Hei,

Minulla on vanhempi talo osittain torpanperustuksella, jossa kynnys, kannatinpalkki ja lattiapalkit ovat paikallisesti kärsineet vedestä ja hyönteisvaurioista... Onneksi vauriot ovat rajallisia, ja olen valanut pilarin, johon voin tukea kannatinpalkin, joten sen ei tarvitse olla kuin noin metrin pituinen. Huonot palkit puolestaan voidaan tukea uuden kannatinpalkin yli, joten niiden tarvitsee olla vain noin 1,5 metriä pitkiä.

Mutta vaikka en tarvitsekaan paljoa puutavaraa, ongelmani on, että puutavarat ovat "tuumaa" mitoitukseltaan:
  • Kannatinpalkki "kolme-tuumaa-yhdeksän" (mittaa siis 75 x 225 mm).
  • Lattiapalkit ovat "kolme-tuumaa-seitsemän" (mittaavat siis 75 x 175 mm)
Miten korvaan nämä nykypäivän modernissa yhteiskunnassa?

Onko OK liimata ja naulata kaksi 45 x 220 saadakseni aikaan 90x220 kannatinpalkin 75 x 225 sijaan?

Sama asia palkkien kanssa, onko OK liimata & naulata kaksi 45 x 170 saadakseni aikaan 90 x 170 75 x 175 sijaan?

Molemmissa tapauksissa ajattelen käyttää C24-puuta.

Vai olisiko parempi ostaa 90 x 225 liimapuupalkki ja käyttää sitä sekä kannatinpalkkina että sahata se 90 x 175 kokoiseksi palkkeja varten? Vaurio on toistaiseksi niin rajallinen, että neljän (tai ehkä kuuden) metrin palkki Bauhausista voisi riittää sekä kannatinpalkkiin että lattiapalkkeihin, joten raha ei ole ratkaiseva tekijä.

Etu kaksinkertaisten vakiopalkkien käytössä on se, että on hieman helpompaa liittää ne olemassa olevaan kannatinpalkkiin/palkkeihin, kun voin antaa yhden palkin tehdä päällekkäisyyden noin metrin verran ja naulata ja liimata sen olemassa olevaan palkkiin.

Vai voiko jostain vielä tänäkin päivänä saada kolmen tuuman (75mm) puutavaraa?

Tuuman mittoja voi saada, jos lähellä on paikallinen saha. Mutta olen nähnyt aiemmin, että niitä voi tilata kotiin XL byggistä ainakin aiemmin. Kysymys on kuitenkin, tuleeko siitä niin paljon halvempaa kuin ostaa isompi runkotolppa, jonka katkaisee itse. Liimaaminen yhteen on huonommin kantava rakenne kuin kokonainen. Kun se toimii sokkelina, jossa on kantava muuri koko matkalta alla, se toimii hyvin, mutta en koskaan tekisi niin, jos alla on pistekuormat ilman tukea.

Jos haluat pääasiassa korvata sahatut tukkipuut yhtä jäykällä puutavaralla, voit käyttää liimapuuta. 3x9 tuuman korvaat 66x225:llä ja 3x7 tuuman 56x180:llä.

• Tykkään
RobbanGBG ja 1 muu
  • Laddar…
Nimestäsi päätellen asut Göteborgissa. Holgers Boråsissa myy karkeaksi sahattua puutavaraa, he pystyvät varmaankin tarjoamaan sinun mittojesi mukaista puuta.

• Tykkään
RobbanGBG
  • Laddar…
R RobbanGBG sanoi:
Hei,

Minulla on vanhempi talo, jossa on osittain torpparinperustus, jossa sylla, kantopalkki ja lattianiskat ovat paikallisesti vesivaurioituneet ja hyönteisten vaurioittamat... Onneksi vauriot ovat rajallisia, ja olen valanut pilarin, johon voin asettaa kantopalkin, joten sen pituus tarvitsee olla vain noin metri, ja huonot palkit voidaan tukea uuden kantopalkin avulla, joten ne tarvitsevat olla vain noin 1,5 metriä pitkiä.

Vaikka en tarvitsekaan paljon puutavaraa, ongelmani on, että puutavara on "tuuma" -mitoissa:
  • Kantopalkki on "kolme tuumaa yhdeksän" (se on siis 75 x 225 mm).
  • Lattianiskat ovat "kolme tuumaa seitsemän" (ne ovat siis 75 x 175 mm)
Miten korvaan nämä nykyaikaisessa yhteiskunnassa?

Onko OK liimata ja naulata yhteen kaksi 45 x 220, jotta saadaan aikaan 90x220 kantopalkki 75 x 225 sijaan?

