Hei!

Täällä on yksi, jolla on enemmän tahtoa kuin kokemusta, ja joka on äskettäin ostanut asunnon, joka tarvitsee suurta remonttia. Joten varmasti tulen esittämään lisää kysymyksiä. Mutta juuri nyt:

Aion sulkea 80 cm leveän oviaukon 15 cm paksuisessa betoniseinässä. Olen googlannut ja lukenut vanhoja keskusteluketjuja aiheesta, mutta en ole vieläkään täysin varma (ja keskusteluketjut ovat vanhoja).

Olen itse asiassa jo aloittanut työn (katso kuvat). Olen asentanut tukipuut aukkoon ja OSB-levyn, joka on samalla linjalla betoniseinän kanssa. Sen jälkeen olen kiinnittänyt remonttikipsin sekä betoniseinän että OSB-levyn päälle käyttäen kipsilaastia, ja tasoittanut saumat paperinauhalla. Seinä on noin 8 metriä pitkä ja olen tehnyt noin 3,5 metriä tähän mennessä. Toisella puolella oviaukkoa suunnitelmana on täyttää kivivillalla + OSB:llä + remonttikipsillä myös täällä (seinä on vain hieman yli 3 metriä pitkä).

Nyt olen alkanut epäillä valitsemaani sulkemismenetelmää. Osittain pelkään halkeamien muodostumista, koska liikkuva materiaali, kuten tukipuut ja OSB, kohtaavat kuollutta materiaalia betoniseinässä. On myös melko paljon työtä kipsilevyjen kanssa, jotka minun on pakko asentaa koko 8 metriä pitkää seinää pitkin saadakseni tasaisen tuloksen, sekä 3 metriä pitkään seinään vastakkaisella puolella. Levyt ovat 6,5 mm paksuja ja muutama mm lisää kertyy kipsilaastista, joten se aiheuttaa myös hankaluuksia ikkunalistojen jne. yhteydessä.

Pitäisikö minun harkita purkamista ja aloittaa alusta? Muuraanko umpeen jollain kuolleella materiaalilla sen sijaan? Leca? Ajatuksia?

Mutta sitten minun on käsiteltävä koko seinä saadakseni tasaisen, hienon pinnan. Olen ajatellut lopuksi maalata sen. Ilman kipsilevyjä se on karkeasti rapattu betoni, jossa on tapettijäämiä (katso kuvat). Miten saan koko seinän hienoksi, jos jätän kipsilevyt pois? Tasoittaisinko koko seinän? Remonttitapetti? Jotain muuta?

Toivon vilpittömästi vastauksia ja apua. :)

Ystävällisin terveisin
Maria

Kuvat:
Talokehystetty ovi aukossa keskeneräisessä remontissa; ympärillä osittain kuorittu tapetti ja rakennusmateriaalia lattialla. OSB-levy peittää vanhan oviaukon keskeneräisessä betoniseinäremontissa; seinällä maalijäämiä ja putki esillä. Henkilö nojaa tuoliin oikealla. Huone kerrostalossa, jossa on asennettu kipsilevy ja OSB, keskeneräinen oven sulkeminen. Vasemmalla ikkuna ja tuoli, oikealla betoni ja seinäosat.

Betoniseinä, jossa entinen oviaukko osittain päällystetty kipsilevyillä; seinässä maalin ja tapetin jäänteitä, oviaukko vasemmalla, ikkuna oikealla. Seinä, jossa on vanhoja rappaus- ja tapettijäämiä. Betoni näkyy osittain, ja pinnassa on kulumisen merkkejä.

Viimeksi muokattu:
C
Miksi haluat/tarvitsee/tarve piilottaa keinolla millä hyvänsä, että tässä on ollut ovi? Se säästäisi sekä paljon työtä, olisi teknisesti helpompaa ja voisi jopa tuoda jotain hyvää ja henkilökohtaista esiin ja käyttää oven syvennystä?
Katso miten hienosti sen voi toteuttaa:
https://nouw.com/johannascollection/bokhylla-i-en-igensatt-dorr-32971317

En tiedä onko täällä ollut yhtä hienot listoitukset oven ympärillä, mutta ymmärrät ajatuksen. Alin kuva näyttää modernistisen listattoman vaihtoehdon lasihyllyillä ja valaistuksella :) Voit valita seinän puolen, jossa tällainen syvennys antaa eniten iloa/hyötyä eikä häiritse huonekalujen sijoittelua.

