Hei! aion tänä kesänä vaihtaa ulkoseinän ikkunan (talosta -64). Ikkunat ovat kantavia, pystysuuntaisilla karmipaloilla, jotka ulottuvat lattiasta kattoon.
Aion purkaa yhden ikkunan kerrallaan ja korvata karmipalat pystypuutavaralla. Tila, joka sijaitsee ikkuna-aukon ylä- ja alapuolella, täytyy rakentaa uudelleen ja mietin, miten tämä seinä tulisi tehdä, jotta se parhaiten vastaisi vanhempaa viereistä seinää.
Vanhempi seinä on noin 129 mm syvä ja koostuu sisältä ulospäin seuraavasti:
Pystysuora lankku (noin 35 mm)
Ohut tuulensuojapaperi
Eristys/ohuet tukipuut
Tretex
Ohut tuulensuojapaperi
Paneeli (ei tuuletusrakoa taustalla olevan paperin ja tretexin välillä).
Uuden seinän ajatus on sisältä ulospäin (130 mm):
10 mm OSB
Tuulensuojakangas
120 mm eristys/tukipuu
Tuulensuojakangas.
Vanhassa ja uudessa seinässä ulkopuolella on pystylaudoitus ja uusi vaakapaneeli.
Onko teillä mitään huomautettavaa? Onko jotain jäänyt huomaamatta tai vaikuttaako tämä ok?
Minulla on vaikeuksia ymmärtää sekä miltä se näyttää tänään että miten ajattelet sen pitäisi näyttää. Ikkunat eivät tuskin voi olla kantavia. Täytyyhän jokaisen ikkunankehyksen välissä olla koolauksia. Lause
Ulkopuolelle olemassa olevaan ja uuteen seinään pystysuuntaiset rimat ja uusi vaakatasoinen panelointi.
En voi nähdä kuvista, jos näin on tässä tapauksessa, mutta siellä on rakennettu taloja, joissa ikkunan ja ovien karmit ovat kantavia. Seinärunkan ja ikkunakarmit ovat sama osa.
En oikein ymmärrä, mitä tuulensuojalevy tuo. OSB on paljon tiiviimpi. Olisin käyttänyt muovia uusissa seinäosissa. Mutta se toimii hyvin tehdä, kuten suunnittelet. Mitä aiot laittaa sisäpuolelle?
Minun on vaikea ymmärtää, miltä asiat näyttävät nykyään ja miten ajattelet niiden näyttävän. Ikkunat eivät voi olla kantavia. Ikkunakarmien välillä on varmaan oltava tukipuita. Lause
Utanpå befintlig och ny vägg stående läkt och ny liggande panel
ei avaudu minulle ollenkaan.
Pahoittelen epäselvyyttä, liitän mukaan yksinkertaisen paint-kuvan alle. Punaisella kehystetyt alueet ikkunoiden ylä- ja alapuolella ovat paikkoja, joihin minun täytyy rakentaa uusi seinä. Jos klikkaat ja zoomaat kuvaa katsoaksesi aluetta ikkunan ja oven välissä, saatat nähdä, miten karmit toimivat tässä tapauksessa myös tukipuinakin ja jatkuvat ylös. Merkkasin keltaisilla viivoilla kahteen alimpaan ikkunaan, miltä karmi näyttää tässä tapauksessa.
Vanha paneeli ei mielestäni ole kovin houkutteleva, joten aion laittaa uudet paneelit vanhojen seinien päälle sekä uusien seinäosien päälle ikkunoiden ylä- ja alapuolelle. Uusi paneeli tulee pystyssä olevien tukipuiden päälle. Tukipuut naulataan suoraan vanhaan seinään ja uusien seinäosien tukipuihin.
En voi nähdä kuvista, onko näin tässä tapauksessa, mutta on rakennettu taloja, joissa ikkunat ja ovikarmit ovat kantavia. Seinän tukipuu ja ikkunakarmi ovat sama osa.
En oikein ymmärrä, mitä tuulensuojakangas pitäisi tuoda. OSB-levy on paljon tiiviimpi. Olisin käyttänyt muovia uusissa seinäosissa. Mutta se toimii hyvin, jos teet kuten suunnittelet. Mitä aiot laittaa sisäpuolelle?
Se on juuri niin rakennettu tänään, kuten mainitsit.
Kiitos palautteesta!
Selvä, sisäinen tuulensuojakangas ei taida lisätä mitään suoraan, ehkä se kannattaa jättää pois?
Sisäpuolelle tulee kipsilevy.
Se olisi ollut unelma! Valitettavasti edessä oleva elementti ja suhteellisen tiukka budjetti estävät sen tällä hetkellä. Mutta on selvää, että liimapalkki luo edellytykset tälle tulevaisuudessa
Sen jälkeen kun olen nukkunut asian yli, ymmärrän, että sinulla on todennäköisesti elementtirakenteinen talotyyppi. Jos haluat uudistaa ikkunaseinän, sinun täytyy ottaa kokonaisvaltainen lähestymistapa ja korvata nykyiset elementit välimitoitetulla rankarakenteella. Tämän piirtäminen ja rakentaminen ei valitettavasti ole iloisten amatöörien tehtävä. Muun muassa betonisointi on tehtävä tilapäisesti rakennusaikana. Todennäköisesti tarvitaan liimapuupalkki ikkunoiden yläpuolelle. Jos teet virheitä, on olemassa riski, että talo osittain romahtaa. Koska rakennuksen ratkaisu vaikuttaa olevan diffuusioavoin, ei ole sopivaa käyttää muovikalvoa uudessa seinässä. Käytä tuulensuoja- ja hygroskooppista eristemateriaalia, kuten selluloosakuituja.
Efter att ha sovit på saken inser jag att det troligen är ett elementbyggt typhus du har....
Kiitos kommenteista Justus. Olen yhä enemmän kääntyneet liimapuuhun saadakseni enemmän vapautta ikkunaseinässä. On joitain vuosia siitä, kun luin kantavia rakenteita, joten jätän mitoituksen ammattilaisille. Ajatus käyttää tukia rakennusaikana on ollut mielessäni koko ajan. Hyvä saada tukea ajatuksilleni diffuusiolle avoimesta rakenteesta.
Mikä olisi hyöty siitä, että se seinäpätkä on ilman muovia vain siksi, että loppuosa on muovitettu? Minun on vaikea nähdä, mitä hyötyjä sen yli hyppäämisestä olisi.
Asut Smålandissa, ja Hultsfredshus rakensi taloja kuitupaneelista 60-luvulla, missä seinäelementit ja ikkunapaneelit olivat kantavia, joten niissä ei ollut kantavaa runkoa, ja kuten aiemmin on todettu, sinun täytyy rakentaa kehikko tai tehdä suurempia muutoksia liimapuupalkin kanssa.