3 892 lukukertaa ·
13 vastausta
4k lukukertaa
13 vastausta
Kosteutta sisäkaton päällä
Jäsen
· Västra Götaland
· 140 viestiä
Hei.
Laitan jo valmiiksi päähäni hölmöläisen hatun, niin onpahan tehty. Selvä!
Pienen huoneen remontin jälkeen olen huomannut kosteusläiskiä uusien Huntonit sisäkaton rakojen kohdalla. (Kuva liitteenä) Sisäkatto on toisessa kerroksessa ja meillä on yläpuolella kylmä ullakko, joka on osittain eristetty. Ensimmäinen huolenaiheeni oli, että ulkokatto (vanha papp) vuotaa.
Kun tarkistin ullakon, huomasin, että kosteutta on kyseisessä kohdassa sisäkaton ja höyrysulkumuovin välissä. (Kuva liitteenä). Kondensaatiopisarat näkyvät selvästi. Kuten muistan, asensin höyrysulkumuovin alapuolelta ja kiinnitin olemassaolevaan ristikkoon. Sen jälkeen laitoin kattopaneelit tiukasti muovia vasten. Oikaise, jos olen väärässä, mutta olenko nyt rakentanut riskirakenteen?
Onko parasta purkaa ja tehdä uudelleen?
Ystävällisin terveisin
/Fredrik
Laitan jo valmiiksi päähäni hölmöläisen hatun, niin onpahan tehty. Selvä!
Pienen huoneen remontin jälkeen olen huomannut kosteusläiskiä uusien Huntonit sisäkaton rakojen kohdalla. (Kuva liitteenä) Sisäkatto on toisessa kerroksessa ja meillä on yläpuolella kylmä ullakko, joka on osittain eristetty. Ensimmäinen huolenaiheeni oli, että ulkokatto (vanha papp) vuotaa.
Kun tarkistin ullakon, huomasin, että kosteutta on kyseisessä kohdassa sisäkaton ja höyrysulkumuovin välissä. (Kuva liitteenä). Kondensaatiopisarat näkyvät selvästi. Kuten muistan, asensin höyrysulkumuovin alapuolelta ja kiinnitin olemassaolevaan ristikkoon. Sen jälkeen laitoin kattopaneelit tiukasti muovia vasten. Oikaise, jos olen väärässä, mutta olenko nyt rakentanut riskirakenteen?
Onko parasta purkaa ja tehdä uudelleen?
Ystävällisin terveisin
/Fredrik
Jäsen
· Västra Götaland
· 140 viestiä
Hei.T TheGame sanoi:
Kyllä. Totta. Tämä on luultavasti syy kondenssille, koska se on liian tiivis sisäkaton ja höyrysulun välillä. Vanha eristys on ullakolla (rivitalo -68), ja huoneessa, jossa asensimme uuden sisäkaton ja muovia, ei aiemmin ollut höyrysulkua...
/F
Jäsen
· Västra Götaland
· 140 viestiä
Jäsen
· Västra Götaland
· 140 viestiä
Jäsen
· Västra Götaland
· 140 viestiä
Se on kosteutta (kondenssia) sisäkaton ja muovin välissä. Epäilen, että on minimaalinen rako kattopaneeleissa, josta nousee sisäilmaa (kosteaa ja lämmintä ilmaa). Kosteus ei pääse eristeeseen ullakolla.Jonatan79 sanoi:
Täytyy purkaa sisäkatto, repiä muovi ja pinkopahvi, ja sitten laittaa uusi muovi, uusi pinkopahvi ja sisäkatto oikeassa järjestyksessä...
Mutta hei... jos lämmin sisäilma tiivistyy 10 mm kattolaattojen takana - sinulla on siellä hyvin kylmä pinta. Tarkistaisin vielä ullakon eristyksen/kylmäsillan. Varmista, että muovi ei ole kylmä, sen sijaan että yrität ”tuuletusttaa ongelman pois”.F Frippego sanoi:Se on kosteutta (kondenssi) sisäkaton ja muovin välissä. Minun epäilys on, että on minimaalinen rako kattolaattojen välissä, jossa sisäilma (kostea ja lämmin ilma) nousee ylös. Kosteus ei pääse ullakon eristeeseen. Täytyy ottaa alas sisäkatto, repiä muovi ja rimoitus irti, ja sitten asettaa uusi muovi, uusi rimoitus ja sisäkatto oikeassa järjestyksessä...
Talon omistaja
· Umeå
· 147 viestiä
Sen ratkaiset riittävällä eristyksellä
Tämä, mistä itse on huolissaan, että laittaa muovia höyrynesteen sijaan, joka on ollut paikallaan jo pitkään. Saanko kysyä, minkälaista eristystä ja kuinka paksua eristystä sinulla oli/on ullakolla, kun tämä kondensaatio-ongelma ilmeni? Minulla itselläni on juuri nyt 150mm paksu kivivillaeristys kylmällä ullakolla ja 130mm seinässä kissatuuleen päin.
Jäsen
· Västra Götaland
· 140 viestiä
En oikeastaan tiedä, minkä tyyppinen isolointi ullakolla on. Se on siltä ajalta, kun talo rakennettiin, eikä se varmasti ole paras verrattuna nykypäivän vaihtoehtoihin. Veikkaisin, että se on noin 125 mm. Siinä on ohut pahvi molemmilla puolilla...
Klikkaa tästä vastataksesi