Minulla on lämmitetty ryömintätila perustuksella ja lattiaelementeillä (noin 20 cm paksuja) kevytbetonista. Perustuksessa on myös keskellä, jossa lattiaelementtien lyhyet sivut kohtaavat. Tässä on rako, noin 3-4 mm koko talon läpi, jossa lattia on alun perin ollut "liimattuna yhteen".

Mitä minun tarvitsee tehdä valmistelutöinä ennen kuin voin asentaa laattoja raon päälle ilman halkeamien riskiä?

Ajattelin näin: piikata halkeamaa, jotta saisi jonkinlaista laastia vahvistukseksi. Lisäksi, yhdistää lattiaelementit pareittain, porata/piikata, jotta voidaan valaa alas raudoitusrautaa.

Onko tämä ok ratkaisu ja minkälaista laastia/tasoitetta/betonia minun pitäisi käyttää, ajatellen kutistumista, joka saattaa aiheuttaa ongelman?

Kuva siitä, miltä se näyttää, helpottaa huomattavasti.

Yleisesti ottaen on käytännössä mahdotonta kitata halkeamia, jotta saataisiin materiaali lakkaamaan liikkumasta, vaikka saisikin vähän vahviketta mukaan. Jos sen sijaan voi rakentaa hieman korkeutta vahvistetulla kuorella päälle, edellytykset paranevat yleensä huomattavasti.

Ok, kuvat tulevat tässä. Ensimmäinen kuva näyttää pienen osan raosta. Seuraava kuva miten ajattelin piikata ja valaa alas harjaterästä (ylösalaisin U). Ajattelin, että pyöreät reiät voisi jyrsiä upotuskoneella, ehkä 7-8 cm syväksi. En voi valaa päälle, mutta ajattelin, että tämä liitos yhdessä klinkkerin kanssa olisi kuitenkin aika jäykkä. Mutta minulla ei ole kokemusta, joten arvaan vain. Millainen laasti toimii hyvin täyttämiseen?

Lattiarako betonin ja puulattian välissä, kuva näyttää kapean halkeaman vaaleassa betonipinnassa.

Betoniseinä, jossa on uria ja reikiä, osoittaa suunnitellun rei'itetyn kuvion armeringsjärnille remontin yhteydessä.

Ardexillä on "verkko", jonka asetat betonin päälle, ja sitten levität vain laastia sen päälle ja asetat klinkkerilaatat. Minulla on ollut sama ongelma kuin sinulla, ja nyt, muutama vuosi myöhemmin, halkeama ei vieläkään näy. Ardex ratkaisee kaikki ongelmat.... Unohda piikkaaminen ja yritä vahvistaa, se halkeaa uudelleen.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
phosun
  • Laddar…
Kiitos, kuulostaa mahtavalta ja ennen kaikkea helpommalta :)

• Tykkään
tornberg
  • Laddar…
Voin mainita, että en seurannut suositusta, jonka sain ketjussa. En halunnut kelluvaa klinkkerilattiaa. Sen sijaan ensin naputin raot auki hieman, jotta voisin täyttää ne lattiamassalla. Sen jälkeen tein itsetasoittavan lattian lasikuituverkolla (PCI Armeringsmatta GFM), joka antaa erittäin vahvan tasoituksen. Matto oli kallis Ruotsissa, joten tilasin sen Saksasta puoleen hintaan. Periaatteena on ensin levittää matto ja sitten kaataa tasoitemassa päälle. Teräslastan avulla kuidut liukenevat tasoitemassaan ja sekoittuvat siihen. Tasoitemassan ei saa olla liian paksua, muuten se ei tunkeudu kuitumatton läpi. Kokeile kuten minä ensin esimerkiksi jollakin levymateriaalilla.

Raon osalta paras ratkaisu olisi todennäköisesti ollut helposti valuva epoksi, joka on tarkoitettu tämän tyyppiseen täytteeseen, mutta se ei ole miellyttävä aine työskennellä, joten jätin sen tekemättä. Ammattilaisilla on laitteita, joilla epoksi puristetaan halkeamiin ja koloihin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.