Hei kaikki!

Olen vanha ja kävin korkeakoulua silloin kun AMA nähtiin eräänlaisena sääntönä ja takuuvarmuutena.
Nyt se ei ole enää niin yksinkertaista. Tämä piilovirheiden ja rakennusvirheiden/huijausten asia on niin monimutkaisia käsitteitä, että niitä voi olla vaikea ymmärtää.

Te, jotka rakennatte itse:
Toimitteko voimassa olevan AMA:n mukaan, mitä tulee materiaaleihin, limitykseen ym?

Kysymys kaikille:
Mitä mieltä olette, että mitä voi vaatia remontilta, kun on ostanut talon, ovatko he tehneet sen voimassa olevan AMA:n mukaisesti, ottaneet kuvia, ja mikä arvo sillä on?

Voiko luottaa siihen, että kaikki Ruotsissa toimivat rakentajat noudattavat voimassa olevia rakennusmääräyksiä, jotta piilovirheitä ei pääse syntymään, kun myydään?

Lisäkysymys:
Mitä merkitystä AMA:lla on teille?

Viimeksi muokattu:
Suuria osia AMA:sta voisi todennäköisesti olla pakollisia urakoitsijalle kuluttajaurakassa, koska sitä pidetään rakennusnormina.

Kuitenkin sanoisin, että jos palkkaa urakointiyrityksiä, joilla on enintään 5 työntekijää, uskon, että uudet säännöt ovat heille usein tietokatveessa. AMA:n tilaaminen maksaa melkoisesti, ja näen monia esimerkkejä, joissa toimitaan kuten ennenkin, ja useimmiten se ei aiheuta ongelmia, jos urakoitsija on taitava.

AMA on minulle erittäin tärkeä ja auttaa valtavasti työssäni, kun esimerkiksi kilpailutan urakoita kiinteistöyhtiössä.

• Tykkään
Igen
  • Laddar…
H huggan sanoi:
Suuret osat AMA:sta voisivat olla pakollisia urakoitsijalle kuluttajaurakoissa, koska niitä pidetään rakennusnormeina.

Kuitenkin sanoisin, että jos palkkaa urakointiyrityksen, jossa on enintään 5 työntekijää, uskon, että siellä on suuria tietämysaukkoja uusien sääntöjen suhteen. AMA-tilaus maksaa paljon, ja näen monia esimerkkejä siitä, että usein tehdään kuten on aina tehty, eikä se yleensä aiheuta ongelmia, jos urakoitsija on taitava.

AMA on minulle erittäin tärkeä ja helpottaa työtäni valtavasti, koska muun muassa käsittelen urakoitsijoita kiinteistöyhtiössäni.
Kiitos vastauksestasi, todellakin. Olin hieman huolissani, kun kukaan ei vastannut. Onko se tabu kysyä. Ehkä se on.

Täällä on monia, jotka kysyvät piilovirheistä, ja monet rakentavat itse, mutta AMA ei ole asia, jota halutaan keskustella.

Ehkä uusi käsite, jonka välittäjät voisivat lisätä kyselylomakkeeseensa, voisi olla, että remontit on tehty AMA:n mukaan. Nyt he kysyvät "ammattimaisesti" tehtyjä töitä, joita jotkut virheellisesti pitävät sellaisina, kun he palkkaavat yrityksen ja tekevät ROT-vähennyksen.
Kuka haluaa ostaa kosmeettisesti "vastaremontoidun" talon, jos kaikki uudet, kalliit pinnat on asennettu väärin, ja kaikki täytyy tehdä uudestaan, kalliisti. Tai tulee ongelmia piilovirheiden kanssa myydessä?
En minä. Ostaisin mieluummin remontoimattoman :)

AMA=Työ- ja materiaaliohjeet. Se, mikä koskee, on valmistajan ohjeet siitä, miten asiat tulisi asentaa ja mahdollisesti asentaa. En pidä sitä niin, että AMA automaattisesti pätee, eikä AMA:han voi vedota, jos siitä ei ole sovittu. Kyselyasiakirjojen ja rakennuspiirustusten laatimisessa sovelletaan kunkin alan AMA:ta, esim. AMA EL. Jos kuvauksessa viitataan koodiin, pätee se, mikä on kyseisen koodin alla AMA:ssa, sekä alemmat koodit pyramidisäännön mukaan. Esim. SCC.8, silloin pätee SCC.8, SCC, SC sekä S. Muut koodit eivät sitä vastoin päde, eikä ole erityisen vakavaa kirjoittaa kaikkia koodeja, vaikka se olisi mahdollista.

