Ostaa uutta puumateriaalia portaisiin näyttää tulevan todella kalliiksi. Esimerkiksi Kärschilla portaiden etureunat maksoivat uskomattoman paljon.

Sitten keksin - voisiko valaa (ohuita) betoniporrastasoja avonaiseen sisäportaikkoon? Sisäänrakennetulla portaiden etureunalla siis. Oikealla muotilla sen pitäisi olla melko yksinkertaista, luulen. Mutta sitä en kysykään eniten, vaan ennemminkin, uskotko että betonimateriaali sisäportaikossa olisi liian raskas rakenteelle? Onko riskiä, että kaikki romahtaa? Kuinka paljon painoa tällaisen porrasaskelman pitäisi kestää? Askeleet ovat meidän tapauksessamme kiinni puurungossa, joka kulkee oikealla ja vasemmalla puolella.

Mitä luulette?

On huomattavasti arvokkaampaa vaihtaa koko portaikko kuin vain korjata askelmat.

Yleensä portaikkoa ei ole suunniteltu kantamaan liian suuria painoja, se riippuu hieman siitä, mikä portaikkotyyppi on kyseessä, ovatko sideruuvit kiinnitetty seinään vai seisovatko ne lattialla ja nojaavat palkistoon.

Uskon, että portaikosta voi helposti tulla huojuva ja betoni saattaa haljeta.

B
Hieno betoni voi olla hieman liian karkea, mutta ehkä kuituvahvistettu tasoitemassa.
Mutta sitten on ongelma, jos portaat liikkuvat paljon.

Backeborta sanoi:
On huomattavasti enemmän arvoa vaihtaa koko portaat kuin vain korjata askelmat.
Luulitko niin? Mutta uuden portaikon rakentamiseen täytyy palkata ihmisiä, kun taas korjaamisen toivoin voivani tehdä itse...

Onko mahdollista kunnostaa nykyistä jollain tavalla? Hioa, maalata/kuultomaalata/lakata/saippuoida/vahata jne? Työskentelen itse vanhan portaan parissa (vanha vahva mutta melko kulunut porras) ja päätimme hioa sen puhtaaksi, tammitonetoida+vahata sen ja maalata nousut + kaiteet valkoisiksi. Saadaksemme ja säilyttääksemme hiukan vanhanaikaista tyyliä, jota meillä on joissakin muissa talon esineissä.

mrVoodoo sanoi:
Voiko sitä olemassa olevaa kunnostaa millään tavalla? Hioa, maalata/ petsata/ lakata/ saippuoida/ vahata jne.? Olen itse tekemisissä vanhan portaan kanssa (vanha tukevatekoinen mutta melko kulunut porras), ja päätimme hioa sen puhtaaksi, petsata + vahata se ja maalata askelmat + vanginraiteet valkoisiksi. Jotta saisi ja säilyttäisi vähän vanhanaikaisen tyylin, mitä meillä on osassa muita asioita talossa.
Kyllä, kai se on mahdollista, mutta se on pirunmoinen työ, sillä muovimatto, joka on siinä, on kiinnittynyt kuin vuori, ja sitten on mäntyporras (tai kuusi, kuka tietää), joten puu ei näytä niin hienolta myöskään. Kauneinta olisi tammiaskelmat ja valkoinen "kehys", mutta se maksaa pirusti.

Jos on hieman näpertelijä ja tarkka, voi leikata askelpuita tammiparketista käyttäen tammi-listaa porrasnokkana. Paljon sahaamista ja mittaamista, mutta edullista, jos et laske omaa aikaasi. Lisäksi on olemassa jyrsintätyökaluja, joilla voi tehdä portaasta puisen, joten se käy suhteellisen helposti oikeilla vehkeillä.

Havsutsikt sanoi:
Jos on hieman näppärä ja tarkka, niin voi leikata tammi laminaatista askelmia eknauhasta rappusiin. Paljon sahaamista ja mittaamista, mutta halpaa jos et laske omaa aikaasi. Lisäksi on olemassa jyrsintätyökaluja rappusten paljaaksi ottamiseen, joten se on suhteellisen helppoa oikeilla välineillä.
En tunne jyrsintätyökaluja, olen käyttänyt sähköhöylää muovimaton poistamiseen.

Olen katsonut Kärschin tammi laminaattia:
http://www.kahrs.com/SE/Consumer/Products/Floors/WoodSpecies/Pages/SelectWood.aspx

Ja se oli hintalaatusuhteeltaan hyvä ratkaisu, vaikka hukkaa tuleekin. Mutta jos ostaa heille rappuosan:
http://www.kahrs.com/SE/CONSUMER/PRODUCTS/ACCESSORIES/Pages/Mouldings.aspx

Se maksaa aivan hirveästi. Yksi rappuosa maksaa melkein yhtä paljon kuin paketti laminaattia, ja tarvitsen neljätoista kappaletta. Ikävää.

