Olen rakentamassa pientä satulahuonetta vaimolle ja pohdin hieman eristystä. Tässä on suunnitelmani ja mietin, onko se oikein?

Seinäpalkit ovat 45 x 90, jotka täytän tietenkin 90 eristyksellä. Onko OK, että asennan sitten kosteusesteen siihen ja kiinnitän 45 x 45 sisäpuolelle lisäeristystä 45 mm ja sitten naulaan seinäpaneelin suoraan näihin palkkeihin? Vai tarvitaanko ilmanväli eristyksen ja paneelin välille?

Satulahuonetta pidetään noin 10 astetta lämpimänä talvella vain muutaman päivän ajan, kun hevosen huopia pitää kuivata. Ehdotukseni on käyttää pientä lisälämmitintä yhdessä kosteudenpoistimen kanssa. Satulahuone on pieni, vain noin 2 x 2 m.

Ystävällisin terveisin, Mats
 
Muovin pitäisi olla mahdollisimman kaukana sisällä

Mutta ratkaisusi avulla saat asennustilaa sähköä jne. varten.

Pääasia on, että sinulla on enemmän eristystä muovin ulkopuolella kuin sen sisäpuolella.
 
senmathal sanoi:
...
Seinärunkojen koko on 45 x 90, johon tietenkin lisään 90 eristeen. Onko OK, että laitan sitten kosteussulun siihen ja asennan 45 x 45 rungot sisäpuolelle lisäeristeeksi 45 mm ja sitten nauloitan seinäpaneelin suoraan näihin runkoihin...
Kuulostaa aivan hyvältä!
Muistelen, että nyrkkisääntönä on, että vähintään 2/3 eristyksestä pitäisi olla kosteussulun ulkopuolella.

Pienessä tallissani ei ole ollenkaan muovia:
Ulkopaneeli
28x70 mm naulauslauta
9 mm ulkokipsi
120 mm runkolauta ja eristys
21 mm ponttilauta sisäpaneelina.

Tallissa luultavasti tulisi olla ulkopuoliset sähköasennukset, uskon että tästä on jokin sääntö.
Joten mitään "asennustilaa" ei pitäisi tarvita.
Tätä muun muassa siksi, että asennukset olisi tarkastettavissa ja vältyttäisiin jyrsijöiden, eli hiiret ja rotat, aiheuttamilta vahingoilta.
 
Sitten olen oikealla jäljellä. Nyt satulahuone on lähellä, mutta ei tallissa.

/Mats
 
senmathal sanoi:
Sitten olen ilmeisesti oikeilla jäljillä. Nyt on satulahuone lähellä mutta ei tallissa.

/Mats
Missä sinulla on satulahuone, jos ei tallissa?
 
Meillä ei myöskään ole satulahuonetta itse tallissa. Minusta vaikuttaa siltä, että on yleistä pitää se viereisessä tilassa?
 
Norrhyttan sanoi:
...Mielestäni vaikuttaa olevan yleistä, että se on viereisessä tilassa?
Viereinen tila voin hyväksyä, mutta eikö olekin käytännöllistä, että varustesäilytyshuone on samassa rakennuksessa kuin hevoset? Eli tallissa.
 
KnockOnWood sanoi:
Intilliggande utrymme kan jag köpa, men visst är det praktiskt att ha sadelkammaren i samma byggnad som man har hästarna i? Dvs i stallet.
Minulla on talli ladossa, jossa on myös navetta, kanala, meijerihuone, vaunuvarasto, verstas, heinävintti, puuvaja, ulkohuussi ja ulkotila. Tuntuu väärältä kutsua rakennusta talliksi silloin.
 
Norrhyttan sanoi:
Minulla on talli ladossa, joka sisältää myös navetan, kanalan, maitoruokalan, vaunuvaraston, veistämön, heinäparven, puuvajan, ulkohuussin ja pihatton. Tuntuu väärältä kutsua rakennusta talliksi silloin.
Näyttää siltä, että tarkoitamme samaa asiaa sitten.
 
Luin nyt joistakin ketjuista, että diffuusiokalvoa ei tulisi käyttää, jos rakennuksessa ei ole jatkuvasti yli 10 astetta. Se voi jopa aiheuttaa vahinkoja.

Mitä tulee satulahuoneen sijoitukseen, se ei ole tallissa, mutta suoraan yhteydessä siihen. Olemme rakentaneet katoksen seinineen tallin toisen seinän ulkopuolelle. Nyt sisäänkäynnin toiselle puolelle tulee eristetty satulahuone, joka on vaikuttavat 3,6 neliömetriä. Tarkoitan sillä, ettei tallissa ole yhtään eläintä tässä tilassa, eikä se siksi kuulu tallin sääntöjen piiriin. Sen sijaan tallin sähkökytkentöjä täytyy tarkistaa myöhemmin. Loisteputkissa tulee esimerkiksi olla kunnon suojaritilä ja johtojen on oltava suojattuja jne.

Vaimoni puolustaa aina mahdollisia puutteita sillä, että hänellä on pihatto ja talli toimii vain apukarsinoina tai miksi niitä kutsutaankin,

/Mats
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.