• Tykkään
garvin ja 1 muu
  • Laddar…
J Johan456 sanoi:
AMA=Arbets- och Materialanvisningar. Se, mitä sovelletaan, ovat valmistajan ohjeet siitä, miten asioita tulee asentaa ja mahdollisesti asentaa. En näe, että AMA automaattisesti koskee, eikä AMA:aan voi vedota, ellei siitä ole sovittu. Tarjouspyyntöjen ja suunnitelmien laatimisessa sovelletaan AMA:ta kunkin alan mukaan, esim. AMA EL. Jos kuvaustekstissä viitataan tiettyyn koodiin, sovelletaan sitä, mitä kyseisessä koodissa sanotaan, sekä alla olevia koodeja ns. pyramidi-säännön mukaan. Esim. SCC.8, silloin sovelletaan SCC.8, SCC, SC sekä S. Muut koodit eivät kuitenkaan päde, eikä ole erityisen vakavasti otettavaa kirjoittaa kaikkia koodeja myös, jos se olisi mahdollista.
Muista vain pintakerrokset, esim. hieno lattia. Onko pohjatyö tehty tai loppuiko teippi, muovi ei riittänyt loppuun asti, on säästelty tai täysin jätetty pohjatyöt tekemättä, koska ei tiedetä niiden olevan tarpeellisia. Se on enemmän sillä tasolla mitä kysyn.

Igen Igen sanoi:
Ajattele vain pintakerroksia, kuten siistiä lattiaa. Onko pohjatyö tehty vai loppuiko teippi, ei riittänyt muovia koko matkalle, onko säästetty tai jätetty pohjatyöt kokonaan, koska ei tiedetä, että niiden pitäisi olla siellä. Se on enemmän se taso, josta kysyn.
En ymmärrä oikeastaan mitä tarkoitat.

J Johan456 sanoi:
AMA=Arbets- och Materialanvisningar.
Se mikä koskee ovat valmistajan ohjeet siitä, miten asiat tulee asentaa ja mahdollisesti asentaa. En mielestäni näe, että AMA automaattisesti pätee ja sitä ei voi vedota, ellei siitä ole sovittu. Kyselyasiakirjojen ja rakennusasiakirjojen laadinnassa sovelletaan AMA:ta kullekin alalle, esim. AMA EL. Jos kuvauksessa viitataan koodiin, pätee se, mitä kyseisen koodin kohdalla AMAssa lukee, sekä alikoodit ns. Pyramidisäännön mukaisesti. Esim. SCC.8, tällöin pätee SCC.8, SCC, SC sekä S. Muut koodit eivät kuitenkaan päde ja ei ole kovin uskottavaa kirjoittaa kaikkia koodeja, vaikka se olisi mahdollista.
Tarkoitat varmaankin Yleistä materiaali- ja työselostusta.
Ja kyllä, itse asiassa se pätee melko usein automaattisesti. Ei kaikissa kohdissa, mutta toleranssit ja vastaavat voi aina viitata AMA:an esim.

• Tykkään
Igen ja 1 muu
  • Laddar…
J Johan456 sanoi:
En ymmärrä tarkalleen, mitä tarkoitat.
Että rakennusfirmalla on ollut "omat normit", kun rakennetaan. Mitä tahansa koskee, mutta esimerkiksi lattian asennuksessa jätetään huomiotta normaali pohjatyö. Kosteussuoja silloin kun tarvitaan, foam jne.
Se voi kestää jonkin aikaa, mutta sitten on niiden, jotka asuvat siellä ja mahdollisesti niiden, jotka ovat myyneet, joilla on ongelmia.

Löysin itse asiassa täältä ketjun, jossa on ollut ongelmia, mutta en ole ehtinyt lukea vielä.

https://www.byggahus.se/forum/threads/ojaemna-golv-och-lutande-vaeggar.136707/

Se on lukittu, mutta koskee uuden avaimet käteen -rakennuksen ostajia, jotka eivät ole tajunneet, että tapahtuu asettumisia, että laatta ei ehkä ollut kuiva jne.
Olen vasta ensimmäisellä sivulla.

