3 230 lukukertaa ·
9 vastausta
3k lukukertaa
9 vastausta
Koolaukset ja eristys
Olen rakentamassa pientä satulahuonetta vaimolle ja pohdin hieman eristystä. Tässä on suunnitelmani ja mietin, onko se oikein?
Seinäpalkit ovat 45 x 90, jotka täytän tietenkin 90 eristyksellä. Onko OK, että asennan sitten kosteusesteen siihen ja kiinnitän 45 x 45 sisäpuolelle lisäeristystä 45 mm ja sitten naulaan seinäpaneelin suoraan näihin palkkeihin? Vai tarvitaanko ilmanväli eristyksen ja paneelin välille?
Satulahuonetta pidetään noin 10 astetta lämpimänä talvella vain muutaman päivän ajan, kun hevosen huopia pitää kuivata. Ehdotukseni on käyttää pientä lisälämmitintä yhdessä kosteudenpoistimen kanssa. Satulahuone on pieni, vain noin 2 x 2 m.
Ystävällisin terveisin, Mats
Seinäpalkit ovat 45 x 90, jotka täytän tietenkin 90 eristyksellä. Onko OK, että asennan sitten kosteusesteen siihen ja kiinnitän 45 x 45 sisäpuolelle lisäeristystä 45 mm ja sitten naulaan seinäpaneelin suoraan näihin palkkeihin? Vai tarvitaanko ilmanväli eristyksen ja paneelin välille?
Satulahuonetta pidetään noin 10 astetta lämpimänä talvella vain muutaman päivän ajan, kun hevosen huopia pitää kuivata. Ehdotukseni on käyttää pientä lisälämmitintä yhdessä kosteudenpoistimen kanssa. Satulahuone on pieni, vain noin 2 x 2 m.
Ystävällisin terveisin, Mats
Jäsen
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 viestiä
Muovin pitäisi olla mahdollisimman kaukana sisällä
Mutta ratkaisusi avulla saat asennustilaa sähköä jne. varten.
Pääasia on, että sinulla on enemmän eristystä muovin ulkopuolella kuin sen sisäpuolella.
Mutta ratkaisusi avulla saat asennustilaa sähköä jne. varten.
Pääasia on, että sinulla on enemmän eristystä muovin ulkopuolella kuin sen sisäpuolella.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Kuulostaa aivan hyvältä!senmathal sanoi:
Muistelen, että nyrkkisääntönä on, että vähintään 2/3 eristyksestä pitäisi olla kosteussulun ulkopuolella.
Pienessä tallissani ei ole ollenkaan muovia:
Ulkopaneeli
28x70 mm naulauslauta
9 mm ulkokipsi
120 mm runkolauta ja eristys
21 mm ponttilauta sisäpaneelina.
Tallissa luultavasti tulisi olla ulkopuoliset sähköasennukset, uskon että tästä on jokin sääntö.
Joten mitään "asennustilaa" ei pitäisi tarvita.
Tätä muun muassa siksi, että asennukset olisi tarkastettavissa ja vältyttäisiin jyrsijöiden, eli hiiret ja rotat, aiheuttamilta vahingoilta.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Meillä ei myöskään ole satulahuonetta itse tallissa. Minusta vaikuttaa siltä, että on yleistä pitää se viereisessä tilassa?
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Minulla on talli ladossa, jossa on myös navetta, kanala, meijerihuone, vaunuvarasto, verstas, heinävintti, puuvaja, ulkohuussi ja ulkotila. Tuntuu väärältä kutsua rakennusta talliksi silloin.KnockOnWood sanoi:
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Luin nyt joistakin ketjuista, että diffuusiokalvoa ei tulisi käyttää, jos rakennuksessa ei ole jatkuvasti yli 10 astetta. Se voi jopa aiheuttaa vahinkoja.
Mitä tulee satulahuoneen sijoitukseen, se ei ole tallissa, mutta suoraan yhteydessä siihen. Olemme rakentaneet katoksen seinineen tallin toisen seinän ulkopuolelle. Nyt sisäänkäynnin toiselle puolelle tulee eristetty satulahuone, joka on vaikuttavat 3,6 neliömetriä. Tarkoitan sillä, ettei tallissa ole yhtään eläintä tässä tilassa, eikä se siksi kuulu tallin sääntöjen piiriin. Sen sijaan tallin sähkökytkentöjä täytyy tarkistaa myöhemmin. Loisteputkissa tulee esimerkiksi olla kunnon suojaritilä ja johtojen on oltava suojattuja jne.
Vaimoni puolustaa aina mahdollisia puutteita sillä, että hänellä on pihatto ja talli toimii vain apukarsinoina tai miksi niitä kutsutaankin,
/Mats
Mitä tulee satulahuoneen sijoitukseen, se ei ole tallissa, mutta suoraan yhteydessä siihen. Olemme rakentaneet katoksen seinineen tallin toisen seinän ulkopuolelle. Nyt sisäänkäynnin toiselle puolelle tulee eristetty satulahuone, joka on vaikuttavat 3,6 neliömetriä. Tarkoitan sillä, ettei tallissa ole yhtään eläintä tässä tilassa, eikä se siksi kuulu tallin sääntöjen piiriin. Sen sijaan tallin sähkökytkentöjä täytyy tarkistaa myöhemmin. Loisteputkissa tulee esimerkiksi olla kunnon suojaritilä ja johtojen on oltava suojattuja jne.
Vaimoni puolustaa aina mahdollisia puutteita sillä, että hänellä on pihatto ja talli toimii vain apukarsinoina tai miksi niitä kutsutaankin,
/Mats
Klikkaa tästä vastataksesi
