Hei!
Olen katkomassa kivien "huippuja", tarkoittaen niiden laskemista 10-15 cm maanpinnan alapuolelle, ja se sujuu erinomaisesti kulmahiomakoneen ja timanttilevyn sekä kiilojen kanssa. Olen ottanut kunnolla aikaa välttääkseni laikan ylikuumenemisen, mutta lopulta ajoin liian kovaa ja laikka näyttää menneen hieman soikeaksi, koska se nyt "pomppii" hieman, mikä heikentää leikkauskapasiteettia, joten kyseinen laikka poistetaan käytöstä.
Kysymykseni on, voiko leikkuun aikana jäähdyttää vedellä vai heikentääkö se leikkauskykyä?
Tietenkin voisin kokeilla, mutta tunnen oloni epävarmaksi, voiko se aiheuttaa muita "riskejä", kuten että laikka tarttuu kiinni jne.
Jos käytät tavallista sähköistä kulmahiomakonetta, saattaa siitä koitua sahaustekninen parannus veden syötön myötä. KUITENKIN itse kulmahiomakone on todennäköisesti herkkä vedelle.
yritti kuvalla näyttää, että on olemassa suuria teriä, joita jäähdytetään vedellä.
toimiiko puutarhaletku sinun käytössäsi vai tehdäkö mathiass-ratkaisu?
Kaikki "oikeat" koneet kiven ja betonin leikkaamiseen käyttävät vedenjäähdytystä terässä, joten voin taata, ettei se heikennä leikkauskykyä. Mutta kuten sanottu, ole varovainen sähkötyökalujen kanssa, jotka eivät ole suunniteltu kestämään vettä!
Olen myös käyttänyt vettä. Se oli erittäin hyvä leikkaamiseen, ja vielä parempi pölyn suhteen.
Mutta ei aivan yhtä hyvä koneelle. Itse asiassa häpeän (tapanani on aina puhua sähköturvallisuudesta), kun olin leikannut hetken, alkoi kutittaa kädessä. Hanskat olivat läpimärät. Ilmeisesti sain pienen vuotovirran itseeni (olin kuitenkin suojattu vikavirtasuojalla). Minun olisi tietenkin pitänyt lopettaa, mutta vaihdoin vain kuiviin hanskoihin. Sitten 3 - 4 lisäleikkuun jälkeen (leikkasin useita 30 mm graniittilaattoja) lopetin illaksi, kun se alkoi kutittaa jälleen.
Silloin käytin hiomalaikkaa, jossa oli 130mm levy, kone oli ostettu Rustasta tyyliin 200kr. Kun minulla oli vain yksi leikkaus jäljellä (160 cm pitkä), kone hajosi, noin 50m kokonaisleikkuun jälkeen.
Ajattelin, että nyt on aika hankkia vähän tunnetumpi konemerkki, ja päädyin Ryobiin hintaan 1200kr. Se hajosi puolen leikkuun jälkeen. Purkamisen jälkeen selvisi, että hiiliharjan pitimet olivat liian ahtaat, joten harjat jumittuivat tiukasti, mikä aiheutti ongelmia. Huonomerkki!
Menin ostamaan uuden koneen, tällä kertaa jälleen todella halpa, Lidlin kampanja oli juuri silloin, tosi hyvä kone hintaan 299 kr, jos muistan oikein. Paljon parempi myös käyttää kuin Ryobi. Mutta nyt olen lopettanut veden käytön.
Timanttiterät ovat niin halpoja, varsinkin pienemmissä ko'oissa, etten riskoisi elämääni kastelulla. Olen käyttänyt teriä kuivana useita päiviä graniitin leikkaamiseen ennen kuin ne ovat kuluneet loppuun. Ole tarkkana, ettet paina liian kovaa, jotta terä ei kuumene, heitä tai juutu kiinni, sillä siitä terät eivät pidä. Pöly ei tietenkään ole hauskaa. Omalle terveydellesi tarvitaan P3-mask, mielellään kokonaamari. Pensaat ja rakennukset muuttuvat harmaiksi, jos leikataan paljon. Tuulinen päivä, kun tuuli on sopivasti, on hyvä .
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.