Viimeksi muokattu:
C C.Lundin sanoi:
Tarkoitat varmaankin Allmän material- och arbetsbeskrivning.
Ja kyllä, itse asiassa se pätee automaattisesti melko usein. Ei kaikilla kohdilla, mutta toleranssit ja vastaavat voi aina viitata esimerkiksi AMA:han.
Kas niin, olen oppinut väärin.
On vain vaikea nähdä, että se pitäisi juridisesti. Siinä tapauksessa koska AMA yhtyy standardeihin ja valmistajan ohjeisiin.

• Tykkään
Igen
  • Laddar…
Igen Igen sanoi:
Että rakennusfirma oli "omat normit" kun rakennetaan. Mitä tahansa se koskee, mutta esim. laittaa lattia ja jättää normaalin pohjatyön tekemättä. Kosteuskalvo, kun sitä tarvitaan, foam jne. Se voi toimia hetken, mutta sitten asukkailla ja mahdollisesti myyjillä on ongelmia.

Löysin itse asiassa täältä keskustelun, jossa on ollut ongelmia, mutta en ole ehtinyt vielä lukea sitä.

[linkki]
Mutta silloin on laiminlyöty valmistajan ohjeita. Valmistaja asettaa paljon vaatimuksia alustan tasaisuudelle jne.

• Tykkään
Igen
  • Laddar…
C C.Lundin sanoi:
Tarkoitat varmaan Yleiset materiaali- ja työnkuvaukset.
Ja kyllä, on tosiasia, että se pätee automaattisesti melko usein. Ei kaikissa kohdissa, mutta toleransseihin ja vastaaviin voi aina viitata esimerkiksi AMA:ssa.
Okei, kiitos!

Täytyy lisätä, että työskentelen AMA:n kanssa sähköpuolella. En kuitenkaan tiedä paljoakaan AMA:sta rakennuspuolella. C.Lundin on varmasti oikeassa, mutta en kuitenkaan ymmärrä, miten se kestäisi juridisesti.

• Tykkään
Igen
  • Laddar…
J Johan456 sanoi:
Mutta silloin on rikottu valmistajan ohjeita. Valmistaja asettaa paljon vaatimuksia alustan tasaisuudelle jne.
Joo, siinä on ongelman ydin. Rakentajat ja yksityishenkilöt siistivät paikkoja, mutta tyylikkäät pintakerrokset, joista maksaa niin paljon ylimääräistä ostettaessa, ovat vain tilapäistä kosmetiikkaa, joka nostaa hintaa tarjouksessa. Sitten on silti tehtävä uudestaan. Aika vähän vastauksia täällä, joten eihän tämä ole mikään kiva kysymys.

J Johan456 sanoi:
Täytyy lisätä, että työskentelen AMA:n kanssa sähköpuolella. Voin kuitenkin hyvin vähän AMA:sta rakennuspuolella. C.Lundin on varmasti oikeassa, en kuitenkaan ymmärrä, miten se pitäisi juridisesti.
Arvasin, että työskentelet sähkön parissa
Joo. Jos pohjatyö puuttuu tai on väärän tyyppinen, se näkyy, ellei ole purettu villisti ja viety materiaalia pois. Mutta sekin varmasti tapahtuu.

Paras vastaus

Se on juridisesti voimassa useimmissa tapauksissa, mutta vain kuluttajaurakoissa, eli kun asiakas on yksityishenkilö.

Tämä on säädelty kuluttajansuojalaissa (1985:716):

"4 § Elinkeinonharjoittajan on suoritettava palvelu ammattitaitoisesti. Hänen on myös asianmukaisella huolellisuudella otettava huomioon kuluttajan edut ja neuvoteltava tämän kanssa siinä määrin kuin on tarpeellista ja mahdollista.

Ellei muuta ole sovittu, elinkeinonharjoittajan palveluihin kuuluu tarvittavien materiaalien toimittaminen."

Sitten oleellinen käsite on ammattitaitoinen, jonka tulkinta on kyseessä tässä. Kyseessä on yleinen käsite, ja mikä katsotaan yleisesti vallitsevaksi käytännöksi alalla. AMA:lla on hyvin vahva asema alalla ja sitä yleensä hyväksytään viittauksena siihen, mikä on ammattimaisesti suoritettu. Myös materiaalin valmistajan ohjeita on pidettävä ammattimaisina, koska tuotteiden valmistaja ilmoittaa, miten niitä tulisi asentaa/käyttää.

• Tykkään
Igen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.