3 916 lukukertaa ·
21 vastausta
4k lukukertaa
21 vastausta
Kestääkö sokkelipalkki ryömintätilassa pistekuorman?
Keittiössä on kantava seinä, ja pohdin nopeasti, kestääkö ryömintätilassa oleva perusmuuri, johon kantava seinä nojaa, pistemäisiä kuormia. Perusmuuri on 130x490 betonia, ja pilarit eivät valitettavasti osu mihinkään pilariin. Voin laittaa isot jalat pilareihin, jos se auttaisi jakamaan voimia. Uskotteko, että perusmuuri kestää nämä pistemäiset kuormat?
Liimapuu 90×90 GL30h
Käyttöaste 36%, Tuennereaktio 22,440 kN Vähimmäisalustanpituus (ulkoinen) 13 mm
Liimapuu 90×225 GL30c
Käyttöaste 87%, Deformaatio 8 mm (L/305) Tuennereaktiot 22,440 kN & 22,440 kN Vähimmäisalustanpituus (ulkoinen) 57 mm
Liimapuu 90×90 GL30h
Käyttöaste 36%, Tuennereaktio 22,440 kN Vähimmäisalustanpituus (ulkoinen) 13 mm
Liimapuu 90×225 GL30c
Käyttöaste 87%, Deformaatio 8 mm (L/305) Tuennereaktiot 22,440 kN & 22,440 kN Vähimmäisalustanpituus (ulkoinen) 57 mm
Jäsen
· Västra Götaland
· 185 viestiä
Onko sokkelipalkki asetettu pilareille? Sinun pitäisi varmaan piirtää miltä se näyttää, jos haluat saada vastauksen....
Moderator
· Stockholm
· 56 280 viestiä
Olen poistanut kaksoisketjun pohjapiirroksista. Kaikki olennainen siitä ketjusta näyttää olevan tässä ketjussa myös.
/moderator
/moderator
Jäsen
· Västra Götaland
· 185 viestiä
Tarkoitatko, että pilarit laskeutuvat suoraan betonipalkin päälle? Vai asetatko pilarit palkiston päälle? (oletan, että betonipalkin poikki kulkee puupalkisto)
Sitä ei voi laskea tietämättä, miten palkit on raudoitettu, mutta minun on hyvin vaikea nähdä, että se olisi mikään ongelma, nuo ovat melko paksuja palkkeja. En olisi huolissani, mutta odota vastausta joltakin kokeneemmalta.
Sitä ei voi laskea tietämättä, miten palkit on raudoitettu, mutta minun on hyvin vaikea nähdä, että se olisi mikään ongelma, nuo ovat melko paksuja palkkeja. En olisi huolissani, mutta odota vastausta joltakin kokeneemmalta.
Palkisto on täysin tukipalkkien päällä! Ja pylväät pitäisi seistä betonisokkelin päällä. Kyllä, tuntuu siltä, että niiden pitäisi kestää kahden pylvään voimat, voi myös tehdä suuria jalkoja pylväisiin auttamaan voimien jakautumisessa!
Raudoitettu betoni standardi 1970-luku!
kiitollinen vastauksesta, jos siellä on joku muu!
Raudoitettu betoni standardi 1970-luku!
kiitollinen vastauksesta, jos siellä on joku muu!
Jäsen
· Västra Götaland
· 185 viestiä
Koska pilarit tulevat alas kummallekin puolelle plinttiä (jos olen tulkinnut oikein) ja betonipalkit on liitetty plintin yläpuolelle, ei synny vetojännityksiä betonipalkin yläosassa tuen yläpuolella. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kaksi pistemassaa jakautuvat kummallekin palkille. Kuten sanottu, tähän ei voi vastata tietämättä kuinka paljon vetoraudoitusta on palkkien alaosassa.
Jäsen
· Västra Götaland
· 185 viestiä
Joo, se voisi olla vaihtoehto. Voi myös olla, että kunnan rakennuslupadokumenteissa on jotain. Mutta oikeastaan luulen, että on liioittelua laskea tätä, todennäköisesti ei ole ongelmia. En kuitenkaan uskalla sanoa mitään taattua (olen juuri valmistunut rakennusinsinööri ja minulla on rajallisesti kokemusta betonista).
Jäsen
· Västra Götaland
· 185 viestiä
Niin, sama kuorma tulee alas betonipalkkeihin, ainoa ero on, että kuorma tulee alas tiiviimmin. Joten kuorman jakaminen laajemmalle osalle palkkia voi olla hyvä idea.
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Laittaisitko mielellään joitakin mitoitettuja suunnitelmia ja poikkileikkauksia, niin on helpompi ottaa kuormat esille. Se ei näytä siltä, että suunnitelma ja poikkileikkaus täysin vastaavat toisiaan. Siellä sydänseinä ja peruspalkki eivät ole täsmälleen toistensa päällä kuten suunnitelmassa. Myös etäisyys pilareiden välillä puuttuu.
Se on vankka palkki, joten luultavasti ei ongelmia. Sinun ei myöskään tarvitse tehdä pohjalevyä tarpeettoman suureksi, tee siitä palkin levyinen ja niin pitkä, että saat siihen kaksi betoniruuvia.
Se on vankka palkki, joten luultavasti ei ongelmia. Sinun ei myöskään tarvitse tehdä pohjalevyä tarpeettoman suureksi, tee siitä palkin levyinen ja niin pitkä, että saat siihen kaksi betoniruuvia.
B bossespecial sanoi:Lisää mielellään mitattuja suunnitelmia ja leikkauksia, niin on helpompaa ottaa kuormat huomioon. Ei näytä ihan siltä, että suunnitelma ja leikkaus vastaisivat täysin toisiaan. Siellä sydänseinä ja peruspalkki eivät ole toistensa päällä kuin suunnitelmassa. Myös etäisyys pilareiden välillä puuttuu.
Se on tukeva palkki, joten tuskin on ongelmia. Sinun ei myöskään tarvitse tehdä pohjapeltiä tarpeettoman suureksi, tee siitä palkin levyinen ja niin pitkä, että saat siihen kaksi betoniruuvia.
En tiedä riittääkö tämä, mutta katso.B bossespecial sanoi:Lisää mielellään mitattuja suunnitelmia ja leikkauksia, niin on helpompaa ottaa kuormat huomioon. Ei näytä ihan siltä, että suunnitelma ja leikkaus vastaisivat täysin toisiaan. Siellä sydänseinä ja peruspalkki eivät ole toistensa päällä kuin suunnitelmassa. Myös etäisyys pilareiden välillä puuttuu.
Se on tukeva palkki, joten tuskin on ongelmia. Sinun ei myöskään tarvitse tehdä pohjapeltiä tarpeettoman suureksi, tee siitä palkin levyinen ja niin pitkä, että saat siihen kaksi betoniruuvia.