Kyseessä on myös muisto siitä, mitä on ollut, ja pieni vihje seuraavalle asukkaalle (tai sinulle itsellesi, jos sinun/perheesi tarvitsee muuttaa) siitä, että täällä on, tarvittaessa, mahdollisuus kommunikointiin.

Suljetun oven voi aina avata uudelleen. Tukkeutunutta seinää ei ole yhtä helppo avata uudelleen.
Itse en edes poistaisi ovea, vaan laittaisin vain tiivistelistat parempaa äänieristystä varten ja lukitsisin oven - sekä muiston/mahdollisuuden säilyttämiseksi että syvennyksen maksimointiin.

Anteeksi, jos tämä tulee liian myöhään, mutta jos olet vain kipsannut 3,5 metrin matkan seinästä ja olet itse valmis palaamaan, niin ehkä kannattaa kyseenalaistaa konseptia hieman syvemmältä. Säästät silti enemmän työtä kokonaisuutena, etenkin jos lisäksi hyväksyt, sen sijaan että yrität piilottaa, hienot rapatut pinnat betoniseinissäsi. Sinulla on esimerkiksi huomattavasti suurempi vapaus kokeilla jännittäviä maalityyppejä, värejä ja lavereita kuin kitatuilla kipsilevyillä.

EDIT
Jätin väliin kysymyksesi siitä, miten puhdistaa pinnat tapettijäämistä jne. Suurin osa näyttää irtoavan hienosti käsivoimin, ainakin kuviesi perusteella. Se, mikä pysyy kiinni, ei pitäisi olla vaikeaa poistaa, ellei joku ole keksinyt jotain epätavallista tai typerää. Repäise irti, mikä lähtee. Kaada todella kuumaa vettä moppiämpäriin, mahdollisesti hieman pesuainetta kanssa, ja liota kiinni olevaa runsaasti puhtaalla mopilla. Jos se näytää kuivuvan nopeammin kuin irtoavan, liota uudelleen, kiinnitä suuri muovikalvopala sen päälle ja odota muutama tunti. Sen jälkeen suurin osa voidaan yleensä kaapia pois, mutta varo rapattua pintaa (sekä lattiaa tahmealta tapettiliimalta niissä köyteissä/paloissa, jotka vedät irti). Jos on sitkeitä valumia jäljellä, voit yhdistää liotuksen höyryttämällä seinää.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Kiitos hienosta ideasta, Chrzan, jossa on monia hyviä ajatuksia. Arvostan sitä. ☺️

Mutta juuri tässä tapauksessa tuo ratkaisu ei toimi. Aion asentaa keittiön sen seinän viereen, entisen oven eteen, joten tarvitsen tasaisen pinnan ja vakaan seinän, johon alakaapit ja yläkaapit voidaan kiinnittää. Olen myös jo purkanut ja heittänyt pois sekä listat että ovilevyn (joka ei ollut hyvässä kunnossa).

Mitä tulee seinien rappaukseen, koen, että sen tekstuuri on liian karkea (oma makuni huomioon ottaen), ja tietyissä paikoissa on kolhuja/reikiä/vahinkoja, jotka tarvitsee tasoittaa. Asunto koostuu sekoituksesta betoniseiniä ja kipsiseiniä (alkuperäisiä), ja haluan luoda saman tasaisen pinnan kaikille seinille, jotta ne sopivat yhteen, kun lopulta maalaan.

