Olen aiemmin kysynyt foorumilla, mitä seuraava materiaali voisi olla.
Katso ensimmäinen kuva alla!
Epäilin, että se ruskea, joka on kiedottu teräslangalla vanhan vesijohdon ympärille, voisi olla asbestia. Sain vastaukseksi täällä foorumilla, että ei, se ei todennäköisesti ole asbestia.
Joku mainitsi karvavuorauksen tai vastaavan.
Olen googlannut karvavuoraus-eristystä, mutta en löydä mitään, joka muistuttaisi sitä, mitä minulla on putken ympärillä.
Nyt olen kuitenkin, valitettavasti, löytänyt seuraavan kuvan verkosta.
Katso kuva numero kaksi.
Kuva on peräisin asbestipurkuyrityksen verkkosivulta.
Ruskea materiaali on asbestia.. Lue teksti heti kuvan alapuolelta.
Myös tämä materiaali, aivan kuten minun, on kiedottu teräslangalla.
Jos kuvaa ei saa käyttää tässä foorumissa, tekijänoikeuksien jne. vuoksi, poistan sen tietenkin heti.
Sanokaa vain, jos olen tehnyt jotain väärin liittäessäni sen tähän, viestissäni.
Olen tietenkin hyvin hämmentynyt.
Mielestäni tämä materiaali, joka minulla on, ja tämä ovat erittäin samankaltaisia.
Ehkä se on siis asbestia, jota minulla on putken ympärillä kaikesta huolimatta?!
Jos jollain on ollut samanlainen materiaali, ehkä analysoinut sitä,
tietää eron karvavuorauksen tai muun vaarattoman ja kuvan numerossa kaksi kuvatun asbestikiinnityksen välillä, olisin kiitollinen informaatiosta.
Voiko eron nähdä? Miten iässä?
Vai onko edes karvavuorausta, jota käytetään eristeenä putkien ympärillä?
Ehkä se oli vain joku aiemmin, joka yksinkertaisesti keksi jotain, olematta itsekään tietoinen.
Mitä minä tiedän.
Olen kysynyt asbestista paljon foorumeilla, tiedän, mutta juuri tämä asia huolestutti minua vilpittömästi, kun löysin tämän kuvan. Siksi kysyn uudelleen.
Toivon ymmärrystä ja hyviä neuvoja!
Ei KnockOnWood, ehkä pidät minua oikeana pähkinänä, mutta itse en pelkää kookospähkinöitä.
Viimeinen kuva näyttää mielestäni myös kookoskuiduilta, mutta se, mitä minulla on putken ympärillä, ei ole yhtä karkeaa.
Olen omistanut kookoskuitumatto-ovimaton, joten tiedän mistä puhun tässä tapauksessa.
Se, mikä on putkeni ympärillä, ei ole aivan yhtä karkeaa eikä myöskään yhtä "kompaktia" kuin kuva 2 näyttää, ja kuten kookoskuitu on.
Omaani voi helposti repiä, irtoaa hyvin helposti.
Ja muuten, onhan olemassa ruskeaa asbestia? Onhan se vaarallisempaa kuin valkoinen asbesti.
Jos muistan oikein.
En ymmärrä mitä ihmiset tarkoittavat, kun he kirjoittavat pähkinäkarvahuovasta.
En ole löytänyt siitä mitään verkosta, lukuun ottamatta hienoja mattoja, joita käytetään kodeissa.
Jos siellä olisi asbestia jossain maalikerroksen alla, se on täysin vaaratonta niin kauan kuin et koske siihen.
Vaikka repisitkin sen esiin, se on vaaratonta sinulle, vain äärimmäisen pitkäaikainen (monta vuotta) ammatillinen käsittely voi aiheuttaa asbestin terveydellisiä haittoja.
Siinähän lukee selvästi, että asbestisuoja on eristeen (joka on ruskea) sisäpuolella, joten asbestisuoja on kuvassa valkoinen, eikä ruskea ole asbestia.
Vanhoissa putkissa oli joskus valkoinen kääre muutaman millimetrin paksuinen, joka on kiinnittynyt putkeen ja usein asbestia. Ruskea huopa on se, mitä yleensä kutsutaan pähkinäkarvahuovaksi/matoksi ja se on vaaraton. Ulkopuolella voi pahvin lisäksi olla sideharso, puuvillaside eri sidosaineilla, joista jotkut sisältävät myös asbestia.
Koko asbestin käyttö eristeenä on erittäin harvinaista asuinrakennuksissa, se kuuluu korkeisiin lämpötiloihin kuten höyryputkiin teollisesti laivoissa jne.
Jos olet huolissasi, ota vähän huopaa ja kokeile sytyttimellä, se on helppoa ja voit sulkea pois asbestin. Täytyy olla vaikeaa huolehtia jatkuvasti jostain niin suhteellisen merkityksettömästä kuin sinä ja osa muista teette täällä erilaisissa keskusteluissa.
Oletteko siis sitä mieltä, että kuvani ruskea materiaali ja kuvan numero 2 näyttävät olevan samaa materiaalia?
Olen hieman epävarma.
Kuva kaksikielinen näyttää "kompaktimmalta" ja karheammalta.
Minun ruskea materiaalini on "löysempi", hajoaa helposti, jos siihen koskee.
On erittäin helppo repäistä pala irti, ei pidä oikein kasassa.
Ehkä kuva 2 on kookoskuitua ja omani jotain muuta.
Ei sinänsä oleellinen asia, olen tyytyväinen, kunhan se ei ole asbestia.
Muuten, onko jollain täällä linkkiä kuvaan vanhasta naudankarvahuovasta/-matosta?
Ja/tai tietoa siitä, miten ja mihin tätä materiaalia käytettiin ennen vanhaan.
Olisi mielenkiintoista nähdä kuva ja lukea hieman, mutta en itse ole onnistunut löytämään hyvää tietoa netistä.
Toivotan kaikille mukavaa syyspäivää. Aurinko paistaa!
Hei Stina, jos kamppailet niin voi olla tietty riski, että löydät asbestia putkieristeestä poroosi "nöthår" alla. Minulla oli vastaavaa pari vanhaa putken ympärillä myös, nyt tiesin että se oli pellavaa minun tapauksessani mutta se mitä sinulla on, näyttää samalta. Pellava tai joissakin tapauksissa nöthår on hyvät ominaisuudet, ne estävät kondensaatiota ja eivät "mätäne", voi toki olla jotain muuta luonnonkuitumateriaalia. Veikkaan vahvasti pellavaa!
Eristys-pörröinen materiaali tuntemattomasta alkuperästä
kääre-kuin se kuulostaa, kääre kuin paksumpi side, jos satutat jalkasi, esim!
Kiitos teille, jotka annatte minulle rakentavia vastauksia!
Pagno, en tiedä, onko ruskean eristykseni alla sidettä.
Jos näin on, voinko jättää sen paikalleen vai pitäisikö se poistaa?
Annoitko siteesi olla paikallaan sen alla, mikä oli lin, sinun tapauksessasi, vai poistitko siteen?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.