3 409 lukukertaa ·
2 vastausta
3k lukukertaa
2 vastausta
Kosteussulku klinkkerin alla kellarilattiassa?
Pitäisikö minun laittaa kosteussuoja klinkkerin alle alueella, jossa on lämpöpumppu?
Aion laittaa klinkkeriä kellariin. Ajattelin jättää kosteussuojan pois suurimmasta osasta ja laittaa sen vain sinne, missä sitä tarvitaan, eli märkätilaan ja mahdollisesti lämpöpumpun alle. Lämpöpumpun vieressä on lattialämmönjakaja ja vähän verstas.
Arvioin, että vettä voi valua lattialle lämpöpumpusta kerran asennuksen yhteydessä, mutta sen jälkeen korkeintaan kerran vuodessa.
Klinkkerin alla on 150 mm betonia, 100 mm styroksi, höyrysulku (joka nousee betonin mukana ylös ja tulee betonin reunan yläpuolelle) ja vielä 100 mm styroksi sekä kapillaarikatkomateriaali.
Pitäisikö minun laittaa kosteussuoja klinkkerin alle alueella, jossa on lämpöpumppu?
Toinen pohdinta on, miten laitan klinkkerin kellarin seinän ja betonilaatan väliin. Pitäisikö klinkkerin ulottua styroksin yli? Täytyy muistaa, ettei kuormita koko matkalta takaa...
Kellaria on madallettu ja betonilaatan vieressä/ulkopuolella on luonnollista kalliota, joka voi olla sekä kylmä että kostea.
Ei tosiaan mene uusien rakennusmääräysten mukaan, jos kaikki rakentuisi alusta alkaen, mutta näin voi käydä, kun talo rakennettiin 100 vuotta sitten ja olen nyt madaltanut kellarin lattian, salaojittanut, eristänyt ja valanut uuden laatan kellariin. Toki olisin halunnut poistaa kellarin seinät ja muun talon ja rakentaa uutta määräysten mukaan, mutta se olisi ollut liikaa työtä.
Kellarin seinän sisäpuolelle asetin 5 cm styroksia muottina valua varten, joten minulla on ainakin 5 cm tila styroksin ja kellarin seinän välissä.
Missä klinkkerin pitäisi päättyä ja miten tiivistän klinkkerin ja kallioseinä, joka on kellarin seinä, välisen alueen?
Ajatukseni on vaahdotäyttää tila ulkoseinän ja betonin välissä ja sitten sahata klinkkeri muotoon niin, että se ulottuu kallioon ja saumata viimeinen senttimetri kallioseinästä.
Aion laittaa klinkkeriä kellariin. Ajattelin jättää kosteussuojan pois suurimmasta osasta ja laittaa sen vain sinne, missä sitä tarvitaan, eli märkätilaan ja mahdollisesti lämpöpumpun alle. Lämpöpumpun vieressä on lattialämmönjakaja ja vähän verstas.
Arvioin, että vettä voi valua lattialle lämpöpumpusta kerran asennuksen yhteydessä, mutta sen jälkeen korkeintaan kerran vuodessa.
Klinkkerin alla on 150 mm betonia, 100 mm styroksi, höyrysulku (joka nousee betonin mukana ylös ja tulee betonin reunan yläpuolelle) ja vielä 100 mm styroksi sekä kapillaarikatkomateriaali.
Pitäisikö minun laittaa kosteussuoja klinkkerin alle alueella, jossa on lämpöpumppu?
Toinen pohdinta on, miten laitan klinkkerin kellarin seinän ja betonilaatan väliin. Pitäisikö klinkkerin ulottua styroksin yli? Täytyy muistaa, ettei kuormita koko matkalta takaa...
Kellaria on madallettu ja betonilaatan vieressä/ulkopuolella on luonnollista kalliota, joka voi olla sekä kylmä että kostea.
Ei tosiaan mene uusien rakennusmääräysten mukaan, jos kaikki rakentuisi alusta alkaen, mutta näin voi käydä, kun talo rakennettiin 100 vuotta sitten ja olen nyt madaltanut kellarin lattian, salaojittanut, eristänyt ja valanut uuden laatan kellariin. Toki olisin halunnut poistaa kellarin seinät ja muun talon ja rakentaa uutta määräysten mukaan, mutta se olisi ollut liikaa työtä.
Kellarin seinän sisäpuolelle asetin 5 cm styroksia muottina valua varten, joten minulla on ainakin 5 cm tila styroksin ja kellarin seinän välissä.
Missä klinkkerin pitäisi päättyä ja miten tiivistän klinkkerin ja kallioseinä, joka on kellarin seinä, välisen alueen?
Ajatukseni on vaahdotäyttää tila ulkoseinän ja betonin välissä ja sitten sahata klinkkeri muotoon niin, että se ulottuu kallioon ja saumata viimeinen senttimetri kallioseinästä.
Sen mukaan mitä olen lukenut sekä täältä että muualta, kellari pitäisi vedeneristää vain siellä missä lattia/seinä altistuvat päivittäin vedelle. Eli suihkussa, muu osa kylpyhuonetta ei tarvitse vedeneristystä. Joten sanoisin ei lämpöpumpullesi. Eihän siellä seiso vettä lattialla joka päivä?
Lopusta en tiedä mitään.
Edit: luin tarkemmin nyt ja huomasin, että betonin alla oli eristettä. Silloin en kyllä tiedä.
Lopusta en tiedä mitään.
Edit: luin tarkemmin nyt ja huomasin, että betonin alla oli eristettä. Silloin en kyllä tiedä.
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 125 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 125 viestiä
Eikö tämä koske vain eristämättömälle betonilaatalle?JLyck sanoi:
Täällä on kuitenkin styrofoamia ja höyrynsulku alla.
Pitäisikö tässä käyttää standardisääntöjä, eli vesieristyksen kanssa koko lattialle ja 5 cm ylös seinille?
Lisäys:
En huomannut, että olit muuttanut viestiäsi ennen kuin vastasin.
Klikkaa tästä vastataksesi