Toivon lisää ajatuksia oven aukon umpeen laittamisesta, riskistä halkeamille nykyisellä rehabgipsitekniikalla vs. uuden aloittamisesta ja muuraamisesta sen sijaan? 🙏

T Tiran sanoi:
Miten saan koko seinän siistiksi, jos jätän kipsilevyt välistä? Sen täytyy myös yhdistyä jälleen muurattuun aukkoon.
Jos olet kiinnittänyt koolauksen kunnolla ja kiinnittänyt ne 25-30 cc (25-30 cm välein ruuvit/kiinnitys), ja sitten käytät 12 mm vaneria (tai 11 mm OSB, kuten nyt olet käyttänyt).
Sitten korjauskipsi oven aukon yli, niin että se ulottuu ainakin 30-40 cm molemmilla puolilla oven aukosta, ja lattiasta kattoon. (kipsi on kuollut materiaali eikä halkeile pienten liikkeiden vuoksi)

Voit kiinnittää kipsin oven aukon yläpuolelle Gypsum-laastilla sekoitettuna ja levittää sekoitetun Gypsum-laastin 8 mm hammastetulla kiinnityskammalla seinälle ja OSB-levyn päälle.
Sitten painat korjauskipsin paikalleen ja painat sitä vähän oikealle ja vähän vasemmalle (niin että se tarttuu kunnolla kiinni ja että laasti jakautuu sen alla).

Seuraavana päivänä, kun se on kuivunut, vedät 12-15 kipsiruuvia korjauskipsiosaan, jolla on OSB taustalla.
Sitten levität tasoitetta korjauskipsisaumaan, joka on noin 7-8 mm - 0 ja kohtaa olemassa olevan betoniseinän, noin 80 cm matkalla. (tee se pidemmäksi, jos tarvitset.)

Tämä on täysin näkymätöntä ja alusta on vahva ja ammattimaisesti suoritettu.
Koko seinien kipsausta tehdään vain, jos seinä on toivottoman huono, ennen tapetointia.

Minun neuvoni on paljon nopeampi ja vaatii huomattavasti vähemmän panosta.
Ja vaikka keittö kiinnitetään, ei ole ongelmaa, kunhan OSB on kunnolla kiinni myös koolauksessa, ja jos tarvitset vahvistusta, aseta vaneripala taaksepäin sinne, missä yläkaapit kiinnitetään.

• Tykkään
Chrzan
  • Laddar…
J jawen sanoi:
Jos olet asentanut koolaukset kunnolla ja kiinnittänyt ne 25-30 cc (25-30 cm välein ruuvien/kiinnityksen käytössä), ja sitten käytät 12 mm vaneria (tai 11 mm OSB:tä, kuten olet nyt käyttänyt).
Sitten korjauskipsilevyt ovi-aukon yli niin, että ne ulottuvat vähintään 30-40 cm ovi-aukon molemmin puolin, ja lattiasta kattoon. (kipsilevy on kuollut materiaali, eikä se halkeile pienten liikkeiden vuoksi)

Voit kiinnittää kipsilevyn ovi-aukon yläpuolelle Gypsum-laastilla ja levittää sekoitetun Gypsum-laastin 8 mm hammastetulla laastikammalla seinälle & OSB-levyn päälle.
Sitten painat korjauskipsilevyn paikalleen ja siirrät sitä vähän ylös ja alas (jotta se tarttuu kunnolla ja laasti jakautuu tasaisesti sen alla).

Seuraavana päivänä, kun se on kuivunut, kiinnität 12-15 kipsiruuvia korjauskipsin kohtaan, jossa on OSB taustalla.
Sitten levität tasoituslaastia korjauskipsin saumakohtaan, joka on noin 7-8 mm paksu, kaventaen sen olemattomiin ja yhdistäen sen olemassa olevan betoniseinän kanssa noin 80 cm matkalla. (tee sitä pidemmäksi, jos tarvitset).

Tämä on täysin näkymätön ratkaisu ja alusta on vahva ja ammattimaisesti tehty.
Koko seinien kipsausta tehdään vain, jos seinä on toivottoman huono tapetointia varten.

Minun neuvoni on paljon nopeampi ja vaatii huomattavasti vähemmän panostusta.
Keittiön asentaminen ei tuota ongelmia, kunhan OSB-levyt ovat kunnolla kiinni koolauksissa, ja jos tarvitset vahvistusta, aseta vanerilevy taustapuolelle kohtaan, jossa yläskaapit kiinnitetään.
Hei jawen,

Kiitos vastauksesta ja hyvistä vinkeistä. :)

Kipsilevyt on jo kiinnitetty, kuten näet kuvassa, ovi-aukon yläpuolelle ja 3,5 m seinästä. Käytin toista kipsilaastia kuin mitä ehdotit (https://www.maxbo.no/gipsbruk-25-kg-norgips-p944419/) enkä myöskään käyttänyt hammastettua laastikampaa, vaan levitin kipsin tämän ohjeen mukaan: https://gds.se/material/gipsskivor/limma-upp-gipsskivorna.
Varmin, että levyt ulottuvat noin 50 cm ovi-aukon molemmin puolin, joten se on kunnossa. :)
En kuitenkaan ole kiinnittänyt levyjä kipsiruuveilla OSB:hen, mutta se on helppo korjata jälkikäteen.