Det var det mitä tarkoitin, täytyykö sinulla olla spontad trappnos. Voitko vain ajaa dikt an en slät list, tai en fräst list joka ei sovi parkettiin. Liimaa med lämpligt lim. Mielestäni sen pitäisi toimia. Men kuitenkin så sätts kai prislistan för tillbehör till trappor sen mukaan vad en ny trappa kostar. Joten jos saat en "nygammal" trappa noin 10-15000 så är det ju halpa i jämförelse med att köpa en ny.

Havsutsikt sanoi:
Se oli mitä tarkoitin, täytyykö sinulla olla pontattu porrasnokka. Etkö voi vain liittää kiinni sileään listaan tai jyrsittyyn listaan, joka ei sovi parkettiin. Liimaa sopivalla liimalla. Mielestäni sen pitäisi toimia. Mutta kuitenkin hintalista portaan lisävarusteille asetetaan sen mukaan, mitä uudet portaat maksavat. Jos saat "uusvanhat" portaat noin 10–15000, se on halpa verrattuna uuden ostamiseen.
Aivan, se on varmasti niin, mutta silti paljon rahaa. Olen epävarma, voinko saada parketti+lista näyttämään hyvältä, ja sitten on se koko juttu löytää listaa, joka näyttää täsmälleen samalta kuin ladottu parkettilattia... Hankalaa. Mutta kiitos kommenteistasi kuitenkin :)

Jo, se mitä pitäisi käyttää saadakseen portaat puhtaiksi on Metabon lakaleikkuri (tietääkseni ainoat, joilla on lakaleikkuri valikoimassaan, ehkä heillä on patentti), ostin itse juuri portaita varten. On ehkä hiukan hintavaa ostaa sellainen ainoastaan portaita varten, mutta minulla oli paljon tulevia remonttiprojekteja, joissa se voi olla hyvin käytännöllinen. Toin oman Englannista.

Leikkasin kaikki portaan suuret pinnat puhtaiksi noin tunnissa lakaleikkurilla, nyt minulla on vain pieniä kulmia ja porrasnenää jäljellä puhdistettavana. Sopivilla hiomakoneilla sen pitäisi myös käydä suhteellisen helposti, toivottavasti. Portaiden kunnostuksessa oikeat työkalut ovat todella kaiken A ja O, muuten menee hermot, masentuu, harmaantuu, jurputtaa ja muuttuu yleisesti aggressiiviseksi jossain vaiheessa.... :D Muutama ystäväni ahersi 3 päivää portaissaan ennen kuin luovuttivat, koska eivät olleet edes puolivälissä kolmen päivän jatkuvan hiomisen ja kaapimisen jälkeen :D

Päällystää parketilla tulee selvästi halvemmaksi kuin ostaa portaikkosarja. Voisit ehkä jyrsiä omat sopivat portaan nenät yhteensopivasta puusta? JOS onnistut löytämään vastaavaa puuta siis.

Vaihtoehtoisesti löydä puu, jonka puusepänliike voi sahata sinulle sopiviksi viiluiksi? Niin saat tarkalleen samaa puuta askelmille ja listoille. Silloin sinulla on hieman puuhaa viilujen liimaamisessa ym., mutta ehkä et näe sitä esteenä?

Havsutsikt sanoi:
Mutta kuitenkin lisätarvikkeiden hinnasto portaille asetetaan yleensä sen mukaan, mitä uudet portaat maksavat. Joten jos saat "uudestaan vanhat" portaat noin 10-15000, se on halvempaa verrattuna uuden ostamiseen.
Tilasimme uudet mittatilausportaat saarnista vuonna 2007 ja ne maksoivat meille 12000 kr. Joten 10-15000 maksaminen portaiden korjaamisesta kuulostaa mielestäni hullulta.

Laita laminaatti ja kaakeli lista (tai vastaava) askelmana.
Sen teimme (katso linkkini alla).

Kustannus noin 150kr per porras

Portaat hintaan 12000 kuulostaa löytöhinnalta, vai onko ne uudet jostain rakennustyömaalta:D. Muutenhan Tammiportaat maksavat noin 80-120 tuhatta euroa riippuen kaiteista jne.

Suljettu tammiportaat valkoisilla vangstyckenilla, 14 askelmaa, olisivat maksaneet meille 35-40k 2 vuotta sitten, ilman asennusta. Ostin Lundbergsin portaan kunnostussarjan ja maalasin vangstyckenit valkoisiksi. Maksoi yhteensä n. 9000:-. Tuli todella hyvä. Silloin tuntui tosi kalliilta, mutta jälkikäteen ajateltuna se oli aika halpa "uusi" portaikko.

Katselin myös "Kährs-ratkaisua", mutta päädyin siihen, että se olisi ollut vain muutaman satasen halvempi. Lisäksi olisi kestänyt enemmän aikaa saada se palapeli koottua.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.