Hei,

Minulla oli kosteusvaurio yhdessä huoneessa rinnekerroksessa, joka paljastui vanhan korotetun lattian purkamisen ja seinän alaosan avaamisen jälkeen. Seisoi avoinna noin 2 kuukautta ja on nyt kuivunut hyvin. Olen korjannut vaurion ulkopuolelta sekä asentanut Platonin ja ohjannut veden pois rännistä, joka oli puhkaissut reiän perustukseen.

Sisäpuolella en ole varma, mikä olisi paras tapa korjata. Kuten kuvassa näkyy, olen poistanut puuvillaisen eristeen noin maanpinnan tasalle asti, oikealla kuvassa ei olekaan ulkoseinä, koska kyseessä on rivitalo, jossa on pieni uloke rakennusrungon välillä, joten puolet seinästä rajautuu naapurin ryömintätilaan.

Katsastajan suosituksen mukaan ajattelimme lisätä singelin ja sitten valaa rännin umpeen, joka näkyy lattian ja seinän välillä alueella, joka on oikea ulkoseinä. Sitten on kysymys siitä, kuinka toimia eristyksen ja rakentamisen kanssa.

Pitäisikö poistaa jäljelle jäänyt puuvillainen eriste, joka on maanpinnan alapuolella, ja jättää se eristämättömäksi vai lisätäänkö jotain solumuovia? Olemassa olevat puurakenteet eivät ole aivan kiinni betoniseinässä, vaan ne on kiinnitetty puuvillaisen eristeen läpi ulkoseinillä. Yksi ajatus oli jättää nämä paikalleen, mutta katkaista ne alhaalta ja lisätä metalliprofiili niiden alle (ehkä välikkeillä tuulettamaan seinää). Sitten laittaa levy alas revityn osan kohdalla ja tämän jälkeen 6 mm kipsilevy kaiken päälle. Onko tämä järkevää, ja mikä levy sopisi pohjalle?

Toinen vaihtoehto on purkaa koko seinä ja rakentaa se teräksellä, mutta se on vähän hankalaa, koska seinä ei ole täysin tasainen, vaan eri tasoilla, missä se muuttuu ulkoseinästä rajautumaan ryömintätilaan. Siinä tapauksessa meidän olisi melkein kiinnitettävä metalliprofiilit samalla tavalla kuin nykyiset puurakenteet, eli puuvillaisen eristeen läpi, enkä tiedä, tuleeko siitä tarpeeksi tukeva kiinnitys, että uskaltaisi kiinnittää suuren vaatekaapin/hyllyjärjestelmän seinään, mikä on tarkoitus.

Aion asentaa subfloorin, kun seinät on valmiit, todennäköisesti ilman tuuletinta, kuten kaikki asiaan perehtyneet ammattilaiset ovat suositelleet.

Kiitollinen vinkeistä. Ystävällisin terveisin,
Klas

• Huone, jossa on osittain purettu seinä ja paljaana näkyvää betonia, eristeitä ja puurimoja suterraasitason kosteusvaurion jälkeen.
  • Huoneen seinä remontin aikana, betoni paljastettu ja puu- sekä eristysmateriaalia osittain purettu, sähköpistorasia näkyvissä alareunassa.
  • Seinän osittainen purku, näkyvissä puurunko ja betoniseinä, jossa rako seinän ja lattian välillä entisen kosteusvaurion vuoksi.
K KlasseT sanoi:
Hei,

Minulla on ollut kosteusvaurio huoneessa rinteessä, joka havaittiin sen jälkeen kun purin vanhan korotetun lattian ja avasin seinän alaosan. Se on ollut auki noin 2 kuukautta ja nyt kuivunut hyvin. Olen ulkopuolelta korjannut vaurion perustuksessa sekä asentanut Platonin ja ohjannut veden pois räystäskourusta, joka oli huuhtonut reiän perustukseen.

Sisäpuolella olen nyt hieman epävarma kuinka edetä parhaalla tavalla. Kuten kuvassa näkyy, olen poistanut puuvillamaisen eristeen noin maan tasoon asti, oikealla kuvassa ei oikeastaan ole ulkoseinä, koska on rivitalo ja talojen välillä on pieni uloke, joten puolet seinästä on naapurin ryömintätilan vasten.

Tarkastajan suosituksesta ajattelin laittaa soraa ja sitten valaa raon kiinni, joka näkyy lattian ja seinän välillä sillä osalla, joka on oikea ulkoseinä. Kysymys sitten kuuluu, kuinka isolointi ja lattiapalkkien asentaminen tulisi tehdä.

Pitäisikö poistaa viimeinen osa puuvillamaisesta eristeestä, joka on maan tason alapuolella ja jättää se eristämättä vai laittaa solumuovia? Olemassa olevat puupalkit eivät ole kiinni betoniseinässä vaan on kiinnitetty puuvillamaisen eristeen läpi siellä, missä on ulkoseinä. Yksi ajatus oli jättää nämä paikoilleen mutta leikata ne pohjasta ja laittaa metalliprofiili niiden alle (ehkä välikappaleilla, jotta seinä pääsee hengittämään). Sen jälkeen peittää levyillä se osa, joka on purettu alhaalta ja sitten 6 mm kipsilevy kaiken päälle. Onko tämä järkevää, ja mikä levy sopisi alaosaan?

