Hei, minulla on navetta, johon haluan rakentaa eristetyn huoneen maalien säilytykseen ja karkeanpesutupaan.
Ongelmana on, että tänään siellä on neljä rautatukea puuriman vasten juuri siellä, mihin haluan rakentaa seinän.
Ajatukseni oli korvata kaikki tuet ruuviliimatuilla 45x145 cc 60:llä ja laittaa poikkipuut jokaisen lokeron väliin, jotta voin eristää ja asentaa levyt. Uskotteko, että se riittää korvaamaan tuet? Pituus on noin 8 metriä, joten se tulee olemaan 10-12 ruuviliimattua palkkia korvaamassa 4 tukea. (kutsutaanko niitä niin?)
Palkki, jonka tuet tukevat, on vuorostaan useiden poikittaisten palkkien alapuolella, enkä valitettavasti näe, ulottuvatko ne koko rakennuksen leveyteen vai onko niissä jatkoksia.
Toisella puolella on nykyään toinen palkki samalla rakenteella, se tulee jäämään paikalleen.
Yläkerrassa ei nykyään ole mitään raskasta, aiemmin siellä on säilytetty heinää ja tulevaisuudessa aiomme käyttää sitä juhlatilana, joten siellä ei säilytetä mitään raskaampaa.
Vai pitäisikö vaan käydä nopeaa, helppoa tietä ja rakentaa tukia seinään?
Hei, minulla on navetta, johon haluan rakentaa eristetyn huoneen maalin säilytykseen ja karkeapyykin pesulaksi.
Ongelmana on, että nykyään siellä on neljä rautatukea kiinni puupalkeissa juuri siinä, mihin haluan rakentaa seinän.
Ajatukseni oli korvata kaikki tuet ruuviliimatuilla 45x145 cc 60:llä ja asettaa välihirsit jokaiseen välikköön, jotta voin sitten eristää ja asettaa levyt, luuletteko, että se riittää korvaamaan tuen? Pituus on noin 8 metriä, joten siitä tulee noin 10-12 ruuviliimattua palkkia, jotka korvaavat 4 tukea. (onko niin?)
Tuenna oleva palkki puolestaan tukee lukuisia poikittaisia palkkeja päällänsä, enkä valitettavasti näe, ulottuvatko ne koko rakennuksen leveyteen vai ovatko ne jatkettu.
Toisella puolella on tällä hetkellä toinen samalla tavalla rakennettu palkki, joka pysyy paikallaan.
Yläkerrassa ei ole tällä hetkellä mitään raskasta, aiemmin siellä on säilytetty heinää ja tulevaisuudessa ajattelemme käyttää sitä juhlapaikkana, joten sinne ei tule säilyttää mitään raskaampaa.
Vai pitäisikö vain mennä helpompaa ja nopeampaa tietä ja rakentaa seinä tukien ympäri?
[kuva] [kuva]
Sinulla on onnea, kun pilarit ovat siinä, mihin haluat seinän. Anna niiden jäädä paikalleen ja rakenna ne seinän sisään.
Sinullahan on onnea, kun pilarit ovat juuri siinä, missä haluat seinän. Anna niiden jäädä paikoilleen ja rakenna ne seinän sisään.
Joo, se on nopein ratkaisu, mutta se tarkoittaa myös, ettei cc60:aa voi säilyttää, joten eristyksen kanssa on vähän enemmän työtä, mutta ehdottomasti helpoin vaihtoehto!
Huomaan, että kirjoitat, että teillä ei pitäisi olla mitään raskasta siellä ylhäällä, mutta että siitä tulee juhlatila, ajattelen, että se voi tulla melko raskaita kuormia, kun ihmiset tanssivat tahdissa. Mutta muuten sanon kuten muutkin, rakenna ne, mitä siellä on. Eristäminen on nopea tehdä.
Sitten ne voidaan upottaa. Olen vähän epävarma leiman halkaisijasta, mutta ehkä 45x95 käy. Pahimmassa tapauksessa käytän 45x145, jotta voin ruuvata vanerin myös kattopalkkiin, jolloin se tulee upotetuksi yhdeltä puolelta.
Juhlatila on luultavasti yksi raskaimmista käyttötarkoituksista, mitä voi kuvitella. On kaksi menetelmää laskea, jos haluat korvata terästolpat. Sisäänrakentaminen on varmasti helpompaa. Joko tehdään täydellinen laskelma olemassa olevan rakenteen (putkia lukuun ottamatta) ja suunnitellun kuormituksen perusteella tai lasketaan takaperin tolppien mittojen perusteella ja korvataan ne jollain vastaavalla.
Kuten sanottu, siellä on myös 7 poikittaista palkkia, joten en ole erityisen huolissani siitä, etteikö se kestäisi. Ja kun puhumme juhlatilasta, kyseessä on ehkä 10 henkilöä, ja olemme siinä iässä, ettei enää paljoa tanssita.
Se on melkein varmasti koko palkkien pituus, ei liitoksia, koska etupuoli on rakennettu kokonaisista hirsistä koko matkalta.
Pieni päivitys siis.
Käytin kotona olevia materiaaleja sen sijaan, että olisin käyttänyt rahaa uuden ostamiseen, joten pohjaksi tuli 145x45 ja kaksi 95x45 "T"-muotoon tukemaan.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.