Sama niskoille, onko OK liimata&naulata yhteen kaksi 45 x 170, jotta saadaan aikaan 90 x 170 75 x 175 sijaan?

Kummassakin yllä olevassa tapauksessa aion käyttää C24-niskoja.

Vai onko parempi ostaa 90 x 225 liimapuupalkki ja käyttää sekä kantopalkkina että sahata se 90 x 175 niskaksi? Vaurio on, mitä olen tähän mennessä nähnyt, niin rajallinen, että neljä (tai ehkä kuusi) metrin palkkia Bauhausista riittäisi sekä kantopalkiksi että lattianiskoiksi, joten raha ei ole ratkaisevaa.

Etu siinä, että käytetään kahta tavallista niskaa, on se, että on hieman helpompaa liitää olemassa olevaan kantopalkkiin/niskoihin, kun voin antaa toisen niskan tehdä jonkin pituinen päällekkäisyys ja naulata ja liimata sen olemassa olevaan niskaan.

Vai saako nykyään kolmen tuuman (75 mm) puutavaraa jostain?
Se kuulostaa erinomaiselta idealta naulaliimata kaksi tavallista niskaa yhteen. Niin minä tekisin.

Oletan, että ei tarvita erityistä tarkkuutta, vaan mitat voivat vaihdella hieman.

J justusandersson sanoi:
Jos tavoitteesi on ensisijaisesti korvata tuumatut sahatavarat puulla, jolla on sama jäykkyys, voit käyttää liimapuuta. 3x9 tuuman korvaat 66x225 ja 3x7 tuuman 56x180.
Hmm. se oli mielenkiintoista. En ole insinööri tai puuseppä, joten en ole perillä siitä, onko liimapuu vahvempaa/jäykempää kuin tavallinen puu, siksi ajatukseni oli aina rakentaa alkuperäistä tukevammissa mitoissa, sillä on kuitenkin niin vähän materiaalia, että kustannukset eivät ole ratkaisevia ja leveydellekin on tilaa. Mutta jos on mahdollista käyttää "standardi" mittoja, joita on helpompi saada, se olisi hyvä ajansäästön kannalta.
  • Onko 66x225 liimapuu samankantoinen/jäykkä kuin 3x9 tuuman (75x225) puutuki?
  • 56x180 liimapuu on vähän liian "korkea", joten minun pitäisi loveta 5 mm tukipisteistä, voiko se todella korvata 75x175 puutukin?

A andersmc sanoi:
Kuulostaa erinomaiselta idealta naulata ja liimata yhteen kaksi tavallista 2x4:ta. Niin olisin tehnyt.

Oletan, että kyse ei ole erityisestä tarkkuudesta, vaan mitat voivat hieman vaihdella.
Olet oikeassa, leveydeltä on vapaata niin sanotusti. Palkilla on vain ilmaa puolillaan ja reiässä muurissa, johon se tulee, on noin 12 cm leveä, joten tilaa on. Lattian palkkien välillä on vain eristettä (sahanpuruja nykyään...) joten leveys voi vaihdella myös siellä.

Korkeuden pitää vain olla suunnilleen oikea, mutta palkilla voin säätää tukea hieman ylöspäin ja arvaan tarvitsevani napauttaa rakennuskiiloja sisään saadakseni sen tiukaksi, joten... Lisäksi minulla on jo sopivia C24 tarkkuuslankkuja kotona, joten siksi epäröin vähän edestakaisin.

Huomasin kuitenkin, että Beijerillä oli nelimetrisiä 90x225 liimapalkkeja täällä lähellä hintaan 890kr, joten ehkä otan sellaisen kuitenkin.

Ehdottamani liimapuudimensiot ovat kapasiteetiltaan samat kuin alkuperäiset tuumaleikatut. Olen lähtenyt siitä, että vanhojen palkeidesi lujuus vastaa luokkaa C24. 5 mm loveus tuissa ei ole merkityksellinen.

• Tykkään
RobbanGBG
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Ehdottamani liimapuupalkit ovat yhtä kestäviä kuin alkuperäinen sahatavara. Lähdin siitä, että vanhat palkkisi vastaavat luokkaa C24. 5 mm lovet kannattimissa ovat merkityksettömiä.
Hyvä tietää, että voin pienentää pitkien lattiapalkkien kokoa, jos hyönteiset ovat syöneet niitä enemmän kuin olen tähän mennessä huomannut (y)
Olen kuitenkin etsinyt tänään, mistä saisin puutavaraa, ja päädyin Beijersille, heillä oli varastossa 90x225 liimapuuta ja 10% alennusta kaikesta varastossa olevasta, joten otin sellaisen. Se ei ainakaan ole alimitoitettu :D

Se on taatusti todella hyvä!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.