Koolaukset eivät valitettavasti ole kiinni niin tiheästi kuin 25-30 cc, mutta runko on edelleen saatavilla toiselta puolelta seinää, jossa en vielä ole peittänyt kipsilevyillä, joten voisin kiinnittää koolaukset paremmin sieltä päin naulakiinnikkeillä. Olen laittanut poikittaisen koolauksen paikkaan, jossa työtasot kiinnitetään, kun taas seinäkaapit menevät niin korkealle, että ne kiinnitetään betoniseinään ovi-aukon yläpuolella.

Kuvista näkyy siis, että olen kipsannut 3,5 m seinästä ovi-aukolle (joka pidetään). Uskon, että tässä tapauksessa minun on oltava kipsilevyjä tasaisesti näiden 3,5 metrin yli, koska aion asentaa keittiön tähän ja tarvitsen seinän takaa olevan täysin suorassa. Mutta voisin tasoitustasoittaa saumakohtaa ovi-aukon yläpuolella, noin 80 cm, ja siten välttää kipsilevyttämisen loppuosalle seinää. Tämä idea ei aiemmin olekaan tullut mieleeni. Kiitos!

Onko muilta foorumilla yksimielisyyttä siitä, että tällä tavalla välttyisin halkeamilta? 😅 (Olen lukenut vanhempia ketjuja, joissa sanotaan, että tämä toimii hyvin, ja toisia vanhempia ketjuja, joissa sanotaan, että syntyy halkeamia ja että pitäisi muurata leca-harkoilla, joten siksi olen hämmentynyt)

T Tiran sanoi:
että pitäisi muurata leca-blockilla, siksi olen hämmentynyt)
Lecablock & massivibetoni voivat myös liikkua eri tavalla, koska massiivibetoni on "hitaampi" materiaali kuin Lecasten. Eli jos lämpötila nousee betonissa, se nousee hitaasti massan vuoksi, ja Leca, joka omaa eristäviä ominaisuuksia, lämpenee vielä hitaammin. Nämä kaksi materiaalia eivät koskaan liiku samalla tavalla. = ei parempi!

T Tiran sanoi:
penkkikaapin pitää kiinnittyä,
Penkkikaapin paino jakautuu sokkelin/säädettävien jalkojen varaan, joten vain hyvin pieni osa kuormituksesta menee kiinnitykseen, joka tehdään seinään.

T Tiran sanoi:
Mutta voisinhan levittää tasoitteen saumaan oven yläpuolelle, noin 80 cm
Ehdottomasti sinun pitäisi tehdä se!
T Tiran sanoi:
Käytin toista kipsilaastia kuin sinä ehdotat
Kipsiin sekoittuu paljon ilmaa, mikä tekee siitä huomattavasti helpomman käsitellä sekä tasoituksessa että mahdollisessa hionnassa. (Puhdas kipsilaasti on raskasta työstää eikä ole yhtä joustavaa pienissä liikkeissä). Kammassa olevat hampaat tarjoavat paremman peiton kipsilevyn takana, kun hammas auttaa materiaalin jakautumista. (Mutta nyt asiat ovat niin ja se, mitä olet tehnyt, toimii myös.)

Jos olet edelleen huolissasi tulevista halkeamista, voit levittää tasoitetta kunnostuskipsin oven aukon yli ja sitten kiinnittää siihen kunnon palan vahvistettua lasikuitumattoa. Levitä 2-3 mm tasoitetta ja työstä mattoa lastalla, anna lasikuitumaton ulottua 50 cm molemmille puolille oven aukosta. Tasoita vielä kerran tunnin kuluttua, kun se on asettunut.

