitten alakaapit, joiden päällä on graniittilevy ja sen yläpuolella kaakelia seinässä. Kaikki tämä on hallinnassa. Ongelma on siis levy, joka on tarkoitus sijoittaa seinän päälle. Se on 40mm paksu, 300mm leveä ja 1200mm pitkä graniittilevy. Se tulee ulottumaan noin 100mm molemmille puolille seinästä. Pelkään, että jos se vain liimataan kiinni, se voi irrota, jos joku nojaa siihen liikaa tai vastaavaa. En halua, että kukaan saa graniittilevyn varpailleen yli metrin korkeudelta.
Sisäpuolen kipsilevy ei ole vielä paikoillaan, joten jos täytyy tehdä jotain alapuolelta (ajatellut porata joitain reikiä siihen ja ruuvata läpi), se on mahdollista tehdä.
Olen todella allerginen ratkaisuille, kuten kulmarautojen asentamiselle alapuolelle ja vastaaville. Sellaista haluan välttää. Jos mistään kulmasta voi nähdä jotain, mikä ei sovi ympäristöön, se tulee ärsyttämään minua loputtomasti.
Mitä neuvoja teillä on? Riittääkö, että liimaa sen PL400:llä? Kuinka suuren pistemäisen kuormituksen se kestää reunoilla ilman, että levy irtoaa?
Hmm...näen onnettomuuden tässä tapauksessa. Voisiko kuvitella kiinnittävänsä hieman vahvemman listan palan (yhtä pitkä kuin pilarin leveys) levyn yläpuolelle pilaria vasten, jotta sitä voisi osittain varmistaa.
Joo, tai jopa sahata pilarista pala pois, jotta graniittilevy menee muutaman cm sisään, se estää sitä "keikkumasta", jos liima sattuisi irtoamaan.mlkjhr sanoi:
Thinner toimii erinomaisesti, kun käyttää hetken kuumailmapuhallinta, se pehmenee kuin purukumi. Olen irrottanut PL400:lla liimattuja juttuja ilman minkäänlaisia ongelmia ja sitten pessyt ne puhtaaksi thinnerillä.snickarboden sanoi:
Muuten uskon myös PL400:aan. Jos olen ymmärtänyt oikein, liimapinta on noin 100mm leveä ja ulottuu 100mm kummallekin puolelle. Joten se on tukeva liimapinta ja suhteellisen pieni ulkonema sekä lisäksi "vastapaino" vastakkaisella puolella. En usko, että on aihetta huoleen kiinnittää levy liimalla.
Jos ei kuitenkaan luota liimaan, uskon että paras ja tyylikkäin ratkaisu on laittaa lista graniittilevyn alle kulmaan graniittilevy ja seinä, kummallekin puolelle, esim. en hålkälslist tai joku toinen tyylikkäämpi jos niin haluaa, mutta silti liimata levy.
Pilariin linjaan tulee korkea kaappi, mikä todennäköisesti tekee siitä hyvin vaikeasti toteutettavan kauniilla tavalla. Mutta ehdotusta listasta on selvästi arvioitava. Olen vain miettinyt, mitä voisi tehdä alapuolella, joten tämä oli minulle täysin uusi näkemys. Se oli hyvä idea. Mietin, voisinko saada sen niin, että olen tyytyväinen ulkoasuun.b8q sanoi:
Tätä olen myös miettinyt. Mutta jos sen on tarkoitus lisätä liimapintaa, on tärkeää, että nämä listat ovat kunnolla kiinni, jotta niissä ei ole liikettä. Mutta se on tietenkin helpommin ratkaistavissa.thomasx sanoi:
Ehkä siitä tulee yhdistelmä useista esitetyistä ehdotuksista. Mietin tätä vielä hetken aikaa. (Minulla on muita asioita korjattavana ennen kuin pääsen tähän.) Kiitän kaikista hyvistä näkemyksistä ja jos jollain on lisää vinkkejä, olen kiitollinen. Olisin myös hieman utelias, onko jollain tietoa PL400:n kestävyydestä? Olisi mielenkiintoista saada kuva siitä, kuinka paljon voi rasittaa vain liimattua levyä ennen kuin se irtoaa.
Kyllä, sellaisen listan on oltava hyvin kiinni seinässä. Levy pysyy siinä vain, koska levy lepää sen päällä. Seinään voit ruuvata sen kiinni, joten tuskin siinä on ongelmia.pyro sanoi:Tämä on myös jotain, mitä olen miettinyt. Mutta jos siitä on tarkoitus olla jotain suoraa hyötyä liimapinnan laajentamiseksi, on tärkeää, että listat ovat kunnolla kiinni, jotta niissä ei ole liikettä. Mutta se on varmasti helpompi ratkaista.
Ehkä kyseessä on yhdistelmä useista esitellyistä ehdotuksista. Jatkan pohtimista vielä vähän aikaa. (On joitain muita asioita, jotka pitää hoitaa ennen kuin pääsen tähän.) Kiitän kaikista hyvistä näkemyksistä, ja jos jollain on lisää vinkkejä, olen kiitollinen. Olen myös hieman utelias, onko jollain lukuja PL400:n kestävyydestä? Olisi mielenkiintoista saada käsitys siitä, mitä vain liimattu levy kestää ennen kuin se irtoaa.
Jos en väärin muista, PL400 kestää 30kg/cm2.
Kyllä, muistelin melko oikein
http://www.tremco-illbruck.se/celumdb/documents/PL400-TDS-SE_22208.pdf
Lasketaanpa vähän:
Oletetaan, että kolme 100 kg kaveria hyppää ylös ja istuu reunalle.
Kiertävä momentti on silloin noin 0.1 m (ylitys) x 300 kg = 30 kgm
Vastaanottava momentti 0.05 m (seinän puolikas leveys) x 1.2 m (pituus) x 300 000 kg/m2 (liiman kestävyys) = 18 000 kgm.
Turvamarginaali on siis 600 kertaa.
Oletetaan, että kolme 100 kg kaveria hyppää ylös ja istuu reunalle.
Kiertävä momentti on silloin noin 0.1 m (ylitys) x 300 kg = 30 kgm
Vastaanottava momentti 0.05 m (seinän puolikas leveys) x 1.2 m (pituus) x 300 000 kg/m2 (liiman kestävyys) = 18 000 kgm.
Turvamarginaali on siis 600 kertaa.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 860 viestiä
Mutta levy tulee kyllä keikkumaan toisen ulkoreunan ympäri, ja siten voit odottaa, että koko pinta "pysyy vastassa".