Toinen vaihtoehto olisi purkaa koko seinä ja asentaa metallikehikko, mutta tämä on hieman hankalaa, koska seinä ei ole täysin tasainen vaan eri korkeudella, missä se muuttuu ulkoseinästä ryömintätilan seinäksi. Sitten meidän pitäisi lähes lyödä metallikehikko samalla tavalla kuin puurakenteet ovat nykyään, eli puuvillaisen eristeen läpi, enkä tiedä, tuleeko siitä niin hyvä kiinnitys, että uskaltaa kiinnittää suuri vaatekaappihyllyjärjestelmä, mikä on ajatus.

Aion asentaa Subfloorin seinien valmistuttua, todennäköisesti ilman puhallinta, kuten kaikki tarkastusta tehneet käsityöläiset ovat suositelleet.

Kiitollinen vinkeistä.
Terveisin,
Klas
Mistä vahinko johtuu. Ulkoinen ilmasto vai rikkoutunut putki?

P Pluto11 sanoi:
Mistä johtuu vaurio? Ulkoinen ilmasto tai rikkoutunut putki?
K KlasseT sanoi:
Hei,

Olen kärsinyt kosteusvauriosta yhteen tasoon sijoitetussa huoneessa, joka paljastui purettuani vanhan korotetun lattian ja avattuani seinän alaosan. On ollut avoinna noin 2 kuukautta ja nyt kuivunut hyvin. Olen ulkopuolelta korjannut perustuksen vaurion ja asentanut Platonin sekä ohjannut veden pois syöksytorvesta, joka oli kaivertanut reiän perustukseen.

Sisäpuolella olen nyt hieman epävarma siitä, miten parhaiten korjata tilannetta. Kuten näkyy, olen repinyt pois villalevyn maanpinnan tasolle saakka, oikealla kuvassa ei oikeastaan ole ulkoseinämä, koska kyseessä on rivitalo ja talorakenteiden välissä on hieman eroja, joten puolet seinästä on naapurin ryömintätilaa vasten.

Katsastajan suosituksesta ajattelimme laittaa singeliä ja sitten valaa rännin uudelleen, joka näkyy lattian ja seinän välillä sillä osalla, joka on todellista ulkoseinää. Sitten kysymys kuuluu, miten toimia eristyksen ja tuennan kanssa.

Pitäisikö yksinkertaisesti poistaa viimeinen villa, joka on maanpinnan alapuolella, ja jättää se eristämättömäksi, vai pitäisikö laittaa jokin solumuovi? Nykyiset puukoolit eivät ole suoraan betoniseinää vasten, vaan naulattu villalevyn läpi siellä, missä on ulkoseinä. Ajatus oli jättää ne paikoilleen, mutta katkaista ne alhaalta ja laittaa metallikooli niiden alle (ehkä etäännyttäjillä tuulettamaan seinää). Sen jälkeen laittaa levy sinne, mistä on revitty ja sitten 6 mm kipsilevy päälle. Onko tämä järkevää, mikä levy sopisi pohjalle?

Toinen vaihtoehto on purkaa koko seinä ja rakentaa metallitukien varaan, mutta se on hieman hankalaa, koska seinä ei ole täysin tasainen vaan eri korkeudella siinä, missä se siirtyy ulkoseinästä ryömintätilaan. Silloin melkein pitäisi kiinnittää metallitukia samalla tavalla kuin puurimat ovat nyt, eli villalevyn läpi, enkä tiedä, tuleeko siitä niin hyvä kiinnitys, että uskaltaa kiinnittää ison vaate-/hyllyjärjestelmän seinään, joka on tarkoitus.

Aion laittaa alalattian, kun seinät ovat valmiit, todennäköisesti ilman puhallinta, kuten kaikki työmiehet, jotka ovat tilannetta katsoneet, ovat suositelleet.

Kiitollinen vinkeistä.
Ystävällisin terveisin,
Klas
Anteeksi, olin hieman nopea siinä.
Jos seinä on maanpinnan alapuolella, älä koskaan käytä orgaanista materiaalia. Poista kaikki puu, kipsi ym.
Puhdista seinä ja maalaa oikealla, hengittävällä maalilla.

P Pluto11 sanoi:
Anteeksi, olin vähän nopea siinä.
Jos seinä on maanpinnan alapuolella, älä koskaan käytä orgaanista materiaalia. Purkaa kaikki puu, kipsi ym. Poista lika seinästä ja maalaa oikealla hengittävällä maalilla.
Juuri niin. Nyt vain viimeiset 45 cm seinästä on maan alla, joten suhteellisen pieni osa. Lisäksi seinä on osittain ulkoseinä vasemmalla kuvassa ja osittain naapurin ryömintätilan seinä oikealla kuvassa. Tästä johtuu korkeusero keskellä, joka tekee siitä hankalaa vain rappaamalla, ja siksi pitäisi siinä tapauksessa rakentaa ulos puolet seinästä jotenkin. Lyhyesti sanottuna aiomme varmaan laittaa seinätolpat, vaikka ymmärrän että rappaaminen on turvallisinta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.