J jawen sanoi:
Lecaharkko & massiivinen betoni voivat myös liikkua eri tavoin, koska massiivinen betoni on "hitaampi" materiaali kuin Lecablokki. Eli jos lämpötila nousisi betonissa, se nousisi hitaasti massan vuoksi, ja Leca, joka omaa eristäviä ominaisuuksia, lämpenisi vielä hitaammin. Nämä 2 materiaalia eivät koskaan liikkuisi samalla tavalla. = ei parempi!
En tiennyt sitä! Olen yrittänyt googlata siitä, mutta en ole löytänyt mitään, kiitos tiedosta! :)
J jawen sanoi:
Tasonkaappien paino kohdistuu sokkeliin/säädettäviin jalkoihin, joten vain hyvin vähän rasitusta kohdistuu seinään tehtävään kiinnitykseen.
Ihan totta.
J jawen sanoi:
Ehdottomasti mielestäni sinun pitäisi tehdä niin!
Mahtavaa!
J jawen sanoi:
Gypsum saa paljon ilmaa sekoitettuna & valmiina, mikä tekee siitä huomattavasti helpommin työstettävän sekä tasoituksessa että mahdollisessa hionnassa. (Pelkkä kipsilaasti on raskasta työskennellä & ei ole yhtä joustavaa pienissä liikkeissä). Kiinnityskamman hampaat auttavat saamaan parempaa peittoa kipsilevyn taakse, sillä hammastus mahdollistaa materiaalin jakautumisen paremmin. (mutta se on kuten se on nyt & se mitä olet tehnyt tulee myös toimimaan)
Ah okei, sitten muistan ehdottomasti sekä Gypsum että kiinnityskamman ensi kerralla. Ei vähiten seinän toisella puolella, sillä ovenaukko pitää peittää myös siellä.
J jawen sanoi:
Jos olet edelleen huolissasi tulevasta halkeilusta, voit levittää remonttikipsin oven aukon päälle & sitten paklata siihen reilu pala vahvistettua lasikuitukangasta. Paklaa 2-3 mm ja työskentele lasikuitukangas paklauslastalla & anna lasikuitukankaan mennä ulos 50 cm oven aukon molemmilla puolilla. Paklaa uudelleen, kun se on asettunut tunnin tai kahden kuluttua.
Okei, kiitos! Se tuntuu hyvältä vinkiltä, sillä kyllä, olen silti vielä vähän huolissani. Minkälaista tasoitetainetta minun pitäisi käyttää siihen? Ja pitäisikö kankaasta olla yksi iso pala ja (paitsi 50 cm molemmille puolille) mennä kokonaan kattoon asti?

T Tiran sanoi:
Ok, kiitos! Se vaikuttaa hyvältä vinkiltä, sillä kylläpäs, olen edelleen hieman huolissani. Mitä lajia tasoitetta minun pitäisi käyttää? Ja pitäisikö kankaan olla yhtenä suurena kappaleena ja (paitsi 50 cm molemmilta puolilta) ulottua kokonaan kattoon asti?
Käytä tavallista seinätasoitusta & vahvikeverkon täyttä leveyttä (yleensä 1 m leveä)
Leikkaa pitkiä paloja n. 170 cm pituudelta & työstä sisään 👍

J jawen sanoi:
Käytä tavallista seinätasoitetta ja vahvikematon täyttä leveyttä (yleensä 1 m leveä)
Leikkaa pitkiä paloja noin 170 cm pituisina ja työstää sisään 👍
Ok, kiitos! :) Varmistaakseni, että ymmärsin oikein; 170 cm on leveydeltään ja 1 m korkeudeltaan, sitten? Eli noin 2,5 kpl 170 cm pätkää päällekkäin katon täydelle korkeudelle? 😅🙏

• Tykkään
jawen
  • Laddar…
Hej!

Ville bare skriva en uppdatering, ifall nån läser tråden och undrar. Jag bredspacklade in lite armerad glasfiberväv, samt fäste reglarna från baksidan med några extra spikpluggar. Väggen är nu finspacklad, målad och har ett kök monterat. Ser väldigt fint ut och det är ingen antydan till sprickbildning, inte hittills i alla fall. :)

• Tykkään
jawen
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.