Hei,

Olen raapimassa päätäni yläkerran sydänseinämän rakenteen vuoksi. Yleensä luen enimmäkseen "onko tämä seinä kantava" -ketjuja, sillä mielestäni rakennuskonsepti on mielenkiintoinen. Mutta nyt minulla on oma kysymys, johon toivon, että teillä kokeneemmilla on vastaus.

Kyseinen talo on vuodelta 1945. Pääkeskikohta kattotuolien välillä on noin 900 mm, mikä vaikuttaa tiheämmältä kuin olen käsittänyt. Rakenteen tyyppi näkyy alla. Yläkerta on kylmäullakko, joten ei erillistä yläkertaa. Ullakko tulee pysymään kylmäullakkona/varastona. Talo sijaitsee Tukholmassa, joten se kuuluu lumialueeseen 2, ja katto on tiiltä ja pysyy sellaisena. Se ei ole tasainen, mutta hyvin matalasti kallistettu.

Ainoat piirustukset, jotka edellinen omistaja (perhe, joka rakensi talon) sekä kunta omistavat, ovat ne, jotka näette tässä viestissä.

Kysymykseni on:
Jos lähtee liikkeelle alkuperäisestä suunnitelmasta ("Enligt ritning"). Olimme ajatelleet poistaa seinän "Makuuhuoneen ja olohuoneen" väliltä sekä seinän eteisestä "Makuuhuoneeseen ja Olohuoneeseen" uuden suunnitelman mukaisesti.
Seinä eteisestä makuuhuoneeseen ja olohuoneeseen on aiemmin sisältänyt kaksi oviaukkoa. Koko aukko portaista piippuun on noin 2,3m. Olen merkinnyt sydänseinämänä tulkitsemani vihreällä.
Rakennuksen pohjapiirrokset, joissa korostettu avattavat seinät vihreällä. Vasemmalla alkuperäinen suunnitelma, oikealla uusi pohjaratkaisu.
Kantavuus aukossa portaiden ja piipun välillä tuntuu hyvin heikolta, en ole mitannut tarkkoja mittoja vielä. Mutta ylittävä palkki näyttää olevan noin 50x120-140mm. Palkin keskellä, oviaukkojen välissä, on säädin, noin 50x120-140mm. Ylittävä palkki lepää sivupilarien varassa, jotka ovat saman kokoisia. Tämä täytyy olla osa sydänseinämää ja siten kantava, eikö tämä tunnu heikolta?

Lisäyksenä voisin mainita, että aiomme myös avata ikkunan (2 m leveän) ulkoseinälle suoraan ulko-oven vastapäätä, ja silloin Svenskträ'n rakennuskuvaukset (samoilla tiedoilla yllä sekä lisäys 4 m kantavaan seinään (sydänseinämä talon keskellä, noin 8 m siihen suuntaan)) ehdottavat yläpuolista palkkia kooltaan 90x225 ja sivupilareita kooltaan 90x90. Ikkunalle suunniteltu kantavuus tuntuu huomattavasti suuremmalta kuin eteisen kantavuus. Olin ajatellut käyttää samoja mittoja kantavuuteen portaiden ja piipun välillä. Ovatko ulkoseinät ja sydänseinämä yhdenvertaisia kuormituksessa? Ajatuksia tästä kantavuudesta?

Seinä, joka jakoi makuuhuoneen ja olohuoneen, oli myös aiemmin avattu. Ei kuitenkaan aivan kattoon asti, ja jokaisessa päässä oli noin metrin verran jätetty (ulkoseinä ja seinä eteiseen) piirroksen mukaisesti. Tämä seinä oli huomattavasti rungokkaampi: 13mm kipsi / 13 mm Tretex / Pontattu 50mm massiivinen ponttiseinä / 22mm vaakasuora raakapontti / 13 mm tretex / 13 mm kipsi. Nyt ainoastaan tämä pontattu 50mm seinä voi kantaa mahdollisia kuormia katosta, mutta silti. Mutta tämä seinä ei voi olla kantava, sillä se kulkee kattotuolin suuntaisesti (jos edes niin, en tiedä meneekö kattotuoli suoraan yläpuolella. Kaikki väliseinät näyttävät olevan rakennettu näin, joten olin yllättynyt, kun se seinä, joka mielestäni olisi vahvasti rakennettu, vaikuttikin hieman heikolta.

Tässä näette huonon kuvan, otan paremman tänään. HUOM, jätin lyhyen tukipuun ylitiheämpää vasten, joten se näyttää korkeammalta kuin on. Iskin ylös pönkän ennen kotiin lähtöä.
Rakennustyömaa sisällä, näkyvissä paljas runko, suurehko aukko seinässä, takka oikealla; pahvilaatikko ja työkaluja lattialla.

Kiitollinen kaikesta avusta, jonka voin saada.

K
Jos se on seisonut vuodesta 1945, miksi luulet sen olevan liian heikko?

K Kortling sanoi:
Jos se on ollut paikallaan vuodesta 1945, miksi luulet sen olevan liian heikko?
Ajattelin samaa, onhan se toiminut vuodesta 45. Mutta koska meidän pitää poistaa aukko ja asentaa ikkuna samojen kattotuolien eteen, niin kuorman jakautuminen muuttuu ja siksi ajattelin, että jos alkuperäinen rakenne oli liian heikko, tai jos olen ymmärtänyt talon rakenteen väärin, haluan tietää sen nyt :)

Ne ovat kai itsensä kantavia kattoristikkoja?

JA”Snabbe” JA”Snabbe” sanoi:
Det är väl självbärande takstolar?
Mitä olen onnistunut lukemaan, tämäntyyppinen kattotuolikonstruktio ei ole itsestään kantava. Tulen mielelläni todistetuksi vääräksi :)

Viktor.J Viktor.J sanoi:
Mitä olen onnistunut lukemaan, tämän tyyppinen kattoristikko ei ole itsestään kantava. Tulen mielelläni todistetuksi vääräksi :)
@justusandersson on oikea henkilö arvioimaan

JA”Snabbe” JA”Snabbe” sanoi:
@justusandersson on oikea henkilö arvioimaan
Toivotaan :)

Mittasin tuolit nyt.

Kattotuolien palkisto koostuu 50x175 mm, pitkät jalat 50x155 mm.
CC-mitta palkkien välillä on 85mm.

Käsijohde avattavan aukon ja takan välillä on 50x130 mm. Välitanko keskellä on 50x90.

Kattotuolit eivät ole itsestään kantavia. Päinvastoin, ne siirtävät merkittävän osan kattokuormista kantavaan seinään. Talossa on lankurakenne, jossa ainakin väliseinät koostuvat pontatusta 2 tuuman lankusta. Ponttauksen (ja monien vahvojen kulmanaulattujen naulojen) avulla saadaan levyvaikutus. Ponttaus vakauttaa myös lankut niiden heikossa suunnassa, jotta ne kestävät melko paljon kuormaa. Kantavan seinän katkaiseminen 2,3 m leveän eteisaukkoon ei pitäisi aiheuttaa suurta ongelmaa. Muuten suosittelen aina miettimään pohjapiirustusta ensin ja katsomaan, onko olemassa vaihtoehtoja, jotka vaativat vähemmän muutoksia.

Muista, että poikkileikkausmitat ovat alun perin tuumina. Se voi parantaa ymmärrystä. c/c mitat mitataan keskipisteestä keskipisteeseen. Kun 1950-luvun paikkeilla alettiin käyttää runkorakenteita, tuli välttämättömäksi tietty mittojen standardisointi, jotta eristykset ja kipsilevyt ym. sopisivat. Silloin tavallinen kattotuoliväli oli 1200 mm, mikä aiemmin oli katsottu liian suureksi.

• Tykkään
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Kattotuolit eivät ole itseään kantavia. Päinvastoin, ne siirtävät huomattavan osan kattokuormista sydänseinälle. Talossa on lankurakenne, jossa ainakin sisäseinät ovat 2 tuuman ponttilautoja. Ponttien (ja monien karkeasti vinonauloitettujen naulojen) ansiosta saadaan levyvaikutus. Ponttaus myös tukee lankkuja heikossa suunnassa, joten ne kestävät melkoisesti kuormaa. Sydänseinän aukko 2,3 m kohdalla ei pitäisi aiheuttaa suurempaa ongelmaa. Muuten suosittelen aina miettimään pohjaratkaisua ensin ja katsomaan, onko vaihtoehtoja, jotka vaativat vähemmän muutoskohtia.

Muista, että poikkileikkausmitat ovat alun perin tuumina. Tämä voi lisätä ymmärrystä. c/c mitta mitataan keskeltä keskelle. Kun 1950-luvulla alettiin käyttää rankarunkoja, tietyt mittastandardit tulivat tarpeellisiksi, jotta eristeet ja kipsilevyt jne. sopisivat. Silloin tavallinen kattotuolien väli oli 1200 mm, mikä aikaisemmin oli pidetty liian suurena.
Kiitos vastauksesta Justus, se selventää ja täsmentää paljon.

Onko sinulla ajatuksia suunnittelemastani Avväxlingista 90x90 pylväillä ja 90x225 ylärungoilla?

Laskeaksesi sen tarvitaan poikkileikkauksen mittasuhteet sekä tieto lumivyöhykkeestä. 90x225 on joka tapauksessa oikealla suunnalla, en uskalla sanoa enempää. 90x90 pylväät riittää, sen voin sanoa varmasti.

J justusandersson sanoi:
Laskentaan tarvitaan osion mittaus sekä tieto lumivyöhykkeestä. 90x225 on joka tapauksessa oikealla suunnalla, enkä uskalla sanoa enempää. 90x90 pylväät riittävät, sen voin sanoa varmasti.
Kiitos, kokoan kaikki tiedot mitä minulla on ja palaan asiaan myöhemmin illalla.

J justusandersson sanoi:
Laskemiseen tarvitaan osan mitoitus ja tieto lumivyöhykkeestä. 90x225 on kuitenkin oikeassa suuruusluokassa, en uskalla sanoa enempää. 90x90 pilarit riittävät, sen voin sanoa varmasti.
Hei taas.

Olen yrittänyt mitata miten se näyttää, koska piirustuksia ei ole. Olen yrittänyt saada kaiken yhteen piirrokseen.
Jos jotain puuttuu, kerro. Toivottavasti voit sitten vahvistaa tai kumota mitoituksen aukkoon porrastasanteen ja tulisijan välillä.

P.S. Olen myös Blekingestä :)

Rakennuksen pohjapiirros ja sivuprofiili, jotka näyttävät mitat ja rakenneratkaisut ilman virallista suunnitelmaa.

Pahoittelen myöhäistä vastausta. Muita asioita tuli väliin... Minun pitäisi siirtyä 90x270 vaihtopalkissa.

Kiitos Justus! Sitten teen niin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.